Gå til innhold

Om å bli med venninner hjem etter skoletid

Anbefalte innlegg

- og få lov å bli der til kl. 20 om kvelden, flere dager i uka, uten avtale på forhånd.

Opplever at dattera mi på 10 år syns at vi er så strenge nå, for to av hennes klassevenninner får lov til dette ustanselig, og min datter opplever det som grusomt urettferdig at jeg sier nei, du må komme hjem til middag kl. 16. Den ene klassevenninna bor bare knapt 1 km fra oss, så det er ikke langt å gå. !Jamen, x får lov å bli her heile ettermiddagen hun, det er HELT greit for mamman til y (men mamman til y er ikke der, hun er på jobb, og pappan der kommer ikke heim før kl 17, så det er ofte at det ikke er voksenpersoner hjemme der på ettermiddagen, slik det er hos oss, med faste rutiner på middag kl. 16 og sånt). I går fikk hun avtale dagen i forveien at hun kunne dra hjem til hun som bor lengst vekk (vi må kjøre og hente) og at jeg kom og henta ho kl. 19. Ikke noe snakk om at jeg ville ha tlf fra henne med akkedering om å få bli enda lenger. Viser seg at hun andre venninna også var med, og skulle få være til 20. Mi datter syns det er leitt at hun blir henta før hun andre.

Ærlig talt, jeg syns dette er å være for lenge hos andre, og jeg vil helst ikke ha andre barn hos oss fra etter skoletid til 20 om kvelden. Vi voksne jobber, og er dessverre litt trøtte og slitne innimellom . og så har hun en yngre bror, han er ikke populær når hun har venninner på besøk, og blir holdt litt utenfor, det er ikke alltid at hans kamerater er tilgjengelige, og da blir han sjalu og lager litt leven, så blir det litt bråkete ei stund.

Jeg syns at når venninne® har vært med hjem til oss etter skolen, fra ca kl. 14(da er vi på jobb, kommer hjem mellom halv fire og fire), da kan de gå hjem/bli henta av sine egne foreldre.

Av og til bli med hjem og være hele dagen, men det skal avtales en dag i forveien.

Er så lei av å høre at foreldrene til x og y er SÅ snille, og vi er SÅ strenge.

Synspunkter?

Fortsetter under...

Gjest opp til dere, men ..

Vanskelig å lese innlegget ditt.

Ja, det hender at venninner blir med hjem etter skoletid. Hjemme legger 10 åringen vår seg kl 2100, så om venninnene er til kl 2000 spiller ingen rolle.

Når de kommer hjem til oss kommer de til tomt hus (det gjør de vel til de fleste plasser), vi kommer hjem fra jobb et par timer seinere. Allikevel så har vi faste rutiner på middager ....

Regelen er at de setter seg med lekser med en gang. Når leksene er gjort kan de leke, se på dvd o.l.

Etter at middagen er spist, fortsetter de leken enten inne eller ute.

Er de på besøk hos venninner som bor rett i nærheten møtes de etter at vi har spist middag, datteren vår må komme hjem i 20.00 - 20.30 tiden.

Skjønner godt at datteren din syns du er streng hvis hun må avslutte leken kl 1900 og de andre kan leke til 2000, dette skjer sikkert ikke hver gang hun er ute på besøk, så der kunne du vært mer "lempelig".

Greit å gjøre avtaler med de andre foreldrene, slik at dere "kjører" samme regler.

Jeg skjønner godt at du er lei av å "være SÅ streng" i din datters øyne...

Med det mener jeg at du faktisk er SÅ streng!

Dette hører faktisk med i familiebildet! Har man unger, så har man unger! Man kan ikke be ungenes venner gå hjem, fordi man selv er sliten!

Og jenter rundt 10 år sitter vel ikke akkurat på fanget deres når de er på besøk?

Nei, lag ikke mer bråk enn du må, og la jenta di være hos venninner på lik linje med de andre!

Men jeg er enig i at det kunne vært smart at foreldrene samkjørte seg i dette spørsmålet, slik at alle gjorde det likt!

(Men min erfaring fra skolen tilsier at _noen_- uansett!- gjør motsatt av det som er bestemt, likevel...)

Jeg er helt enig med deg her.

Vi følger omtrent samme timeplan og regler som du gjør.

Nabojentene kan være med hjem av og til etter skoletid, men i 4 tida er det middagstid for

for alle og alle skal hjem til sitt.

