Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

det kan jo hende at f.eks. mannen har vært forsørgeren og damen må ut i arbeid etter bruddet. Det er så mange tilfeller som kommer til å falle igjennom dette systemet

Ja, men en slik lov vil sørge for at man tar slike ting med i betrakningen før man bosetter seg et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

Det burde vært regler mht. hvor langt unna man kan dra med/flytte fra barna. det burde vært satt grenser for hvor lang reisetid det "var lov" å pålegge barna. For det er jo det som blir gjrot. Man PÅLEGGER faktisk ungene å reiser flere ganger i måneden. På samme måte kan man vel pålegge foreldre å ikke flytte lengre enn så og så langt unna eksisterende bosted.

Det var ihvertfall noe konkret, men det åpner for masse interessante grensebetraktninger.

Dessuten er det ikke sikkert det blir noe bedre. Sett at begge bor i Tromsø. Mor vil flytte til Kristiansand, for der bor hele familien hennes, og hun kan få en relevant utdannelse der, og hjelp med barna mens hun studerer.

Det blir nok for langt med ditt forslag, så hun flytter til Trondheim istedenfor. Ok, kortere vei for barna, men blir det egentlig noen bedre løsning, hvis mor ikke har noe nettverk der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Det var ihvertfall noe konkret, men det åpner for masse interessante grensebetraktninger.

Dessuten er det ikke sikkert det blir noe bedre. Sett at begge bor i Tromsø. Mor vil flytte til Kristiansand, for der bor hele familien hennes, og hun kan få en relevant utdannelse der, og hjelp med barna mens hun studerer.

Det blir nok for langt med ditt forslag, så hun flytter til Trondheim istedenfor. Ok, kortere vei for barna, men blir det egentlig noen bedre løsning, hvis mor ikke har noe nettverk der?

Trondheim er også for langt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det serendipity sier, er at antall km er viktigst. Barn blir jo pålagt å reise dit foreldrene flytter (til eller fra), og derfor er km viktige.

Jeg skjønner at du synes det er helt horribelt at noen kan tenke på å stille krav til mor og fars bosted etter en skilsmisse, men hvordan mener du at barn skal sikres kontakt med begge foreldrene sine? Synes du dagens situasjon er god?

Det sier seg vel selv at ingen stat kan 'sikre' barn kontakt med begge foreldre??

Unntaket er naturligvis innenfor et regime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vel at det ikke var DET jeg mente. SÅ håpløs er jeg faktisk ikke til å forklare meg. Det jeg mente var at det viktigste her er ikke hva landet het, men hvor langt man drar med barna. Jeg prøvde bare å illustrere dette med å si at det er bedre å flytte fra Halden til Strømstad, enn fra Halden til Tromsø. Det var km som var poenget her.

Hva du drar inn kidnapping for skjønner jeg mindre av?? Dette blir vel å tolke det jeg skrev langt langt utover innholdet av det.

Du sier jo at kilometertelling er viktigere enn statsgrenser og da tar jeg det på alvor ved å antyde hvilke konsekvenser en slik underlig tenkning vil få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest abrahamsen

Greit? Nei, det er selvsagt ikke 'greit' at barn mister både det ene og det andre.

Men staten verken kan eller bør tvangsbosette folk som du og andre her vil. Det er jo helt horribelt å bare tenke tanken, spør du meg.

Så du syns med andre ord at det fungerer helt fint sånn som det er i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hehe, det du sier nå, viser at folk ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp. Du bor visst i Oslo siden du tar eksemplet med *Slemmestad* bokstavelig *s*

Nei, mange tenker ikke lenger en sin egen nesetipp, derfor trenger vi at staten lager noe regler.

Små bygder har gjerne nabobygder.

Du kan se på eksempel jeg skrev om min gode veninne, som har innrettet seg etter barna. Hun bor i ei veldig lita bygd, uten sin familie rundt seg. X-mannen har all familie rundt seg.

Men hun er voksen og vil ikke spille Ping-pong med barnas følelser. Hun har innfunnet seg med situasjonen og satt alle kluter til for å skaffe seg et nettverk hun også og sier at så lenge barna har det bra, skal hun greie å trives.

Og det gjør hun. Det gjelder å se muligheter, ikke begrensninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Greit? Nei, det er selvsagt ikke 'greit' at barn mister både det ene og det andre.

Men staten verken kan eller bør tvangsbosette folk som du og andre her vil. Det er jo helt horribelt å bare tenke tanken, spør du meg.

Du velger nå jammen å lese mine innlegg på en spesiell måte, ja.

Jeg har aldri ment - og det tror jeg heller ikke staten har ment - at foreldrene ved skilsmisse får tilsendt et brev der det står: "Anne Hansen skal bo i Bla-bla-veien 8. Per Hansen skal bo i Blå-blå-veien 10. Begge skal bo på Slemmestad." Det vil være å tvangsbosette folk i mine øyne.

