Gå til innhold

Håndvask - nok en gang

Anbefalte innlegg

Gjest helsesøster

Jeg blir stadig forundret over hvor dårlig folk er til å vaske hendene sine etter dobesøk, før de spiser osv.

Små gjester hjemme hos meg ser forundret på meg når jeg ber de gå på badet og vaske hendene i såpe og vann før de spiser, og at jeg snur de i døra hvis de ikke vasker seg etter at de har vært på do.

Ærlig talt foreldre, vi har e-coli dødsfall, vi har snart fugleinfluensa, nå må dere skjerpe dere!!

E-coli finnes naturlig i avføringen vår...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222129-h%C3%A5ndvask-nok-en-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Hjemme hos oss er vi nøye med håndvask etter dobesøk og når vi skal lage mat. Ellers vasker vi hendene morgen og kveld, samt ved behov ellers. Vi burde nok bli flinkere til håndvask før vi skal spise også. Jeg må innrømme at jeg ikke er fullt så nøye der...

"Små gjester hjemme hos meg ser forundret på meg når jeg ber de gå på badet og vaske hendene i såpe og vann før de spiser, og at jeg snur de i døra hvis de ikke vasker seg etter at de har vært på do."

Det er absolutt ikke ensbetydende med at barna ikke vasker seg hjemme, eller at foreldrene ikke følger opp hygiene.

"Små gjester hjemme hos meg ser forundret på meg når jeg ber de gå på badet og vaske hendene i såpe og vann før de spiser, og at jeg snur de i døra hvis de ikke vasker seg etter at de har vært på do."

Det er absolutt ikke ensbetydende med at barna ikke vasker seg hjemme, eller at foreldrene ikke følger opp hygiene.

Det vil jeg si at det er.

Det er tydelig at ungene ikke har lært gode vaner hjemme. Og jeg er helt enig med "helsesøster". Jeg er sykepleier selv.

Jeg følger med at 5 åringen min vasker hender før måltider og etter dobesøk. Han var flink lenge, men nå prøver han å lure seg unna. Begrunnelsen hans er at når han er hos pappa trenger han ikke å vaske hendene. Det tror jeg så gjerne, siden faren selv ikke vasker hendene etter dobesøk (æsj!!). Jaja... Enkelte ganger han kommer ut fra badet, kommer han meg i forkjøpet: "jada, æ har vaska nævvan", hehe.

Annonse

Det er tydelig at ungene ikke har lært gode vaner hjemme. Og jeg er helt enig med "helsesøster". Jeg er sykepleier selv.

Jeg følger med at 5 åringen min vasker hender før måltider og etter dobesøk. Han var flink lenge, men nå prøver han å lure seg unna. Begrunnelsen hans er at når han er hos pappa trenger han ikke å vaske hendene. Det tror jeg så gjerne, siden faren selv ikke vasker hendene etter dobesøk (æsj!!). Jaja... Enkelte ganger han kommer ut fra badet, kommer han meg i forkjøpet: "jada, æ har vaska nævvan", hehe.

Jeg kjenner mange små barn som lærer god håndhygiene hjemme, men som ser like sjokkerte ut hver gang de oppdager at de ikke kan lure seg unna hos oss.

;-)

mvh

Gjest baremei

Helt enig. Å lære seg god håndhygiene(og hygiene generellt) er en viktig del av barneoppdragelsen.

Dessuten synes jeg heimkunnskapen i skolen burde legge mer vekt på hygiene i forhold til mat/matlaging. At man f.eks. ikke skal bruke samme redskaper/skjærefjøl til rått kjøtt som til ingredienser som ikke skal varmebehandler, trodde jeg at "alle" fra 10-årsalderen og oppover visste. Men det er tydeligvis mye uvitenhet ute og går.

Men det at han er flink hjemme betyr ikke at han husker rutinen hver gang han skal "ordne seg selv" når han er borte. Det er ikke mer komplisert enn at barnet vil skynde seg tilbake til leken eller kameratene. Den forventningen overskygger tanken på bakterier og e-coli der og da ;-) Lite klokt å felle dom over foreldrene på så tynt grunnlag.

Jeg er helt enig i at håndvask er viktig. Når voksne folk ikke klarer å vaske seg etter at de har vært på do blir det hensynsløst og motbydelig.

Jeg synes derimot du trekker dine konklusjoner vel langt og fordomsfullt, om du konkluderer med at hygienen i hjemmet er dårlig bare fordi små barn glemmer seg og ser forundret ut når du ber dem vaske seg etter dobesøk.

Barn ser ofte forundret ut når folk de ikke kjenner så godt snakker til dem og bestemmer over dem. Det er da helt normalt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...