Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, vi bruker Q-tips i ørene på barna (*smekk på fingra*), men nå er det slutt på det!

Synes liksom det er så mye mer renslig og at de blir helt tørre i ørene etter bading/dusjing.

Nå har vi imidlertid fått beskjed fra legen at de begge har endel ørevoks. I følge fastlegen foretar de ikke øreskylling på små barn av frykt for å ødelegge noe inni ørene.

Hva bør man gjøre? Jeg har hørt at man skal dryppe jordnøttolje i ørene i ca. 1 uke og deretter skylle med sånn øreskylleballong man får kjøpt på apoteket. Kan man det med barn også?

Noen som har noen tips til hvordan å få ut ørevoksen som sitter langt inni der?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222383-%C3%B8revoks-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tobarnsmamma1365380422

Hei,min lille sliter også med masse ørevoks i begge ørene. Har faktisk noe redusert hørsel viste det seg på 4-årskontrollen (er det derfor hun snakker så ekstremt høyt??)

Helsesøster ga råd å gi henne et oljebad hver kveld i noen dager i strekk. Hun skulle da legge seg helt ned i vannet slik at oljevannet kom inn i øregangene. Proppen ville løsne av seg selv, sa hun.

Har snakket med barnelege - de skyller ikke ørene til småbarn her heller.

Bading har det vært an mass, men proppene sitter godt fast - isj!!!

Det er jo verdt et forsøk for dere uansett!

Lykke til!

Hei,min lille sliter også med masse ørevoks i begge ørene. Har faktisk noe redusert hørsel viste det seg på 4-årskontrollen (er det derfor hun snakker så ekstremt høyt??)

Helsesøster ga råd å gi henne et oljebad hver kveld i noen dager i strekk. Hun skulle da legge seg helt ned i vannet slik at oljevannet kom inn i øregangene. Proppen ville løsne av seg selv, sa hun.

Har snakket med barnelege - de skyller ikke ørene til småbarn her heller.

Bading har det vært an mass, men proppene sitter godt fast - isj!!!

Det er jo verdt et forsøk for dere uansett!

Lykke til!

Takk for svar. Ja, det er irriterende at det ikke kommer ut!

Du skriver:

"Ja, vi bruker Q-tips i ørene på barna (*smekk på fingra*), men nå er det slutt på det!

Nå har vi imidlertid fått beskjed fra legen at de begge har endel ørevoks."

Mitt spørsmål: er det en sammenheng mellom bruk av Q-tips og at de har endel (evt. mer) ørevoks???

Til info: vi bruker også q-tips på ungene, synes de har så mye ørevoks. Storesøster hører litt dårlig på ett øre, men innbiller meg at hun hører dårligere dersom vi ikke bruker Q-tips enn om vi gjør det... Trenger mer info...

Du skriver:

"Ja, vi bruker Q-tips i ørene på barna (*smekk på fingra*), men nå er det slutt på det!

Mitt spørsmål: er det en sammenheng mellom bruk av Q-tips og at de har endel (evt. mer) ørevoks???

Til info: vi bruker også q-tips på ungene, synes de har så mye ørevoks. Storesøster hører litt dårlig på ett øre, men innbiller meg at hun hører dårligere dersom vi ikke bruker Q-tips enn om vi gjør det... Trenger mer info...

Man mener at q-tipsen skyver ørevoksen lenger inn i øret, og så danner det seg en propp til slutt.

Rådet er å ikke bruke noe mindre enn en albue inne i ørene :-)

Gjest Persille

Dette høres grotesk ut - men er det så langt inn at du ikke kan få det ut med pinsett?

Altså - Billa hadde dette problemet i fjor sommer, men da det ble helt tett inni der og ingen ville hjelpe meg, så la jeg henne på fanget, forklarte at vi måtte ta ut all æsjen som var inni øret så hun kunne høre bedre, og at hun måtte ligge helt stille ellers ville det gjøre vondt.

Så dryppet vi rensevann som fulgte med den pumperenseren fra apoteket inn i øret, lot det virke som det skulle, og rett og slett pirket ut voksen.

Det var ubehagelig og kilte, men ikke vondt - og resultatet ble jo at hun hørte bedre. Hun så jo selv hva vi tok ut, og skjønte at hun ikke kunne ha det inni der, så vi måtte sjekke det andre øret også, men der var det ikke noe.

Annonse

Du skriver:

Et høyt og rungende JA! Legene er i mot bruk av Q-tips, det dytter ørevoksen bare innover i øret istedenfor å få den ut.

