Gå til innhold

Litt nedtur...!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen.

Vi fikk endelig en konfolutt fra Bufetat i postkassa vår i dag. (Har ventet 4 mnd + en uke ca på Bufetat Vest.)

Men - svaret var ikke helt som vi håpet..Det stod at de ville sende saken videre til vurdering hos rådgivende lege pga kvinnelig søkers helsesituasjon. Vi skulle så få svar, men det stod ingenting om når vi kunne forvente å høre noe mer.

Andre som har opplevd det samme? Min helse er god foruten at jeg har diagnosen leddgikt. Er i full jobb og har gode attester fra både fastlege og spesialist på at sykdommen er stabil - lite aktiv og ikke vil påvirke meg slik at det påvirker omsorgsevnen for barn. Men dette holdt visst ikke...

Er litt skuffa nå - føler at det var på tide å få svar nå...Er ett år og fire måneder siden vi begynte prosessen og vi er ennå ikke godkjent i Norge (!!!) Dette tar tid og akkurat nå kjenner jeg at jeg har mest lyst til å glemme hele greiene..........

Men - jeg vet jo at dette bare er en fase og forhåpentligvis blir vi godkjent etterhvert :)

Noen som kan fortelle om sine erfaringer?

mvh

Gjest en annen mamma
Skrevet

Hei!

Så trist for dere å få en sånn beskjed. Jeg har selv leddgikt, og utfra din beskrivelse er vi i omtrent samme situasjon ang sykdomsaktivitet og evt. prognose.

Vi har adoptert to barn, og hadde ikke problemer med godkjenninga (av daværende SUAK).

Vi la ved vanlig legeattest samt attest fra spesialist og det holdt i massevis.

Krysser fingrene for at dere blir godkjent til slutt!!

Lykke til!

tobarnsmamma1365380422
Skrevet

Hei, sølvsjø! Med det samme jeg sendte mitt innlegg, så jeg ditt og kontrasten ble så stor at jeg ble lei meg på dine vegne! Ville bare si lykke til videre! Ikke mist motet!!!!

Vennlig hilsen

Skrevet

Hei!

Så trist for dere å få en sånn beskjed. Jeg har selv leddgikt, og utfra din beskrivelse er vi i omtrent samme situasjon ang sykdomsaktivitet og evt. prognose.

Vi har adoptert to barn, og hadde ikke problemer med godkjenninga (av daværende SUAK).

Vi la ved vanlig legeattest samt attest fra spesialist og det holdt i massevis.

Krysser fingrene for at dere blir godkjent til slutt!!

Lykke til!

Takk for svar:)

Må si at dette ble litt nedtur ja..og jeg hadde vel egentlig ikke forventa det heller - utfra samtaler både med AF og Barnevernet + legene hørtest alt så positivt og greit ut.

Tenkte mye på dette i begynnelsen av vår prosess, men etter at Barnevernet hadde vært her, begynte jeg å slappe av på det.

Det hele er litt gresk for meg. Bør jeg ringe inn for å høre litt hvorfor?? Eller blir det masete kanskje? Tenke jeg ville uansett høre hvor lang tid vi må regne med å vente på rådgivende lege.

Skrevet

Hei, sølvsjø! Med det samme jeg sendte mitt innlegg, så jeg ditt og kontrasten ble så stor at jeg ble lei meg på dine vegne! Ville bare si lykke til videre! Ikke mist motet!!!!

Vennlig hilsen

Takk for deg :)

Og - gratulerer med kjempefin framgang ! Så raskt - det er bra det gå slik også :) Vi har nok vært ganske uheldige med situasjonen i barnevernet på søknadstidspunktet. Venta 9 mnd før vi kom til og et år tilsammen før sosialrapporten ble sendt. Derfor hadde jeg liksom håpt at dette skulle gå greit da. Men - satser på at det uansett tempo, blir positiv svar - det er det viktigste!

kristin691365380881
Skrevet

Hei!

Ville bare sende deg en trøsteklem her, så sender jeg en mail i løpet av helga.

Ikke mist motet - det vil gå bra!

Vennlig hilsen

Skrevet

Forstår veldig godt at det var en nedtur! Og jeg synes du tar det pent - selv om det som du sier sikkert går bra tilslutt. Jeg har ikke noe erfaring med dette, ville bare sende deg støtte + si at jeg absolutt synes at du kan ringe og forhøre deg litt: hvor lenge dere må vente, om dere selv kan skaffe ytterligere informasjon o.l. Det er ikke masete når en har fått en slik beskjed, synes jeg. Evt. kan det vel være relevant å henvise til at dere har hatt en veldig lang ventetid og at dere ikke har fått noen signaler underveis på at dette skulle bli et problem.

