Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Jeg svarer med kritikk av ønsker om å pålegge landets borgere ulike lover som skal regulere deres privatliv. Det er da virkelig svar nok - selv om du ikke liker svaret, og er tilhenger av lover og straffer når det gjelder hvor folk skal bo.

Når det gjelder dine forslag, virker ikke de særlig gjennomtenkt:

'Den foreldren som flytter får automatisk IKKE daglig omsorg.'

Som et ufravikelig prinsipp? Hvis du tenker deg om, tror jeg du skjønner at forslaget er på jordet. Norge som rettsstat hadde gått dønn i bakken i internasjonal sammenheng hvis noe slikt skulle bli prøvd ut.

'Den foreldren som flytter, må selv reise TIL barnet for å ha samvær.'

Som et ufravikelig prinsipp? Hvor da? Gatelangs en ettermiddag? På kafé noen timer?

Premisset ditt om at barn 'ødelegges' ved å reise kan selvsagt ikke godtas uten videre. Dette må du selvsagt dokumentere. Og naturligvis må du forklare hva du mener med 'ødelegges', det er jo et særdeles grovt begrep.

Det blir akkurat som at jeg ønsker meg en lov som sier at man ikke har lov å røyke på unger....men det jeg egentlig vil er at eksen og eldste datteren min skal SLUTTE Å DAMPE OG STINKE NED BARNET OG BARNEBARNET MITT!

...men jeg skjønner at det ikke er noe lurt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

Og de som har en jobb som f.eks sjømann (som kan medføre at du er borte i måneder i strekk), skal kanskje forbys å få barn?

Tja - rekker de hjemmom å befrukte kona da? :)eller mp postmannen ta den drittjobben også ? :)=

Lei hele den loven alt...jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Om du hadde prøvd å være helgemamma hadde du sikkert tenkt anderledes. Jeg har prøvd det et års tid. Ungene gledet seg bare til å komme hjem til faren - for hos meg måtte de dele rom - 8 års forskjell på ungene, og de kjente ingen der jeg bodde så de ble sittende inne, eller jeg måtte bruke masse penger på dem - som jeg ikke kunne, da jeg ikke hadde noen penger - jeg levde på 40 kr dagen og betalte dobbelt opp med barnebidrag.

Alt dette er sånt som ikke ungene skjønner - hva da om de måtte reise til en mor som bodde i campingvogn en helg i ny og ne? - min - da 11-åring hadde dødd av skam - hun syns det var ille noek at jeg hadde en dass til en bil - hun huket seg når vi traff kjente. Hos pappa var alt bedre - for han var rik. (trodde hun)

Barn er ofte egoister og for oss var dette helt håpløst -så jeg kastet meg over første ledige tomt i nabolaget og bygde hus ved eksen. Da var vi likestilt -og det var ikke ekkelt for ungene - ELLER meg.

Poenget mitt, Flisa, er at det DU gjorde er (var) det aller mest riktige! Du tok jo konsekvensen av dette, du, og lot sikkert endel egenønsker fare for at ungene skulle få ha begge foreldrene i nærheten.

Og poenget med en lovendring er vel at flere foreldre skal tenke litt lenger enn sin egen nesetipp. For det ER mange foreldre (mødre) som tar med ungene og reiser langt unna.

Men nå kommer det sikkert et par damer helt på tuppa og sier at "mener du at alle skal bygge hus ved eksen sin" - og det mener jeg jeg selvfølgelig ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - rekker de hjemmom å befrukte kona da? :)eller mp postmannen ta den drittjobben også ? :)=

Lei hele den loven alt...jeg

Jafyffan, nå har jeg sagt mitt siste ord her. Dette tok av *drittlei*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt, Flisa, er at det DU gjorde er (var) det aller mest riktige! Du tok jo konsekvensen av dette, du, og lot sikkert endel egenønsker fare for at ungene skulle få ha begge foreldrene i nærheten.

Og poenget med en lovendring er vel at flere foreldre skal tenke litt lenger enn sin egen nesetipp. For det ER mange foreldre (mødre) som tar med ungene og reiser langt unna.

