Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Gjest abrahamsen

Jeg kjenner to menn som sitter igjen alene etter at x kona har tatt med barna og flyttet langt bort. JA, dette er på tide og helt på sin plass. Hva de voksne måtte føle i en slik situasjon får komme i andre rekke i slike situasjoner. Barna bør få se begge foreldrene så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

serendipity

Jeg kjenner to menn som sitter igjen alene etter at x kona har tatt med barna og flyttet langt bort. JA, dette er på tide og helt på sin plass. Hva de voksne måtte føle i en slik situasjon får komme i andre rekke i slike situasjoner. Barna bør få se begge foreldrene så ofte som mulig.

Det er det jeg også mener. Men jeg sliter med skjønne hvordan de skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Mulig tanken er naivt god (?), men dette er umulig og rett og slett en diktatorisk ide.

Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati.

Når voksne mennesker ikke greier p være fornuftige, ja så trenger de kanskje hjelp fra myndighetene. Hva om DU ikke fikk se ungene dine ukentlig? Og hva med ungene som blir frarøvet samvær med den ene forelderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Mulig det er på høy tid, men dette er nok litt for idealistisk og naivt til å realisere.

Folk må ha jobb, og de fleste må flytte på seg for å få det! Tror nok det er bedre for unga at mamma/pappa er glad å fornøyd og med en sunn økonomi, enn at mamma og pappa skal sitte sure og grinete på samme plass å skule på hverandre!

"Folk må ha jobb, og de fleste må flytte på seg for å få det!"

I dag jobber stort sett begge foreldrene, ergo har de allerede jobb. Hvorfor må de da flytte for å få jobb når forholdet går i vasken?

Forøvrig er jeg helt enig med regjeringen, dette skulle vært gjort for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

i mange tilfeller er det nok bra, men bor du på en liten plass og det har vært et opprivende brudd kan det være uutholdelig for den ene parten å bli værende. Det er mange tilfeller som kommer til å lide under en slik lov.

At et forhold kan gå i stykker bør man tenke på FØR man skaffer seg barn og FØR man velger bosted.

Det er langt verre for et barn og miste kontakten med den ene forelderen enn for en voksen å måtte bli boende på et lite sted.

Barna er uskyldig opp dette her.

Man har et stort ansvar når man skaffer seg barn, og disse tingene bør man tenke over på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

At et forhold kan gå i stykker bør man tenke på FØR man skaffer seg barn og FØR man velger bosted.

Det er langt verre for et barn og miste kontakten med den ene forelderen enn for en voksen å måtte bli boende på et lite sted.

Barna er uskyldig opp dette her.

Man har et stort ansvar når man skaffer seg barn, og disse tingene bør man tenke over på forhånd.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg kjenner to menn som sitter igjen alene etter at x kona har tatt med barna og flyttet langt bort. JA, dette er på tide og helt på sin plass. Hva de voksne måtte føle i en slik situasjon får komme i andre rekke i slike situasjoner. Barna bør få se begge foreldrene så ofte som mulig.

Jeg kjenner en mann som flyttet helt til Finnmark, når barna var tenåringer og i sin mest sårbare alder.

Det skulle søren meg vært forbudt.

De har "mistet" faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Folk må ha jobb, og de fleste må flytte på seg for å få det!"

I dag jobber stort sett begge foreldrene, ergo har de allerede jobb. Hvorfor må de da flytte for å få jobb når forholdet går i vasken?

Forøvrig er jeg helt enig med regjeringen, dette skulle vært gjort for lenge siden.

Hva mener du skulle vært gjort?

Jeg sliter nemlig litt med å forstå hva regjeringen foreslår her.

Vi kan godt vedta at "alle skal være venner og være snille med hverandre" også, men er det egentlig noen nytte i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det syntes jeg faktisk. Når mor og far og 2 barn har bodd et stdd hele livet, så finner en av personenen ut at det vil ut av forholdet. Og vil flytte tilbake til hjem- byen Tromsø med begge barna. (i de aller aller fleste tilfeller er det vel mor som har hovedomsorgen). Mor tar med begge barna og flytter til Tromsø?? Skal far være nødt til å flytte etter for å kunne opprettholde ukentlig kontakt med barna? Dette syntes jeg er totalt urimelig!!