De som bor lenger unna, får besøk eller kommer hit etter middag.

Men så er fritidsaktivitet og kulturinnslag også på ettermiddagen.

Vanligvis er visittene slutt kl 19.00

og heldigvis praktiseres det noenlunde likt hos de fleste her.

Du er ikke for streng, synes jeg.

Jeg er enig med deg. Å være på besøk i 6 timer på en hverdag er ganske lenge om man er voksen eller barn. Dessuten vil det besøkende barnet nesten ikke se sine egne foreldre i løpet av dagen. Jeg går ut i fra at foreldrene selv tar ansvar for å se over lekser etc, og det er altfor sent å begynne å rette feil kl 20.30 på kvelden.

Når vennene bor så nær som 1 km, synes jeg det er naturlig at man blir "kalt hjem" til middag, og heller kommer tilbake etterpå.

Her er det vanlig at besøk etter skoletid går hjem eller blir hentet rundt kl 17 dersom ikke noe annet er avtalt.

Gjest lov å sette grenser

Jeg synest ikke at du er for streng jeg, synest vel tvert imot at reglene dere holder dere til burde vært normalen.

Å være på besøk til venner til klokka ni om kvelden er alt for sent for en tiåring mener nå jeg. Siden barna bor så nærme hverandre så vil det jo være naturlig å gå hjem for middag osv.

Synest det blir litt vel lettvint av foreldre å bli så ettergivende at barna mer eller mindre får styre dette selv. Som noen andre her nevner så vil jo ikke barna få vært noe sammen med foreldrene sine i løpet av dagen. Foreldrene bør også ta ansvar for at lekser blir gjort eller i det minste se over når det er gjort.

Det er nok mange som holder seg på deres nivå når det gjelder vennebesøk på ettermiddager, men at det finnes noen foreldre som praktiserer fullstendig "frislipp, det må vi nok bare forholde oss til. Men at det store flertallet har det slik som din datters venninner, nei det kan jeg ikke tro.

Annonse

Jeg syns det greieste er at venner kommer på besøk hit til oss. Det er klart det blir litt leven iblant, men jeg liker best å ha dem her så har jeg kontroll på hva de driver med, og jeg blir litt kjent med vennene hans.

Så sender jeg dem hjem når jeg syns besøket har vart lenge nok :o)

Jeg har tenkt til å fortsette sånn, jeg syns det er OK å ha litt oversikt over hvem min sønn omgås med, og den enkleste måten å få det til på er å la dem være her.

Jeg stiller ett krav som jeg aldri firer på, og det er at leksene skal være gjort før noen får lov til å komme på besøk.

Når det er sagt, syns jeg det hørtes veldig lenge ut med besøk fra kl. 14 til 20! Vi er jo ikke hjemme noen av oss, så tidlig på dagen. Skjønner at du syns det blir i lengste laget, ja!

Vet du, jeg kjente meg veldig godt igjen! Jeg har selv en datter på 10 og en sønn på 6 år. Vi har/egentlig samme problemet, men jeg har psykiske problemer i tillegg, og vet liksom aldri helt åssen dagen min er. Det er greit at de får ha venner med hjem, men som du sier 2 timer er greit. Det er iallfall max grense for meg. Må også helst avtale med foreldrene til de det gjelder, eller at de ringer hjem til oss. Heldigvis er det ikke så ofte det skjer med ho på 10 for hun er flink til å gjøre lekser med en gang hun kommer hjem fra skolen. Der går det jo med noen timer for de har ganske mye. Han på 6 år tenker ikke alltid like mye på det, og sier mange ganger at den og den kommer hjem til oss, eller han skal til dem.

Synes det var fint at du tok opp dette, for som du sier.. man føler seg som "verdens verste og strengeste" ja.. Men jeg tror at litt er bedre enn ingenting. Helt enig.. Jeg synes ikke du er streng, men klart det kan oppfattes som VELDIG urettferdig for datteren din..

Vi har også faste rammer hjemme hos oss, iallfall i ukedagene.

Jeg skjønner godt at du er lei av å "være SÅ streng" i din datters øyne...

Med det mener jeg at du faktisk er SÅ streng!

Dette hører faktisk med i familiebildet! Har man unger, så har man unger! Man kan ikke be ungenes venner gå hjem, fordi man selv er sliten!

Og jenter rundt 10 år sitter vel ikke akkurat på fanget deres når de er på besøk?

