Gå til innhold

Småvokst jente på 13 år?

Anbefalte innlegg

Gjest Mikroline2

Min datter er snart 13 år og bare 142 cm høy. Hun har vokst sent hele tiden, men barnelegen vi var hos vil ikke tilråde veksthormon, da han mener at om hun heldig så kan hun bli 152 cm høy +- 3 cm. I Norge er 150 cm grensen for å få behandling. Ettersom at jeg syns at hennes slutthøyde er noe lav, lurer jeg på om det er andre som har blitt tilrådet veksthormonbehandling om slutthøyden er så lav som rundt 150 cm?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222341-sm%C3%A5vokst-jente-p%C3%A5-13-%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest vioola

jeg er kortvokst. Forøvrig er ikke alltid vektshormoner løsningen. Hvis hun er genetisk disponert for å bli liten er det ikke sikkert veksthormoner vil hjelpe noe i det hele tatt. Hos meg kom jeg i puberteten omtrent samtidig som jeg begynte på veksthormoner. Og fikk altså en liten vekstspurt. Men legene mente egentlig at det kunne like gjerne skyldes puberteten da.

Forøvrig tok legene en feil avgjørelse. De valgte å ikke utsette puberteten hos meg slik at jeg kunne hatt noen flere år å vokse på.

Veksthormoner er absolutt verdt å prøve. Men sannheten i dag er at det er slettes ikke forferdelig uvanlig for en voksen jente å være rundt 1,55 cm høy.

veksthormoner og det å utsette puberteten kan være verdt å prøve for å kjøpe seg noen cm ekstra.

Men det finnes også at kirurgisk inngrep. Hvor man får operert noen hjernpinner inn i beina. Det funker sånn at man kutter beinet tvers av og lar det vokse nytt benvev.

men er både smertefull og omfattende og tar 2 år ca. Men man kan fint gå da , bare man må bruke krykker. en uke etter operasjonen er man på beina igjen. men det får man vel bare dekket hvis man er under den 1,50 grensa.

Gjest Mikroline2

jeg er kortvokst. Forøvrig er ikke alltid vektshormoner løsningen. Hvis hun er genetisk disponert for å bli liten er det ikke sikkert veksthormoner vil hjelpe noe i det hele tatt. Hos meg kom jeg i puberteten omtrent samtidig som jeg begynte på veksthormoner. Og fikk altså en liten vekstspurt. Men legene mente egentlig at det kunne like gjerne skyldes puberteten da.

Forøvrig tok legene en feil avgjørelse. De valgte å ikke utsette puberteten hos meg slik at jeg kunne hatt noen flere år å vokse på.

Veksthormoner er absolutt verdt å prøve. Men sannheten i dag er at det er slettes ikke forferdelig uvanlig for en voksen jente å være rundt 1,55 cm høy.

veksthormoner og det å utsette puberteten kan være verdt å prøve for å kjøpe seg noen cm ekstra.

Men det finnes også at kirurgisk inngrep. Hvor man får operert noen hjernpinner inn i beina. Det funker sånn at man kutter beinet tvers av og lar det vokse nytt benvev.

men er både smertefull og omfattende og tar 2 år ca. Men man kan fint gå da , bare man må bruke krykker. en uke etter operasjonen er man på beina igjen. men det får man vel bare dekket hvis man er under den 1,50 grensa.

Takk for svar. Jeg er enig at det ikke er så farlig om hun blir over 155. JEg er selv 157 cm og faren er 178, så hun har ikke store odds til å bli så veldig lang. Men søstrene hennes har hele tiden vært mye lenger, og de er nå 157 og 163 cm lang. Jeg er derfor redd for at hun vil bli under 150 cm.

Hvor lang ble du forresten med behandling med veksthormoner?

Gjest vioola

jeg er veldig liten ,bare 1,46 kanskje. Men er overbevist om at hvis de hadde stoppet puberteten min ville jeg vært høyere.

Jeg vurderer sterkt å ta en sånn operasjon. Det er faktisk vanskelig å være så liten. Problemer med å komme meg opp i endel busser og taxier , er få biler jeg kan kjøre , jeg rekker kun opp til 1 hylle i kjøkkenskapene mine og må drive og klatre på stoler hele tida. Kjipt å handle i butikken feks. Tenk når jeg er på polet og skal ha en flaske vodka og må spørre en av de ansatte om de skal ta den ned for meg.. driiiitflaut.

umulig å finne klær.

pluss alle de "morsomme" kommentarene fulle gutter slenger til meg når de er på byen....

når jeg var tenåring var 2 år på krykker så vanvittig lenge for å bli 10 cm høyere. Men nå når jeg er voksen er det noe helt annet.