Dette høres grotesk ut - men er det så langt inn at du ikke kan få det ut med pinsett?

Altså - Billa hadde dette problemet i fjor sommer, men da det ble helt tett inni der og ingen ville hjelpe meg, så la jeg henne på fanget, forklarte at vi måtte ta ut all æsjen som var inni øret så hun kunne høre bedre, og at hun måtte ligge helt stille ellers ville det gjøre vondt.

Så dryppet vi rensevann som fulgte med den pumperenseren fra apoteket inn i øret, lot det virke som det skulle, og rett og slett pirket ut voksen.

Det var ubehagelig og kilte, men ikke vondt - og resultatet ble jo at hun hørte bedre. Hun så jo selv hva vi tok ut, og skjønte at hun ikke kunne ha det inni der, så vi måtte sjekke det andre øret også, men der var det ikke noe.

Tror ikke det er noe grotesk:-)

Men det som høres grotesk ut (for meg da) er at du bruker pinsett inni øret på jenta di.

Det var det som var det groteske da...

Men; det var det eneste alternativet vårt for å få ut proppen - og den var stooor...

Urk.

Akk, tenk at jeg misforsto deg helt jeg, jeg trodde du mente at det var helt grotesk at mine unger hadde så mye ørevoks at det ikke kom ut. :P

Tror ikke jeg tør å prøve med pinsett. Jeg får prøve en gang til med jordnøttolje osv. Tror det er laaangt inn ja....

Søk på ørelysbehandling. Dette funker og er helt ufarlig. Ørelys kan også kjøpes i helsekostbutikker.

Oj, takk for tipset! Dette har jeg aldri hørt om før!

Flott at det står spesielt at det kan brukes på barn også. Jeg skal innom helsekosten en tur. Kanskje greit at man er to voksne tilstede når man skal gjøre dette første gang.

Du skriver:

I tillegg til at q-tips "pakker" ørevoksen, vil den også irritere slimhinnene i øregangen, og stimulere til økt produksjon.

I helsekostbutikker kan en kjøpe øreolje for å dryppe i øregangen for å løse opp evt propper.

Hvis ikke fastlege/helsesøster vil skylle ville jeg bedt om en henvisning til ØNH-lege for å fjerne voksen.

Det er viktig for språkutvikling at barnet får gjenopprettet god hørsel..

Ellers så er ørelysbehandling også verdt å prøve, men en får ikke fjernet store pressede propper med det..

Lykke til!

Annonse

I tillegg til at q-tips "pakker" ørevoksen, vil den også irritere slimhinnene i øregangen, og stimulere til økt produksjon.

I helsekostbutikker kan en kjøpe øreolje for å dryppe i øregangen for å løse opp evt propper.

Hvis ikke fastlege/helsesøster vil skylle ville jeg bedt om en henvisning til ØNH-lege for å fjerne voksen.

Det er viktig for språkutvikling at barnet får gjenopprettet god hørsel..

Ellers så er ørelysbehandling også verdt å prøve, men en får ikke fjernet store pressede propper med det..

Lykke til!

Funker det ikke med ørelysbehandling når det er propper? Jeg trodde det måtte være kjempeeffektivt i og med at man får varmet opp voksen.

Vi har bare brukt olivenolje, men finnes det en egen øreolje på helsekost?

Funker det ikke med ørelysbehandling når det er propper? Jeg trodde det måtte være kjempeeffektivt i og med at man får varmet opp voksen.

Vi har bare brukt olivenolje, men finnes det en egen øreolje på helsekost?

Ørevokspropper kan bli ganske forsteinede, så ørelys alene vil ikke klare å løse problemet, men heller forebygge nye:-).

Når en har olje i ørene er det viktig å bruke olje som "fordamper" selv, og ikke blir liggende i øregangen.

Dersom du bor i oslo-området vil jeg anbefale deg å oppsøke Øreklinikken på Grefsen (tror jeg). Der får du både fjernet voksen, tatt ørelysbehandling, og kjøpt øreolje:-).

Man mener at q-tipsen skyver ørevoksen lenger inn i øret, og så danner det seg en propp til slutt.

Rådet er å ikke bruke noe mindre enn en albue inne i ørene :-)

Ja, jeg kjenner godt til albue-rådet, men samtidig så synes jeg ikke det funker uten Q-tips. Jeg stapper ikke q-tipsen langt inn i øret, men bare så langt som jeg kan se.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...