Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Ekstremtilfellene du beskriver er kanskje ikke så vanlige, men de er vanligere enn de fleste tror.

Og når det skjer, er det viktig at lovverket ikke gjør situasjonen verre.

*vet hva jeg snakker om; lister meg ut igjen*

Jeg vet selvsagt at det skjer - det har jeg opplevd i nær familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

serendipity

Ja, å måle i kilometer på tvers av landegrenser høres veldig lurt ut. Not.

Jepp, faktisk bedre enn å tenke land iallefall. Det er jo avstanden i km som er vestentlig, ikke om landet heter Sverige eller Norge.

Ellers dvs. det som EGENTLIG er viktig er hvor lett det vil være for barna å opprettholde god kontakt med den som ikke flytter. Å måtte kjøre bil 1/2 time til nmærmeste togstasjon, for så å kjøre tog i 3 timer, så med bytte av tog, og så nye 2 timer, og så buss/bil eller bli hentet og kjøre nye 30 min. Det sier seg selv at slikt utsetter man ikke ungene for særlig ofte i løpet av en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også de siden av saken, men du skriver

"Og hva med resten av familien - barnets besteforeldre etc? Det er mennesker du som eneforelder sansynligvis vil få et større behov for nærhet til, og som godt kan bo et helt annet sted i landet".

Jeg syntes ikke hensynet til den voksnes behov for egne foreldere er viktigere enn barnets og farens behov for kontakt seg imellom. Voksne MÅ sette egne behov tilside for å dekke barns!

ET SKIKKELIG poeng - hvis det er SÅ viktig for en av foreldrene å flytte tilbake til hjembyen SIN - hvordan har ikke da barna det - som ikke har noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en slik lov, vil man tvinge foreldre til å tenke FØR man bosetter seg et sted og FØR man skaffer seg barn.

Dette med muligheter for arbeid og et sted å bo er ikke noe som plutselig bør komme som en overraskelse ETTER en skilsmisse.

ja - det kan jo også gjelde mens barna er fra 0 til 12 år f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å karakterisere debatanters innlegg som svada er jo særdeles konstruktivt...

Lykke til.

Unnskyld ordbruken, da.

La meg omformulere:

Hvis du har en mening om at noe bør endres, forventer jeg også en _konkret_ forklaring på hvordan det skal gjøres bedre.

Alle er enige om at vi må gjøre det som er best for barna. Men det har ikke hjulpet så veldig, har det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Ja, å måle i kilometer på tvers av landegrenser høres veldig lurt ut. Not.

Siden du er så veldig imot å sikre barnas rettigheter med å legge føringer for mor og fars flytting - hvordan mener du at ting skal gjøres?

Synes du det er greit slik det er i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo bare mer svada.

Hvordan skal loven definere "oppegående far"? Og hvordan skal loven ta høyde for å sjekke hva som er "ærbare" motiver for å flytte?

Det er ikke svada; jeg får enda høre det" Det var DU som gikk"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo bare mer svada.

Hvordan skal loven definere "oppegående far"? Og hvordan skal loven ta høyde for å sjekke hva som er "ærbare" motiver for å flytte?

Helt, helt, helt enig. Det er jo bare rør, dette.

Massevis av gode intensjoner om at alle skal være snille, at alle foreldre skal samarbeide, at barna skal vokse opp under harmoniske forhold og løpe fra huset til mor over til huset til far osvosv... ingen med vettet i behold er uenige i at dette hadde vært fantastisk.

Men derifra til å innføre regimeregler som det foreslås på ulikt vis i tråden... jeg er rystet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mirakel*2

Med en slik lov, vil man tvinge foreldre til å tenke FØR man bosetter seg et sted og FØR man skaffer seg barn.