Ønsker deg all mulig lykke til!

Gjest alegre
Skrevet

Kjenner en familie som opplevde akkurat det samme; kvinnelig søker hadde leddgikt. De fikk positivt svar, og er nå 2-barnsforeldre.

Lykke til!

Mvh

Gjest litchi
Skrevet

Føler med dere! Sånt må være slitsomt!

Når det er sagt, så vil jeg tro at dere blir godkjent til slutt, dersom situasjonen er slik du beskriver. Kjenner flere med litt "diverse" diagnoser som er blitt godkjent, og et par av dem opplevde det samme som dere gjør nå, så jeg håper og tror at dette er et midlertidig tilbakeslag for dere.

Lykke til, krysser fingrene for at dette går bra!

trk1365380645
Skrevet

Kjære sølvsjø

Jeg vil bare sende en trøsteklem. Skjønner at det er tøft nå, men jeg tror det ordner seg:)

Trøsteklem fra

Skrevet

Hei

Skjønner at dette er trasig - dere som allerede har ventet lenge.

Men dette går nok bra. Saksbehandlerne har ikke medisinsk utdanning og er derfor ikke i stand til å vurdere helsen din og er derfor avhengig av å få uttalelse fra rådgivende lege. Når helsesituasjonen er som du sier er det jo ikke noen grunn til at rådgivende lege skal se på dette annerledes enn fastlege/spesialist.

Vi hadde en laaaaang første adopsjonsprosess med mange skjær i sjøen. I dag har vi verdens herligste jente og er nå i gang med nummer to. Kan tro det er snålt å tenke på at dersom vi ikke hadde ventet akkurat så lenge som vi gjorde, så hadde det ikke blitt akkurat hun som ble vår datter.

Lykke til!

Skrevet

Hei Sølvsjø

Jeg ble lei meg da jeg så at dere må gjennom med saken deres hos rådgivende lege. Jeg har jo snakket med deg tidligere og fortalt deg at vi fikk godkjenning til tross for at jeg har leddgikt og har hatt dette i godt over 30 år. Jeg la med attest fra revmatolog i etterkant da papirene var hos BUFA, den fulgte ikke søknaden fra første stund.. jeg leverte den rett før vi fikk godkjenningen.. Om de hadde trengt den eller ikke vet jeg ikke.. det gikk ihvertfall veldig fort etter at jeg sendte den..

Jeg merer du fortalte meg at vi har en ganske lik historie. Aktive mennesker, lik jobb og at du har hatt leddgikt en stund..

Kan ikke skjønne at dere ikke skulle bli godkjente. Ikk mist motet, det går nok bra..Skjønner godt at du er lei deg nå, det du fryktet ble reelt.. men ikke tro på at dere ikke blir godkjente, de trenger sikkert bare fler opplysninger.

Ta kontakt med revmatolog og be han/henne om å skive en attest som beskriver deg og din situasjon/funksjon og hvordan du takler sykdommen din. Hva du holder på med i fritiden og hva du jobber med.

Vi har nå vært hjemme i 2 1/2 år med gutten vår som nå er litt over 5 år.., Når det gjelder min sykdomshistorie så har jeg ikke blitt bedre,, heller litt dårligere.. Kneet mitt er helt gåen og det går mot at jeg må sette inn protese.. Men jeg er da ikke noe dårligere mor for det?? Det at jeg har litt mer vondt i venstre håndledd gjør vel heller ikke at jeg er en dårligere mor??

Hver og en som har en sykdom og som har hatt det over en laaaang tid, som hos meg, nesten hele livet, vet jo best ifht hvordan man skal takle det. Og hvordan evt tilrettelegge om det skulle trengs. Det gjelder for deg å kunne beskrive det best mulig for de som kanskje ikke kjenner sykdommen så godt.. Leddgikt er som mange ikke vet ganske varierende, noen har små smerter, mens andre til tider har store smerter

Fatt mot.. jeg krysser fingre for deg.

klem fra

Gjest nibera
Skrevet

Nå måtte jeg bare gå fra å være passiv leser, for jeg fikk så godt som tilsvarende brev fra Helse Vest i dag!!!! Forskjellen er at Bufetat har bedt min revmatolog om uttalelse. De skriver at denne vil bli forelagt rådgivende lege. Barnevernet mente at jeg ikke trengte uttalelse fra revmatolog, selv om jeg spurte om dette flere ganger. Ganske surt at dette nå skal forsinke prosessen enda mere!!!!Vi har venta 4 1/2 mnd. Slike brev får meg litt ut av fatning og angsten for ikke å bli godkjent blusser jo opp igjen (jeg ble også beroliga av barnevernet). Men helt ærlig, så tror jeg at vi blir godkjente både du Sølvsjø og jeg!!!!

