Gå til innhold

matboksen

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Ja skulle gjerne vært en flue på lærerværelset. På skolen har de en fruktløsning, men den gjelder bare for elever i 4 til 7 klasse. Tror jeg må få en forklaring fra skolen om hvorfor det er forskjellsbehandling... Jeg er stort sett fornøyd med skolen, men de er nå rare også på enkelte områder.

Skjønner godt at småbarna ikke har fruktordning, de er ofte veldig kresne på frukten. Vi har det for alle klassetrinn, men sluttet fort med det for snuppa.

Det var vilkårlig hvilken frukt de fikk, og siden snuppa er veldig glad i enkelte fruksorter og skyr andre kom hun ofte hjem med frukt hun ikke liker. Dessuten kunne det være en flekk på eplet som gjorde det uspiselig for henne. Da sender jeg heller med henne den frukten hun vil ha hjemmefra.

Gjest Muttern her c :)
Skrevet

Wow...Mine fikk med seg grovt brød med nugatti og vafler i dag...Skikkelig ute å kjøre skjønner jeg nå. Men så har dem stort sett grovt brød med salat, skinke ig agurk, gulost, kaviar og egg, saltpølse, servelat, brunost........

Skrevet

HVA?

Det syntes jeg var direkte frekt av læreren!!

Da vi gikk på skolen, hadde vi youghurt-ordning i tillegg til melk - så da var youghurt noe skolen promoterte. Merkelig hvordan tidene endrer seg..

Har yoghurtordning på skolen her enda vi. :-)

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at skolen tar opp kosthold i undervisningen. Mine barn har full oversikt over "ja-mat og nei-mat".

Men det blir helt feil å kommentere direkte til barnet det som ligger i matboksen. Kunnskap og anbefalinger er bra, men diktatur virker mot sin hensikt.

Mine unger har sunn mat i matboksen. Spesielt det ene barnet er misunnelig på alt det gode som finnes i andres matbokser, men det får vi bare leve med. Jeg har forklart det med at foreldrene bestemmer i hver familie, og så ser vi ulikt på hvordan ting skal være.

Skrevet

Jeg synes det er veldig bra at skolen tar opp kosthold i undervisningen. Mine barn har full oversikt over "ja-mat og nei-mat".

Men det blir helt feil å kommentere direkte til barnet det som ligger i matboksen. Kunnskap og anbefalinger er bra, men diktatur virker mot sin hensikt.

Mine unger har sunn mat i matboksen. Spesielt det ene barnet er misunnelig på alt det gode som finnes i andres matbokser, men det får vi bare leve med. Jeg har forklart det med at foreldrene bestemmer i hver familie, og så ser vi ulikt på hvordan ting skal være.

Helt enig med deg. Klart vi skal drive opplysning i skolen om sunn mat og usunn mat, men dette skal ikke knyttes til hva den enkelte har i matboksen sin!

Men det er nok ikke bare lærere som gjør slikt. Har også hørt fra flere foreldre som ønsker seg regler om hva som kan være i matboksen til elevene. Da jeg sier at det må bli helt opp til foreldrene, men at vi selvsagt oppfordrer til å sende med sunn mat, så er det noen som blir en smule skuffet. De synest det hadde vært greitt om alle hadde det samme, slik at barna deres slapp å være misunnelig på nugatti,sjokoladepålegg eller hva det måtte være. ... Synest ikke barna har noe vondt av å se at dette gjøres forskjellig i de ulike familier.

Skrevet

Det er jo helt hull i hodet av læreren å ta dette opp med ungen! Hvis vedkommende reagerte på noe burde han da tatt det opp med hjemmet. Men spørsmålet er jo om læreren har noe med dette i det hele tatt. Kanskje i tilfeller der han registrerer at ungene blir urolige av sukker, hvis de har sjokoladekake i matboksen tre dager i uka...

På snuppas skole selger de sjokolademelk, juice og yoghurt 2 dager i uka. Har aldri vært borti at noen har brydd seg om innholdet i matboksen.

Skrevet

Skulen min sønn går på meinar det er flott at ungane har yoghurt med seg :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...