Nei, lag ikke mer bråk enn du må, og la jenta di være hos venninner på lik linje med de andre!

Men jeg er enig i at det kunne vært smart at foreldrene samkjørte seg i dette spørsmålet, slik at alle gjorde det likt!

(Men min erfaring fra skolen tilsier at _noen_- uansett!- gjør motsatt av det som er bestemt, likevel...)

"Har man unger, så har man unger! Man kan ikke be ungenes venner gå hjem, fordi man selv er sliten!"

Selvsagt kan man det.

Rhea Silvia

Jeg ser ikke helt problemet egentlig. Her er det stadig barn,til middag og lenger.Ofte litt spennende å komme hjem og finne ut hvor mangen vi blir til middag....Får vanligvis en telefon først da, og det er sjelden jeg sier nei. Andre ganger er det mine som er så lenge,snakker med foreldrene på telefon og gjør avtaler om når de skal hjem. 9åringen skal hjem rundt kl 20, 6,5 åringen rundtkl 19.

Vi jobber også, men jeg synes ikke det er slitsomt med mange barn i huset,barna råkoser seg jo. I tillegg er det verken mye arbeid eller spesielt dyrt å ha en eller to 6-10 åringer ekstra i kosten, de spiser jo nesten ingenting likevel.

og at barna ikke ser sine foreldre i løpet av en hel dag,vel det er jo slik det blir når de blir større. Det viktigste er vel å være tilgjengelig. Og jeg opplever at det regulerer seg selv, enkelte dager sier de nei til å gå på besøk og til å få besøk, fordi de vil være sammen med oss.

Så ja jeg synes du er streng,men dere må jo selv vurdere hva som er lur/bra å gjøre i ders tilfelle. Men det blir en sak mellom du/dere og barnet deres. De andre må nesten få gjøre slik de synes er best.

Gjest pepsi maxx

"Har man unger, så har man unger! Man kan ikke be ungenes venner gå hjem, fordi man selv er sliten!"

Selvsagt kan man det.

man må kunne sette grenser for barna, noe alt for mange foreldre ikke gjør i dag. Man sliter seg helt ut for at man har barn som ikke kan rette seg etter regler eller rammer. Det må være lov å si at i dag er mamma/pappa sliten, så da kan dere være på rommet å leke eller du sender det andre barne hjem på en hyggelig måte.

Annonse

Jeg ser ikke helt problemet egentlig. Her er det stadig barn,til middag og lenger.Ofte litt spennende å komme hjem og finne ut hvor mangen vi blir til middag....Får vanligvis en telefon først da, og det er sjelden jeg sier nei. Andre ganger er det mine som er så lenge,snakker med foreldrene på telefon og gjør avtaler om når de skal hjem. 9åringen skal hjem rundt kl 20, 6,5 åringen rundtkl 19.

Vi jobber også, men jeg synes ikke det er slitsomt med mange barn i huset,barna råkoser seg jo. I tillegg er det verken mye arbeid eller spesielt dyrt å ha en eller to 6-10 åringer ekstra i kosten, de spiser jo nesten ingenting likevel.

og at barna ikke ser sine foreldre i løpet av en hel dag,vel det er jo slik det blir når de blir større. Det viktigste er vel å være tilgjengelig. Og jeg opplever at det regulerer seg selv, enkelte dager sier de nei til å gå på besøk og til å få besøk, fordi de vil være sammen med oss.

Så ja jeg synes du er streng,men dere må jo selv vurdere hva som er lur/bra å gjøre i ders tilfelle. Men det blir en sak mellom du/dere og barnet deres. De andre må nesten få gjøre slik de synes er best.

Jeg turte ikke å uttale meg i denne tråden siden jeg ikke har barn selv, men blir alltid glad når jeg leser om foreldre som praktiserer tilnærmet "åpent hus" for barn!

Det er lett å forstå at mange foreldre blir slitne, men synes det er lite fokus på hva som er ok for barna i disse debattene.

Selvsagt kan man det.

"Dette hører faktisk med i familiebildet! Har man unger, så har man unger! Man kan ikke be ungenes venner gå hjem, fordi man selv er sliten!"

Med dette mente jeg selvfølgelig IKKE at at unger kan komme og gå i mitt hjem til en hver tid, og at jeg ALDRI sier at "nok er nok"....

Det jeg mener, er at når man har fått unger, kan man ikke lenger styre tida slik som man gjorde _før_ man fikk unger!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...