Men stort sett har ikke det å være kortvokst vært så utrolig stort problem for meg. Ble aldri mobbet eller noenting

Gjest Kufft

jeg er veldig liten ,bare 1,46 kanskje. Men er overbevist om at hvis de hadde stoppet puberteten min ville jeg vært høyere.

Jeg vurderer sterkt å ta en sånn operasjon. Det er faktisk vanskelig å være så liten. Problemer med å komme meg opp i endel busser og taxier , er få biler jeg kan kjøre , jeg rekker kun opp til 1 hylle i kjøkkenskapene mine og må drive og klatre på stoler hele tida. Kjipt å handle i butikken feks. Tenk når jeg er på polet og skal ha en flaske vodka og må spørre en av de ansatte om de skal ta den ned for meg.. driiiitflaut.

umulig å finne klær.

pluss alle de "morsomme" kommentarene fulle gutter slenger til meg når de er på byen....

når jeg var tenåring var 2 år på krykker så vanvittig lenge for å bli 10 cm høyere. Men nå når jeg er voksen er det noe helt annet.

Men stort sett har ikke det å være kortvokst vært så utrolig stort problem for meg. Ble aldri mobbet eller noenting

146? Da er man vel dverg?

Gjest vioola

forøvrig bruker man ikke ordet dver lenger * klapser hardt til kufft*

når du snakker om dverger snakker du om Gimli i ringenes herre og de syv dverger i snøhvit.

De som du kanskje tenker på har sykdommen Achondroplasi.

De ser rare ut og har stort hode , korte armer og bein og er ikke velproposjonerte. Ofte hjulbeinte . Følger også med en hel haug andre plager.

Så har du de av oss som bare er små. Akkurat som at mange asiatere naturlig nok er. Vi ser helt normale ut bare at vi er små.

blir bare så irritert hver gang uvitende folk bruker ordet dverg

Annonse

Gjest minimeghey

tviler på at man er dverg bare fordi om man er 4 cm kortere enn 1.50. Dverg er mer enn å bare være lav fordi man burde fått utsatt puberteten. Dverger har ikke normale proporsjoner etc, veldig korte lemmer, kan ha vanskelig for å gå vanlig, ofte er de kalvbeint eller hva det heter.

Gjest minimeghey

når du snakker om dverger snakker du om Gimli i ringenes herre og de syv dverger i snøhvit.

De ser rare ut og har stort hode , korte armer og bein og er ikke velproposjonerte. Ofte hjulbeinte . Følger også med en hel haug andre plager.

Så har du de av oss som bare er små. Akkurat som at mange asiatere naturlig nok er. Vi ser helt normale ut bare at vi er små.

ja, da skulle mange asiatere være dverger... for en tåpelig kommentar...

Og litt snålt om behandlingen for dvergvekst var hormoner.

Gjest vioola

ja, da skulle mange asiatere være dverger... for en tåpelig kommentar...

Og litt snålt om behandlingen for dvergvekst var hormoner.

det er en ganske vanlig oppfattning og kalle folk som bare er små for dverger. Tro meg , jeg har hørt det MANGE ganger .så blir litt lei. og på internett diskusjonsforum er det litt lettere å bite litt fra seg enn det det er i virkeligheten

Gjest Mikroline2

umulig å finne klær.

Spørsmål til Vioola; når kom du i puberteten og hvor lang var du da du var 12 og et halvt år?

Jeg er SÅ enig med deg, vioola!

Jeg er 148 cm høy. For meg er det uproblematisk - nå. I ungdomsår var det direkte ille.

• 3 uker senere...
fei1365380229

Hei

Jeg har ikke en småvokst jente, men en småvokst gutt på 13 år, han er lavere enn din jente.

Vi har vært inne til diverse utredninger og på Rikshospitalet 2 ganger, men de sa nei til veksthormon. De gir ikke veksthormon fordi det er en økt kreftfare ved å gi det. Det som også er viktig når det gjelder dattera de er om hun følger sitt skjema eller om hun plutselig har stoppet å vokse, da kan hun kanskje mangle veksthormon, men dette kan dere vel be om å få en utredning på så fort som mulig.

Ellers kjenner jeg en jente som ble gått under 1.50 og som også fikk nei til veksthormon av samme grunn som min sønn.

Annonse

Gjest Lykkelig som liten

Jeg tror ikke det er bra å tukle slik med naturen. Hvorfor ikke akseptere at noen er små av vekst? Det blir ikke lettere for de små som er igjen om andre "jukser".

Nei, kjemp heller for at det skal være lettere for oss som er litt små å leve i dette samfunnet. Desto flere vi er desto lettere når vi fram. Hvorfor må alle ha så lik høyde?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...