Men nå kommer det sikkert et par damer helt på tuppa og sier at "mener du at alle skal bygge hus ved eksen sin" - og det mener jeg jeg selvfølgelig ikke...

hehe - nei men sunn fornuft kan ikke lovpålegges. Jeg har blitt kalt teit og dumsnill også fordi jeg ikke kasta eksen ut av huset. ENDA det var jeg som ville ut - og huset betydde mer for han enn for meg.

Samme hva en gjør så blir det galt - for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var nok det.

Tydeligvis ikke alle som har lagt merke til hvor seriøs og realistisk jeg alltid er :-)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jafyffan, nå har jeg sagt mitt siste ord her. Dette tok av *drittlei*

Ja, sjelden man blir lei en tråd - men denne var en sånn - hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir akkurat som at jeg ønsker meg en lov som sier at man ikke har lov å røyke på unger....men det jeg egentlig vil er at eksen og eldste datteren min skal SLUTTE Å DAMPE OG STINKE NED BARNET OG BARNEBARNET MITT!

...men jeg skjønner at det ikke er noe lurt....

Her på hjemlige fronter har vi en liten vits - eller rettere sagt et flittig brukt sitat fra et UTTALL meget indignerte mennesker hver gang noen får et lyn i hodet eller roter til livet sitt:

'Nå må staten komme på banen, ja det sier jeg bare, nå må staten komme på banen!'

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Og de som har en jobb som f.eks sjømann (som kan medføre at du er borte i måneder i strekk), skal kanskje forbys å få barn?

Å herregud...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - rekker de hjemmom å befrukte kona da? :)eller mp postmannen ta den drittjobben også ? :)=

Lei hele den loven alt...jeg

Og hva med de som har barn med flere enn en person - og disse personene av ulike årsaker bor på forskjellige steder i landet?

Skal de tvinges til å klone seg....?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med de som har barn med flere enn en person - og disse personene av ulike årsaker bor på forskjellige steder i landet?

Skal de tvinges til å klone seg....?

:-)

*flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å herregud...

Og de som har barn med flere enn en person - og disse bor på forskjellige steder i landet.

Skal de lovpålegges å klone seg?

Jada - det blir for dumt.

Men fremdeles ikke dummere enn realitetene i lovforslaget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg kjenner en mann som flyttet helt til Finnmark, når barna var tenåringer og i sin mest sårbare alder.

Det skulle søren meg vært forbudt.

De har "mistet" faren sin.

"helt til Finnmark"

Spørs jo hvor han flyttet fra, det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg kjenner (heldigvis) ikke til de reglene som gjelder i dag, men jeg ser av et annet innlegg her (Atene) at man allerede i dag kan gå til rettsak om å få omsorgen overført til seg dersom den andre parten flytter med barna.

Kanskje man nå vil ha med dette med bosted etter skilsmissen som et mer klart vurderingskriterium når man skal ta stilling til omsorgsspørsmålet?

Kanskje man vil innføre en regel som innebærer pliktig revurdering av omsorgsspørsmålet dersom den som har fått omsorgen vurderer å flytte over et visst antall kilometer?

For hvis det er f eks slik, så er det ikke snakk om noen "tvansgbosetting", men noe som kanskje gjør at den personen som har omsorgen tenker seg litt ekstra om før vedkommende flytter?

Vi skal vel kanskje ikke sable ned forslaget før vi hører hva det går ut på.

Jeg antar at regjeringen nå bare har en _intensjon_ om å innføre noen regler her, men så må selvsagt spørsmålet vurderes nøye, sendes ut på høring etc etc.

Reglene i dag er omtrent sånn at du kan ta med deg ungene og flytte fra Kirkenes til Kristiansand, men ikke fra Skibotn til Kilpisjärvi i Finland (ca 4 mil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Forklar meg, da, hvorfor det ikke er mulig å bruke følgende virkemidler:

- Den som flytter får IKKE daglig omsorg (som en hovedregel, ikke bare som noe det er mulig å søke om)

- Den som flytter, må selv reise til sine barn for å ha samvær

Hva er galt med dette?

Nå tar du for gitt at alle ønsker at barna skal bo hos dem. Jeg kjenner mange som er godt fornøyde med å ha dem av og til, særlig når de har fått sge nye familier. Og hva om det er en GRUNN til at den ene forelderen har fått omsorgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...