Gjest Vinterland
Skrevet

Nå måtte jeg bare gå fra å være passiv leser, for jeg fikk så godt som tilsvarende brev fra Helse Vest i dag!!!! Forskjellen er at Bufetat har bedt min revmatolog om uttalelse. De skriver at denne vil bli forelagt rådgivende lege. Barnevernet mente at jeg ikke trengte uttalelse fra revmatolog, selv om jeg spurte om dette flere ganger. Ganske surt at dette nå skal forsinke prosessen enda mere!!!!Vi har venta 4 1/2 mnd. Slike brev får meg litt ut av fatning og angsten for ikke å bli godkjent blusser jo opp igjen (jeg ble også beroliga av barnevernet). Men helt ærlig, så tror jeg at vi blir godkjente både du Sølvsjø og jeg!!!!

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at både du og Sølvsjø blir godkjente. Jeg ble for litt siden godkjent uten spesialist-uttalelse og uten at det ble forelagt rådgivende lege. Men dette var i Region Øst, og det må bety forskjellige rutiner mellom regionene. Sikkert forskjellige individuelle vurderinger av saksbehandlerne også. Men skjønner godt at det er frustrerende med lenger ventetid. Lykke til!

Skrevet

Det går helt sikkert bra!!

Gjest nibera
Skrevet

Jeg kan ikke forstå noe annet enn at både du og Sølvsjø blir godkjente. Jeg ble for litt siden godkjent uten spesialist-uttalelse og uten at det ble forelagt rådgivende lege. Men dette var i Region Øst, og det må bety forskjellige rutiner mellom regionene. Sikkert forskjellige individuelle vurderinger av saksbehandlerne også. Men skjønner godt at det er frustrerende med lenger ventetid. Lykke til!

Skal tro hvor mange revmatikeradoptanter vi er??? Kanskje vi må danne egen forening:o)

Skrevet

Så godt å ha DOL !

Har kommet meg over den verste skuffelsen nå, og har begynt på "analysen" (!! :) )

Vi trodde vi hadde dokumentert leddgikt-problematikken godt nok siden vi hadde med vurdering fra revmatolog i tillegg til fastlegens attest. Også barnevernet var opptatt av å fremstille dette grundig i deres rapport.

Jeg håper - som noen skriver under her - at dette dreier seg om saksbehandlers kompetanse når det gjelder helse og at hun ikke vil vurdere legeattestene uten å rådføre seg med rådgivende lege.

En annen mulighet er at dette er på grunnlag av psykisk helse. For mange år siden (9 år) var jeg i en vanskelig livssituasjon og søkte derfor hjelp hos psykolog i en kort periode. Dette er oppgitt både på helseattesten(egenerklæringen) og det er drøftet av barnevernet.

Dersom det skulle være den biten de ønsker å utrede, mister jeg litt mer motet - men jeg skal nok komme gjennom det og.. :)

Jeg har nå fattet mot og tror jeg skal sove godt i natt - så får vi heller leve med at denne prosessen tar sin tid. (Mannen er i grunnen like glad - han er heller redd for at dette skal gå for fort (hi hi))

kveldshilsen fra

Skrevet

Hei - så rart (!) Men uttale fra revmatolog skal forhåpentligvis ikke ta for lang tid?

Hvor lenge har dere venta totalt? Tilhører dere Bufetat Vest? Vi bor på Bømlo og søker fra Colombia. Førstegangssøkere. Ingen barn fra før. Hva med dere?

Skrevet

Skal tro hvor mange revmatikeradoptanter vi er??? Kanskje vi må danne egen forening:o)

:-) slenger meg på jeg :-)

robe1365380900
Skrevet

Dette må da gå bra. Hvis spesialist anbefaler adopsjon, hvem annen skal kunne gjøre det bedre enn de som kjenner deg? Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...