Selvsagt er det urimelig og urettferdig og dårlig gjort og alt på en gang.

Men at staten skal bestemme hvor voksne mennesker skal bo er et prosjekt i diktaturer, ikke demokratier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati"

Jeg synes barns rettigheter skal komme forran voksnes rettigheter.

At et forhold kan gå i stykker bør man tenke på FØR man skaffer seg barn.

Konsekvensene av det bør man også tenke på FØR man skaffer seg barn.

Barns rett til å vokse opp med begge sine foreldre er langt viktigere, enn voksnes rett til å bestemme hvor de skal bo.

Det er tragisk når unger blir sendt rundt i landet som pakkepost.

Er det ingen som orker å tenke her i dag?

Staten kan ikke bestemme hvor folk skal bo. Det gjør man i diktaturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Jeg kjenner en mann som flyttet helt til Finnmark, når barna var tenåringer og i sin mest sårbare alder.

Det skulle søren meg vært forbudt.

De har "mistet" faren sin.

Jeg har minst 3 svært grelle eksemlper. 1 av de hvor mor tok 2 barn og flyttet til annen kant av landet (hjembyen), 1 eksempel hvor mor flytter til ny kjæreste (nye kjæersten nektet pga. sine barn, så de "ofret" like godt denne moren "sine unger" slik at de kunen leve sammen.

Og ett eksempel hvor far flyttet til en annen kant av landet til sin nye kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når voksne mennesker ikke greier p være fornuftige, ja så trenger de kanskje hjelp fra myndighetene. Hva om DU ikke fikk se ungene dine ukentlig? Og hva med ungene som blir frarøvet samvær med den ene forelderen?

At den norske stat skal tvangsbosette norske borgere, er helt på trynet. Prøv å tenke litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

At den norske stat skal tvangsbosette norske borgere, er helt på trynet. Prøv å tenke litt...

Jeg syns Du skal tenke litt på de stakkars uskyldige små oppi dette. Er ikke så farlig med de kanskje????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Selvsagt er det urimelig og urettferdig og dårlig gjort og alt på en gang.

Men at staten skal bestemme hvor voksne mennesker skal bo er et prosjekt i diktaturer, ikke demokratier.

Men hvem skal tale barnas sak, når mor eller far "mister hodet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Er det ingen som orker å tenke her i dag?

Staten kan ikke bestemme hvor folk skal bo. Det gjør man i diktaturer.

Men kan mor bestemme hvor far skal bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Er det ingen som orker å tenke her i dag?

Staten kan ikke bestemme hvor folk skal bo. Det gjør man i diktaturer.

Har du barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

At et forhold kan gå i stykker bør man tenke på FØR man skaffer seg barn og FØR man velger bosted.

Det er langt verre for et barn og miste kontakten med den ene forelderen enn for en voksen å måtte bli boende på et lite sted.

Barna er uskyldig opp dette her.

Man har et stort ansvar når man skaffer seg barn, og disse tingene bør man tenke over på forhånd.

det er mange faktorer som spiller inn. Det er ikke alle steder som er som Bergen, Oslo, Stavanger osv. Det kan være små bygder der det ikke er lett å få seg husvære f.eks. Da er de kanskje tvungen til å flytte til neste bygd/by og skifte nærmiljø. Det er masse som spiller inn. Men jeg er enig med at foreldrene ikke bør bo langt fra hverandre. Det er ikke nødvendig å f.eks. flytte fra Sør Norge til Nord Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel mulig jeg både er naiv og idealistisk, og at dette er svært vanskelig å få til å praksis. jeg skjønner heller ikke helt hvordan de skal få det til. Men at staten bør legge noen føringer for at ikke en av partene skal kunne ta med barna hvor i Norge de vi, er jeg ikke i tvil om.

Hvilke føringer?

Tvangsbosetting? Med makt? Fratrekk i lønn hvis du ikke bor på *Slemmestad*? Tap av sosiale rettigheter? Tap av stemmerett? Tap av foreldrerett?

Et totalt åndssvakt forslag vil alle med en viss interesse for demokrati hevde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan mor bestemme hvor far skal bo?

Hvis de er skilte, mener du? Selvsagt ikke. Ikke hvis de er gifte/samboende heller, for den saks skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...