Dette med muligheter for arbeid og et sted å bo er ikke noe som plutselig bør komme som en overraskelse ETTER en skilsmisse.

akkurat det kan bli litt urealistisk. De færreste vil gå gjennom tanken om det er mulighet for å få seg en annen plass å bo i bygden om det skulle skje noe om 15 år. Kanskje de i tillegg bodde der fra før. En slik lov kan fungere fint på papiret, men vil få problemer i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Unnskyld ordbruken, da.

La meg omformulere:

Hvis du har en mening om at noe bør endres, forventer jeg også en _konkret_ forklaring på hvordan det skal gjøres bedre.

Alle er enige om at vi må gjøre det som er best for barna. Men det har ikke hjulpet så veldig, har det vel?

Det burde vært regler mht. hvor langt unna man kan dra med/flytte fra barna. det burde vært satt grenser for hvor lang reisetid det "var lov" å pålegge barna. For det er jo det som blir gjrot. Man PÅLEGGER faktisk ungene å reiser flere ganger i måneden. På samme måte kan man vel pålegge foreldre å ikke flytte lengre enn så og så langt unna eksisterende bosted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ved tvangsbosetting? Skikkelig intelligent forslag...

Nei, ikke ved tvangsbosetting, men å tvinge folk til å tenke mer enn uker i frem i tid når man lager barn og bosetter seg et sted.

Man skal velge FØR en skilsmisse og tenke over konsekvensene FØRST.

Man har fremdeles et valg. Men man må altså velge FØR man setter barn til verden.

Barn er ikke leketøy uten følelser som man herje vilt med.

Vi bor i et land hvor man kan ha det godt i hver krinkel og krok, så lenge man ikke setter seg ned og suterer og tenker stakkars meg, men setter ungene i høysetet.

Man har et ansvar når man skaffer seg barn, og det største ansvaret er å sørge for at barna for ha kontakt med sin mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, faktisk bedre enn å tenke land iallefall. Det er jo avstanden i km som er vestentlig, ikke om landet heter Sverige eller Norge.

Ellers dvs. det som EGENTLIG er viktig er hvor lett det vil være for barna å opprettholde god kontakt med den som ikke flytter. Å måtte kjøre bil 1/2 time til nmærmeste togstasjon, for så å kjøre tog i 3 timer, så med bytte av tog, og så nye 2 timer, og så buss/bil eller bli hentet og kjøre nye 30 min. Det sier seg selv at slikt utsetter man ikke ungene for særlig ofte i løpet av en måned.

Jeg tror ikke mine egne øyne. Det er ikke bare Sverige som er utlandet, vet du. Noen sender og tar med seg barn som forsvinner i svarteste Afrika, og for ikke å snakke om kulturer og kontinenter vi knapt har hørt om.

Hvor langt kan det være fra Halden til fjellene i Afghanistan? Ikke spesielt mye lengre enn fra Lindesnes til Nordkapp.

Jeg må faktisk spørre en gang til (mens jeg fortsatt gnir meg i øynene):

Mener du seriøst at poenget her i verden er å måle avstander i kilometer og at det å ta med seg barn (kalt kidnappinger) over landegrenser i øst og vest betyr mindre?

Nei, ikke svar, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken bak er god, men det kan bare ikke fungere i praksis. Vi er så forskjellige alle, og enhver skilsmisse er forskjellig.

Det bør helles legges vekt på å finne praktiske løsninger i hvert enkelt tilfelle.

Og sabotering bør bli vanskeligere (men spør meg ikke hvordan!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, ikke ved tvangsbosetting, men å tvinge folk til å tenke mer enn uker i frem i tid når man lager barn og bosetter seg et sted.

Man skal velge FØR en skilsmisse og tenke over konsekvensene FØRST.

Man har fremdeles et valg. Men man må altså velge FØR man setter barn til verden.

Barn er ikke leketøy uten følelser som man herje vilt med.

Vi bor i et land hvor man kan ha det godt i hver krinkel og krok, så lenge man ikke setter seg ned og suterer og tenker stakkars meg, men setter ungene i høysetet.

Man har et ansvar når man skaffer seg barn, og det største ansvaret er å sørge for at barna for ha kontakt med sin mor og far.

