Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

Den neste loven som kommer fra de røde; "det skal være forbud mot å være dum!" :)

Da hadde alt løst seg, både med flytting, morrapølser og røyking på unger :)

Tenk at det er Ap som foreslår denne greia... *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Tanken er god, men det lar seg naturligvis ikke gjøre i praksis. Vi kan ikke bestemme hvor folk skal bo.

Men hvis mor og far skilles og f.eks. mor vil ta med seg unga og flytte fra Oslo til Kirkenes, kan far, som bor igjen, få hovedomsorgen for unga (ved normale familieforhold).

Den som blir for altså forkjøpsrett på hovedomsorgen.

Tenker nok at det er en del mødre som ikke hadde flytta på seg da, ja.

"Den som blir for altså forkjøpsrett på hovedomsorgen"

Kjøpsrett på hovedomsorgen? For en grusomt setning.

Det kan like gjerne være far som finner ut at han vil flytte dit hvor den best betalte jobben finnes f.eks.

Nok av gammeldagse fedre som mener at så lenge barna har en mor er all ting greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart blir det vel lovregulert hvor ofte vi får lov til å gå på do også!

Synes det er vanvittig at staten skal begrense vår frihet fordi vi har fått barn.

Det bør stimuleres til at barn skal ha mest mulig kontakt med begge foreldrene, men å nekte folk å flytte synes jeg er å gå altfor langt. Jeg tror de fleste foreldre ønsker at barna skal kjenne både mor og far.

Hvis vi først skal ha en ny lov til skilsmissebarns beste bør det først og fremst være en lov som regulerer hvor fort og hvor ofte det er lov til å flytte sammen med nye partnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

serendipity

Tenk at det er Ap som foreslår denne greia... *sukk*

Det i seg selv er ikke nok til å få meg til å bytte parti, men jeg stiller meg straks mer positiv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Uenigheten går ikke på hva som ville vært det beste for barna, eller om situasjonen i dag er 100% akseptabel.

uenigheten går på hva slags _virkemidler_ som det er mulig og ikke minst ønskelig å benytte seg av.

Forklar meg, da, hvorfor det ikke er mulig å bruke følgende virkemidler:

- Den som flytter får IKKE daglig omsorg (som en hovedregel, ikke bare som noe det er mulig å søke om)

- Den som flytter, må selv reise til sine barn for å ha samvær

Hva er galt med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Jo, faktisk. Det er meget dyptgripende ting du/dere foreslår, helt på høyden med tiltak man gjorde i tidligere kommunistregimer av uhyggelig karakter.

Men du må gjerne prøve å overbevise meg ved

å konkretisere hvordan kvalitetssikring av foreldre skal foregå (etter din mening) og hva konsekvensene for alle som ikke innretter seg din sikring kunne være?

50 % av barna opplever skillsmisse nå.

Å sikre deres barndom og rett til å vokse med en mor og en far har ingeting med kommunisregimer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også de siden av saken, men du skriver

"Og hva med resten av familien - barnets besteforeldre etc? Det er mennesker du som eneforelder sansynligvis vil få et større behov for nærhet til, og som godt kan bo et helt annet sted i landet".

Jeg syntes ikke hensynet til den voksnes behov for egne foreldere er viktigere enn barnets og farens behov for kontakt seg imellom. Voksne MÅ sette egne behov tilside for å dekke barns!

Ulykkelige foreldre gir ikke harmoniske barn. Tenk deg ei som flytter til hans hjembygd, de blir skilt, han får all symptati fra bygda, han hører jo til der. Hun blir stemplet og uglesett. Tror du barna hennes blir harmoniske av at mor tvinges til å bo en plass hvor hun ikke har noe nettverk?

Det er slett ikke sikkert at barna blir mer harmonisk hvis mor velger å flytte alene heller.

Det er vanvittig å skulle lovregulere noe så privat som bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke ha fått hele sannheten....

Jeg kjenner (heldigvis) ikke til de reglene som gjelder i dag, men jeg ser av et annet innlegg her (Atene) at man allerede i dag kan gå til rettsak om å få omsorgen overført til seg dersom den andre parten flytter med barna.

Kanskje man nå vil ha med dette med bosted etter skilsmissen som et mer klart vurderingskriterium når man skal ta stilling til omsorgsspørsmålet?