Å få barn er en alvorlig handling man må ta konsekvensen av. Har man fått barn, kan man ikke gjøre alt man før kunne gjøre. F.eks. å flytte til Nepal når det blir slutt med kjæresten. Man har flere hensyn å ta.

Mange greier å ta det hensynet, og skjønner helt av seg sjøl at de ikke kan flytte langt fra hverandre. Men de som ikke klarer å skjønne dette på egenhånd, de må ha hjelp.

Det blir i grunnen det samme som fars 4 ukers fødselspermisjon. Hvem protesterer vel på det nå?

Som sagt tidligere: Jeg tror aldri det vil bli slik at staten nekter noen å flytte. Men jeg tror at konsekvenser ved flytting er riktig, som f.eks. at den foreldren som flytter må reise på samværsbesøk.

Altfor mange unger i dag tilbringer maaaange timer i buss/på fly/på tog. De blir utslitt av det. Og dette bør det gjøres noe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest abrahamsen

Du sier jo at kilometertelling er viktigere enn statsgrenser og da tar jeg det på alvor ved å antyde hvilke konsekvenser en slik underlig tenkning vil få.

Nå er det du som er åndsvak;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik lov, vil man tvinge foreldre til å tenke FØR man bosetter seg et sted og FØR man skaffer seg barn.

Dette med muligheter for arbeid og et sted å bo er ikke noe som plutselig bør komme som en overraskelse ETTER en skilsmisse.

Hva med å innføre gentester, empatitester, intelligenstester og pulekontroll slik at arten er best mulig sikret.

Nøtten ville selvsagt være hvem som skulle formulere hvilke kriterier, men det finnes sikkert noen driftige ved Stortinget og flere kompetente foreldre rundt omkring som kan komme fram til en tilfredsstillende løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Du sier jo at kilometertelling er viktigere enn statsgrenser og da tar jeg det på alvor ved å antyde hvilke konsekvenser en slik underlig tenkning vil få.

Ja, men avstanden til "gokki mokk land" er alikevel lengre enn avstanden Stavanger-Lillehammer, og dermed forbudt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Det var et eksempel for å illustrere et poeng. Kom ikke på andre bynavn.

Jeg skjønner det, men jeg ville satt en max. reisetid for barna. Men alt må jo taes i betrakitning, bl.a. det at far faktisk har samvær, er det 1 gang i kvartalet er det jo noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Hva med å innføre gentester, empatitester, intelligenstester og pulekontroll slik at arten er best mulig sikret.

Nøtten ville selvsagt være hvem som skulle formulere hvilke kriterier, men det finnes sikkert noen driftige ved Stortinget og flere kompetente foreldre rundt omkring som kan komme fram til en tilfredsstillende løsning.

Du trenger ikke å dra den så langt.

Det er ikke så vanskelig dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det, men jeg ville satt en max. reisetid for barna. Men alt må jo taes i betrakitning, bl.a. det at far faktisk har samvær, er det 1 gang i kvartalet er det jo noe annet.

Hjelpe meg... dette blir komplisert.

Hva med å holde seg til dagens ordning? Hvis den som har omsorgen vil flytte, kan den som har samvær gå til sak for å overta omsorgen.

Da gjør man en individuell "barnets beste" vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å innføre gentester, empatitester, intelligenstester og pulekontroll slik at arten er best mulig sikret.

Nøtten ville selvsagt være hvem som skulle formulere hvilke kriterier, men det finnes sikkert noen driftige ved Stortinget og flere kompetente foreldre rundt omkring som kan komme fram til en tilfredsstillende løsning.

Det er nok de samme som mener at "umoralske alenemødre" ikke skal ha rett til økonomisk hjelp.

Frem for moralkommisjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier jo at kilometertelling er viktigere enn statsgrenser og da tar jeg det på alvor ved å antyde hvilke konsekvenser en slik underlig tenkning vil få.

Statsgrenser innebærer at myndighetene kan utøve autoriet og påse at ting går rett for seg. Ved flytting til annet land, er situasjonen en annen selvsagt.

For øvrig er det påfallende hvordan prinsippløshet (eller kanskje tankeløshet) kan gi seg de merkeligste utslag...denne gang ved å gå inn for tvangbosetting av voksne, myndige borgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Fengsling, lett tortur, tap av sosiale og politiske rettigheter, steining, tap av foreldrerett, tap av lønn, inndraging av eiendom... mange muligheter hvis du bor i Bergen istedet for på Hamar.

Jeg skamrødmer av Ap nå...

Du verden så vanskelig du gjør det og som du dramatiserer favn:)

Akkurat slik holdt folk på da røykeloven skulle komme også.

Det har gått bra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er nok de samme som mener at "umoralske alenemødre" ikke skal ha rett til økonomisk hjelp.

Frem for moralkommisjoner!

Det mener jeg IKKE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...