Gjest lurer nå på det Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Dette er nok et dumt spørsmål, men virker fluortabletten mens den er i munnen eller når den tas opp i kroppen? 0 Siter
laban Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Det er ikke noe dumt spørsmål. Det har vært oppe her før - noen har hevdet at tabletten _må_ suges, mens det på boksen står at den kan suges ellet tygges. Her er kopi av tannlegens svar etter en tidligere diskusjon: "Slike tabletter har to virkemåter. Når de suges eller tygges virker de direkte på tannemaljen på de frembrudte tennene. Når fluor deretter svelges bringes det videre til tenner som dannes og styrker disse. Jeg skulle anta at de virker lengre lokalt om de suges." Jeg tolker dette svaret slik: Mens ungen holder på å få tenner (typisk i grøt-perioden hvor mange brukte brusetabletter med fluor i grøten, men de finnes visst ikke lenger?), har fluoren effekt på de tennene som er i ferd med å dannes / "mineraliseres". Senere, når tennene har brutt fram, er det fint om tabletten kan være lenge i munnen, for da er virkningen størst på de tennene som _er_ der. Det blivende tannsettet er jo også under utvikling i barneårene, så fluor som tygges og svelges kan vel til en viss grad styrke disse også. Så jeg innbiller meg at det ikke er direkte bortkastet å gi fluor uansett, men at det er fint om de lærer seg å suge tabletten etter hvert. 0 Siter
Gjest lurer nå på det Skrevet 9. mars 2006 Skrevet 9. mars 2006 Det er ikke noe dumt spørsmål. Det har vært oppe her før - noen har hevdet at tabletten _må_ suges, mens det på boksen står at den kan suges ellet tygges. Her er kopi av tannlegens svar etter en tidligere diskusjon: "Slike tabletter har to virkemåter. Når de suges eller tygges virker de direkte på tannemaljen på de frembrudte tennene. Når fluor deretter svelges bringes det videre til tenner som dannes og styrker disse. Jeg skulle anta at de virker lengre lokalt om de suges." Jeg tolker dette svaret slik: Mens ungen holder på å få tenner (typisk i grøt-perioden hvor mange brukte brusetabletter med fluor i grøten, men de finnes visst ikke lenger?), har fluoren effekt på de tennene som er i ferd med å dannes / "mineraliseres". Senere, når tennene har brutt fram, er det fint om tabletten kan være lenge i munnen, for da er virkningen størst på de tennene som _er_ der. Det blivende tannsettet er jo også under utvikling i barneårene, så fluor som tygges og svelges kan vel til en viss grad styrke disse også. Så jeg innbiller meg at det ikke er direkte bortkastet å gi fluor uansett, men at det er fint om de lærer seg å suge tabletten etter hvert. Det var godt svar. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.