Peder M Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Har en sønn på 4,5 år. Han veier 20 kg og er ca 115 cm høy.Har blidt fortalt at han er en tønne ( overvektig )Etter å ha sett på BMI med disse data er han undervektig og blir ikke kategorisert som normalvekt før han hadde blitt ca 26/27 kg. Stemmer dette ? Han er forøvrig en tett plugg med markert muskelatur sammenlignet med jevnaldrene,og er veldig aktiv ute og inne. 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Du ser vel på han om han er undervektig eller overvektig? 0 Siter
Gemini Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Vanlige BMI-tabeller gjelder for voksne, ikke for barn 0 Siter
Peder M Skrevet 8. mars 2006 Forfatter Skrevet 8. mars 2006 Vanlige BMI-tabeller gjelder for voksne, ikke for barn Hva er normal vekt for en gutt på4,5 år som er ca 115 cm høy ? 0 Siter
tiliti Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 http://www.ur.se/vetenskap/322 Høres normalt ut. Dessuten vil jo muskelbunter i følge BMI være veldig overvektig, det tar jo ikke hensyn til hva som er hva. 0 Siter
AAA Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Hei! Han høres ikke overvektig ut i det hele tatt. Her er en BMI-kalkulator for barn. Såvidt jeg kan se ligger han helt nederst på normalområdet. Ikke noe å bekymre seg for altså. :-) http://www.ur.se/vetenskap/322 MVH 0 Siter
Gemini Skrevet 8. mars 2006 Skrevet 8. mars 2006 Hva er normal vekt for en gutt på4,5 år som er ca 115 cm høy ? Aner ikke. Vet bare at _vanlige_ BMI-kalkulatorer ikke skal brukes på barn. Men nå ser jeg du har fått svar på spesielle BMI-kalkulatorer som er tilpasset barn. 0 Siter
midnattsol Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Hei! Han høres ikke overvektig ut i det hele tatt. Her er en BMI-kalkulator for barn. Såvidt jeg kan se ligger han helt nederst på normalområdet. Ikke noe å bekymre seg for altså. :-) http://www.ur.se/vetenskap/322 MVH Dette må være basert på vekt og lengde til skandinaviske barn. Kinajenta mi (skrev inn lengde og vekt siden jeg ble nysgjerrig) er undervektig!!! Lurer på om hun er det i kinesisk målestokk også. Spiser det hun vil men legger ikke synlig mye på seg... 0 Siter
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Etter de tall du oppgir har barnet ditt en vekt i forhold til lengden som svarer til 50 procentilen, det vil si at barnets vekt i forhold til lengden ligger" midt i bunken".Ut fra dette synes jeg ikke du skal bekymre deg og barnet er ikke overvektig. Tidligere ble overvekt definert som 20% over normalvekten for alder og kjønn.Idag defineres også fedme hos barn ved hjelp av BMI slik du er inne på. Hos voksne defineres overvekt ved BMI mellom 25 og 30 og fedme over 30. Dise grenser kan imidlertid ikke anvendes for barn, siden BMI varierer med kroppsproporsjoner og er heller ikke nøtralt overfor lengden. Jo lenger barnet er, jo høyere blir BMI.Det er mye diskusjon om hva som skal defineres som overvekt og fedme på grunnlag av BMI, og hvilke hensyn som skal tas til kroppsproporsjoner som nevnt, og alder. Det viktigste for deg er at barnet ditt i henhold til vanlig vurdering ikke er overvektig/tønne. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Lillesøster er 5 år. Hun er 112 cm omtrent, og veier ca 20 kg. Hun er absolutt langt fra å være overvektig. Fatter ikke at noen kan si sønnen din er overvektig! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 10. mars 2006 Skrevet 10. mars 2006 Jenta mi blir 5 år i juni. Hun er vel ca 108 cm høy og veier 20 kilo. Vekta har stått ganske stille i vinter. Hun er bredskuldret og med litt god mage, men er absolutt ikke overvektig. Har ikke tenkt tanken en gang. Gutten min er snart syv år og er vel ca 118 cm. Han veier 24-25. Er ganske tynn og smalskuldret, men er veldig sterk. Tror nok gutten din er akkurat passe. Alle tre barna mine liker å være ute og leke og holder seg mye i aktivitet - så jeg tror de holder seg i form. 0 Siter
Gjest sandex Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Kan ikke fatte og begripe at han blir sett på som overvektig? Min guttunge på 6 er 24 kg. og tynn som en strek (FOR tynn) Alle bein stikker ut.. Men på helsestasjonen var tyngden helt perfekt.. ?! Så det er ikke mye å gå etter. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.