Gå til innhold

Hvem har rett? (ang sokker i vintersko)

Anbefalte innlegg

Gjest Kler jeg jenta mi feil?

I dag hadde vi besøk av min mor da jeg kledde på vesla som skulle ut og leke. Hun hadde på seg stilongs, og jeg tok på et sokkepar a la ullvang / trysilsokk, men av et annet merke. En "halvtykk" sokk i ullblanding mao. Moren min fakt nesten i staver, og mente det ville være mye bedre å ha på bomullsstrømpebukse og hjemmestrikkede sokker.

Jeg vet med meg selv at jeg er mye varmere på bena med et par trysilsokker enn hva jeg er med bomullsokker + hjemmestrikkede raggsokker, men jeg fikk likevel litt dårlig samvittighet... hva tror dere?

PS: Jenta tåler ikke ullstilongs eller ullstrømpebukse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/221786-hvem-har-rett-ang-sokker-i-vintersko/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Destini

Om du har ull eller bomull innerst eller ytterst spiller vel ingen rolle......... (nå er det sikkert MANGE her som er uenige i det). Det viktigste er at hun er tørr og varm på beina. Så lenge hun er det er vel ingenting "feil". Ville si at både moren din og du har rett. Hun snakker ut fra sine erfaringer (da hun hadde barn fantes det vel heller ikke verken Ulvang eller Trysil....), og du snakker ut fra hva du mener er riktig.

mvh

Annonse

Gjest Yljali

Er ikke så engasjert i debatten om ull eller bomull, men det er to ting jeg sjøl passer på: At det ikke blir for trangt i skoene med for mye sokker (de fleste vintersko har god foring som det er) og at det ikke er sklisåler på sokkene hvis det er bare ett lag. For sklimerkene leder kulda inn til foten i større grad enn vanlige sokker.

Ren ull fra innerst til ytterst er det varmeste. Men det kan jo klø noe inn i hampen.

Bommull er noe av det kaldeste man kan bruke og svekker effekten av ullen man har utenpå. Nylonstrømper blir vel hakket verre...

Ullvangsokker eller tilsvarende er utmerket. Er det veldig kaldt ville jeg valgt tynnere type ullvangsokk innerst og ren ullsokk utenpå forutsatt at det var plass i fottøyet.

En fordel med en tykk sokk av type ullvang er jo at det ikke klomper seg så lett med kun et lag.

mvh

amerikafareren

Jeg sitter her og mimrer om den gangen min mor og svigermor måtte fortelle meg hvordan mine barn best holdt varmen. De hadde erfaring, og den lang. Jeg lærte mye av det, men måtte gjøre mine egne erfaringer også med alle de endringene som skjer i dag såvel i klesveien som i andre veier.

Nå sitter jeg her og ler for meg selv når jeg tenker på at jeg er på samme alder som min mor da hun ga døtrene råd om ull, bomull etc.... gleder meg til å bli bestemor og gi råd;)

Stol på deg selv, men hør på din mor innimellom. Hun har mye bra å bidra med;) Det viktigste er å holde varmen.

Hei...

Jeg gjør som deg - bruker Ulvang (eller tilsvarende) rett på foten, evt en vanlig ullsokk utenpå hvis det er plass i skoen og veldig kaldt.

MEN - da jeg var liten (for 20-25 år siden) var det dårlig med Ulvangsokker - det gikk i vanlig strømpebukse med hjemmestrikkede sokker utenpå (evt flere par ullsokker, alt etter hvor kaldt det var). Altså samme påkledning som moren din mener er rett... Og jeg kan ikke huske at jeg frøs mye på bena i barndommen, har ikke fått noen traumer etter strømpebukse/ullsokk - opplevelsene...........

Så det er nok som mange her sier - bare man holder seg varm og tørr er det vel flere ting som kan være "riktig"....

;o)

Annonse

Gjest Mom33

Den som ikke fryser på beina har rett!

Det finnes ingen fasit på hva man skal ha på, vi er alle forskjellige.

Eldstesønnen til ei venninne av meg kan godt stikke føttene ned i et par sherroxer - barbent - i -5 og ha det helt OK ute. Han kan også gjerne gå i T-skjorte og tynn ytterjakke i samme temperatur. Han er veldig varm av seg. Eldstesnuppa mi, derimot, ville ha frosset ihjel med samme påkledning, hun er en ispinn.

Drit i mora di hvis ikke ungen fryser!

Gjest Tatjana

Den som ikke fryser på beina har rett!

Det finnes ingen fasit på hva man skal ha på, vi er alle forskjellige.

Eldstesønnen til ei venninne av meg kan godt stikke føttene ned i et par sherroxer - barbent - i -5 og ha det helt OK ute. Han kan også gjerne gå i T-skjorte og tynn ytterjakke i samme temperatur. Han er veldig varm av seg. Eldstesnuppa mi, derimot, ville ha frosset ihjel med samme påkledning, hun er en ispinn.

Drit i mora di hvis ikke ungen fryser!

Godt sagt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...