Kanskje man vil innføre en regel som innebærer pliktig revurdering av omsorgsspørsmålet dersom den som har fått omsorgen vurderer å flytte over et visst antall kilometer?

For hvis det er f eks slik, så er det ikke snakk om noen "tvansgbosetting", men noe som kanskje gjør at den personen som har omsorgen tenker seg litt ekstra om før vedkommende flytter?

Vi skal vel kanskje ikke sable ned forslaget før vi hører hva det går ut på.

Jeg antar at regjeringen nå bare har en _intensjon_ om å innføre noen regler her, men så må selvsagt spørsmålet vurderes nøye, sendes ut på høring etc etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Den som blir for altså forkjøpsrett på hovedomsorgen"

Kjøpsrett på hovedomsorgen? For en grusomt setning.

Det kan like gjerne være far som finner ut at han vil flytte dit hvor den best betalte jobben finnes f.eks.

Nok av gammeldagse fedre som mener at så lenge barna har en mor er all ting greit.

Det er klart. Om det er mor eller far som velger å flytte er uinteressant. Den som blir igjen får hovedomsorgen (hvis familieforholdene ellers er normale, og hvis begge parter vil ha den).

Men egentlig burde foreldre klare å ordne opp i det her uten noe lovverk, dog ser vi stadig vekk at det ikke er tilfellet.

Og sånn det er nå er det stort sett far som får svi, for mor får nesten alltid hovedomsorgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg skjønner at du grøsser av det meste jeg skriver og mener. Men jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener er det beste for barna?

Det skorter ikke på min omsorg og empati for barn i og utenfor kjernefamilien, hvis du tror det.

Men metoder a la dette politiske forslaget og tvangsbosettinger og annet underlig i denne tråden, har jeg mildt sagt ingenting til overs for.

Mitt syn er naturligvis ikke personlig ment overfor deg (eller andre), det skulle jeg vel ikke behøve å presisere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke folk er uenig med deg i hva som hadde vært det beste. Spørsmålet er om "det beste" lar seg gjennomføre bare ved å vedta en lov om det.

Hvis det hadde vært så enkelt kunne man jo bare vedta en lov mot krig og fred og religionspolitikk og sånn! ;-)

Bedre kan det ikke sies :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 % av barna opplever skillsmisse nå.

Å sikre deres barndom og rett til å vokse med en mor og en far har ingeting med kommunisregimer å gjøre.

Men HVORDAN skal barn sikres en barndom med to foreldre (som du sier) uten at man opererer med regimeføringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart. Om det er mor eller far som velger å flytte er uinteressant. Den som blir igjen får hovedomsorgen (hvis familieforholdene ellers er normale, og hvis begge parter vil ha den).

Men egentlig burde foreldre klare å ordne opp i det her uten noe lovverk, dog ser vi stadig vekk at det ikke er tilfellet.

Og sånn det er nå er det stort sett far som får svi, for mor får nesten alltid hovedomsorgen.

"hvis familieforholdene ellers er normale".

Og hvem skal vurdere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Det er klart. Om det er mor eller far som velger å flytte er uinteressant. Den som blir igjen får hovedomsorgen (hvis familieforholdene ellers er normale, og hvis begge parter vil ha den).

Men egentlig burde foreldre klare å ordne opp i det her uten noe lovverk, dog ser vi stadig vekk at det ikke er tilfellet.

Og sånn det er nå er det stort sett far som får svi, for mor får nesten alltid hovedomsorgen.

"Men egentlig burde foreldre klare å ordne opp i det her uten noe lovverk, dog ser vi stadig vekk at det ikke er tilfellet"

Ja og derfor bør vi ha det lovverket, slik at foreldre vil sette alle kluter til for å ordne opp.

Jeg ser at det i visse tilfeller kan bli problemer for noen. Men de aller fleste slike problemer lar seg løse.

Det skaper langt flere problemer slik det fungerer i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"hvis familieforholdene ellers er normale".

Og hvem skal vurdere det?

Det burde far og mor kunne vurdere helt på egenhånd. Såpass bør voksne mennesker klare.

Med unormale familieforhold tenkte jeg på voldelige menn, narkomane eller alkoholiserte mennesker, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...