Gjest utsette skolestart....?? Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Da vi er midt inne i en vurdering ifht å utsette skolestart så er jeg nå blitt usikker ifht å forholdemeg til skole/bhg. Vi fikk et skriv fra skolen med en slipp hvor vi skulle skrive under etc. jeg skrev der at det vurderes utsatt skolestart.. I dag så kom jeg til å spørre bhg hvordan vi skal gjøre ting fremover.. da sier hun at vi må søke ny plass om det ikke blir skole.. Dette hadde de glemt å si ifra. og jeg hadde helt glemt å spørre.. søknadsfristen var 1 mars..... jeg skal ringe bhg sjefen i kommunen nå og forhøre meg hva vi gjør.. Noen andre som har vært oppe i lignende ting!? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanchang Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Du må søke om barnehageplass ett år til, med grunnlag i at du regner med at barnet får utsatt skolestart. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/#findComment-1659652 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvorfor det ? Skrevet 10. mars 2006 Del Skrevet 10. mars 2006 Hvorfor vurderer dere å utsette skolestart ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/#findComment-1659673 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sol etter regn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror (og håper for deres del) at dette er en formalitet. Dersom det blir utsatt skolestart, regner jeg med at barnet ditt får "automatisk" forlenget sitt barnehageopphold. Barnehagen/styrer har nær kontakt med opptakskontoret (eller hva det kalles der dere bor), så det er godt mulig de allerede har lagt inn barnet ditt som en "kanskje" i listene for neste år. (Det gjorde de med noen jeg kjenner). Men kommunen må få beskjed så fort dere vet hvordan det blir. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/#findComment-1666313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utsette skolestart....?? Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg tror (og håper for deres del) at dette er en formalitet. Dersom det blir utsatt skolestart, regner jeg med at barnet ditt får "automatisk" forlenget sitt barnehageopphold. Barnehagen/styrer har nær kontakt med opptakskontoret (eller hva det kalles der dere bor), så det er godt mulig de allerede har lagt inn barnet ditt som en "kanskje" i listene for neste år. (Det gjorde de med noen jeg kjenner). Men kommunen må få beskjed så fort dere vet hvordan det blir. Jeg har snakket med barnehagesjefen i kommunen og hun sier også at vi skulle ha søkt.. hun sier så at det er mye press på akkurat denne bhg., og at de må se på neste kull og hvor mange de er ifht skolestart 2007. Jeg er beroliget etter samtale med styrer i bhg som sa at hun hadde vært i samtale med barnehagesjefen mens vi var på ferie og at hun har "holdt plassen åpen" da vi er i prosess. Styrer sier at det kommer til å ordne seg, og det er vi glade for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/#findComment-1667798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest utsette skolestart....?? Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hvorfor vurderer dere å utsette skolestart ? gutten vår er adoptert, har vært hos oss i 2 1/2 år. Hadde inget språk og dårlig mototikk da han kom.. han har tatt igjen maaaassse, men ligger fremdeles et stykke bak de andre "førskolebarna" Han er ikke så interessert i å sette seg ned og være konsentrert ifht det han blir bedt om å gjøre, mister da lett konsentrasjonen..Gutten vår er dessuten født veldig sent på året og det er blitt forsket på at gutter spesielt, som er født etter 1 august har vanskeligere for å tilegne seg kunnskap, kontra de som er født i første halvdel. Har nettopp vært på et møte med professor Monica Dalen som støttet meg i det å utsette skolestart.. Hun har forsket på adoptivbarn og skolegang og har intervjuet mange i forbindelse med adoptivbarn og skolestart.. Gutten vår er veldig flink i mye og har blitt veldig dyktig til å snakke norsk. Men språkforståelsen er kanskje ikke like god som språket. Der kan man lett la seg lure.. Mange tror når han snakker så bra og har lært dette så fort så kan han sikkert lære det andre han ikke har tilegnet seg ennå raskt.. Jeg sakser inn fra en rapport av Anne-Lise Rygvold som har forsket på språk og skolemestring "Språklige problemer. De fleste adoptivbarn har god kommunikasjonsferdighet og korrekt språkbruk, noe som kan skjule at noen strever med språkmestringen. Vi sier gjerne at ”språkfasaden blender”. Det innebærer at barna kan ha et tilsynelatende godt talespråk uten å ha en tilsvarende god språkforståelse. Foreldre og andre voksne kan lett overvurdere språket deres fordi man ubevisst antar at barna i det minste forstår ordene de bruker selv. De ”lurer” oss til å tro at de forstår alt, fordi språket deres høres så riktig ut. De bruker imidlertid ord og uttrykk uten å mestre disse fullt ut - de har uforklarlige ”hull” i sin begrepsoppfatning. Grovt sett er det særlig språkforståelsen, uklarheter i kunnskap om tids-, retnings- og størrelsesord og mestring av det vi kaller skolespråk som kan volde problemer. I dagligspråket tolker barn ord, setninger, kroppsspråk og situasjon for å forstå hva som formidles. Skolespråket er derimot en språkferdighet hvor barn i liten grad kan støtte seg til kroppsspråk og selve samtalesituasjonen for å forstå. Eksempler på skolespråk er forelesningspreget undervisning i skolen og det å oppfatte beskjeder gitt i hel klasse (eller samlingsstund i barnehagen), noe som ofte er ganske abstrakt og løsrevet fra konteksten språket brukes i (Rygvold 1999)." _____ Det viktige nå blir egentlig å dempe forventingene til "førskolegruppen" og kanskje ta han ut av den gruppen som nå forbereder seg og snakker mye om at de snart skal begynne på skolen.? Jo tidligere jo bedre, for venter man for lenge og det er tett opp mot skolestart så blir overgangen veldig brå og han kan føle seg satt veldig til sides. Så jeg må nok ha en samtale med de i bhg allerede i morgen om hvordan legge ting opp nå fremover... OBS... dette ble jo egengtlig ganske langt,,,,,, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222056-utsette-skolestart-s%C3%B8king-av-barnehagepl/#findComment-1667825 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.