Ja, ja og atter ja. Trivielle utsagn alle er enig i.

Men hva i herrens navn har dette med å tvinge folk til å bo *på Slemmestad* å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Er du ikke en smule blåøyd og naiv her nå? Ting kan skje mange år frem i tid og det kan man faktisk ikke gardere seg mot.

Nei , jeg er brunøyd;)

Ja, ting kan skje og hvis tredje verdenskrig kommer, kan man vurdere situasjonen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Jeg tror ikke mine egne øyne. Det er ikke bare Sverige som er utlandet, vet du. Noen sender og tar med seg barn som forsvinner i svarteste Afrika, og for ikke å snakke om kulturer og kontinenter vi knapt har hørt om.

Hvor langt kan det være fra Halden til fjellene i Afghanistan? Ikke spesielt mye lengre enn fra Lindesnes til Nordkapp.

Jeg må faktisk spørre en gang til (mens jeg fortsatt gnir meg i øynene):

Mener du seriøst at poenget her i verden er å måle avstander i kilometer og at det å ta med seg barn (kalt kidnappinger) over landegrenser i øst og vest betyr mindre?

Nei, ikke svar, hehe...

Du skjønner vel at det ikke var DET jeg mente. SÅ håpløs er jeg faktisk ikke til å forklare meg. Det jeg mente var at det viktigste her er ikke hva landet het, men hvor langt man drar med barna. Jeg prøvde bare å illustrere dette med å si at det er bedre å flytte fra Halden til Strømstad, enn fra Halden til Tromsø. Det var km som var poenget her.

Hva du drar inn kidnapping for skjønner jeg mindre av?? Dette blir vel å tolke det jeg skrev langt langt utover innholdet av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Jeg tror ikke mine egne øyne. Det er ikke bare Sverige som er utlandet, vet du. Noen sender og tar med seg barn som forsvinner i svarteste Afrika, og for ikke å snakke om kulturer og kontinenter vi knapt har hørt om.

Hvor langt kan det være fra Halden til fjellene i Afghanistan? Ikke spesielt mye lengre enn fra Lindesnes til Nordkapp.

Jeg må faktisk spørre en gang til (mens jeg fortsatt gnir meg i øynene):

Mener du seriøst at poenget her i verden er å måle avstander i kilometer og at det å ta med seg barn (kalt kidnappinger) over landegrenser i øst og vest betyr mindre?

Nei, ikke svar, hehe...

Det serendipity sier, er at antall km er viktigst. Barn blir jo pålagt å reise dit foreldrene flytter (til eller fra), og derfor er km viktige.

Jeg skjønner at du synes det er helt horribelt at noen kan tenke på å stille krav til mor og fars bosted etter en skilsmisse, men hvordan mener du at barn skal sikres kontakt med begge foreldrene sine? Synes du dagens situasjon er god?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Ja, ja og atter ja. Trivielle utsagn alle er enig i.

Men hva i herrens navn har dette med å tvinge folk til å bo *på Slemmestad* å gjøre?

Slemmestad og Oslo ligger ikke langt i fra hverandre.

Saken er at det skal være mulig å beholde kontakt med begge foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så veldig imot å sikre barnas rettigheter med å legge føringer for mor og fars flytting - hvordan mener du at ting skal gjøres?

Synes du det er greit slik det er i dag?

Greit? Nei, det er selvsagt ikke 'greit' at barn mister både det ene og det andre.

Men staten verken kan eller bør tvangsbosette folk som du og andre her vil. Det er jo helt horribelt å bare tenke tanken, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemmestad og Oslo ligger ikke langt i fra hverandre.

Saken er at det skal være mulig å beholde kontakt med begge foreldrene.

Hehe, det du sier nå, viser at folk ikke tenker lenger enn sin egen nesetipp. Du bor visst i Oslo siden du tar eksemplet med *Slemmestad* bokstavelig *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...