Gå til innhold

28 egg i uken.


28feb03

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en mann(29)som regelmessig spiser 4 egg pr.dag.Egg er kjempegodt og næringsrikt,men så er det dette med inntak av egg og blodkolesterol som jeg synes det kommer motstridende meldinger om fra kostholdseksperter/forskere.Hva vet du om dette?Er 4 egg vel drøyt?Ellers består kostholdet mitt av en blanding av sunn mat og søppelmat(burgere,baconpølser etc)Jeg er 179 høy og veier 79 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes vel kanskje at 4 egg om dagen over lengre tid er litt i overkant. Men, de siste forskningsresultater har "frikjent" egg i forbindelse med kolesterol hos mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 egg om dagen er litt drøyt uansett, men egg er så "frikjent" mht kolesterol at anbefalingene nå er 1-2 egg om dagen dersom man ønsker det.

Dog - jeg hadde bekymret meg mye mer for "søplematen" du angir å spise altfor ofte...

Der har du mye å hente:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susanna Hanvold, klinisk ernæringsfysiolog

Hei!

Det er tydelig at du er glad i egg. Eggeplommen inneholder mettet fett og kolesterol og dette bør man ikke ha for høyt inntak av. Pga at eggeplommen inneholder kolesterol ble det tidligere anbefalt å ha et begrenset inntak av egg. Vi vet i dag at inntak av mettet fett har større betydning for nivå av kolesterol i blod, kolesterol i matvaren blir det derfor fokusert mindre på. For de som har for høyt kolesterol er anbefalt inntak av egg maks 2 i uken (husk at egg som brukes i matlaging også teller med). Selv om du ikke har høyt kolesterol synes jeg 4 egg om dagen er i overkant. Eggehviten er derimot både mager og proteinrik, kanskje det er en ide å bruke færre eggeplommer og flere eggehviter? Du sier at du spiser mye burgere og pølser, disse inneholder mye mettet fett og er derfor uheldig med tanke på kolesterolet. Velg heller rene kjøttprodukter (f.eks biff eller kylligfile), pølser med mindre fett (”Det sunne kjøkken”) kan være et alternativ til baconpølser. Høyden og vekten du har oppgitt tilsvarer en BMI på 24,6. Normalvektige har en BMI mellom 18.5 og 25, du har altså en BMI i øvre normalområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes vel kanskje at 4 egg om dagen over lengre tid er litt i overkant. Men, de siste forskningsresultater har "frikjent" egg i forbindelse med kolesterol hos mennesker.

Myten fra 80-tallet om at egg er skadelig på grunn av kolesterolinnholdet ser sakte men sikkert ut til å bli akseptert av alle for hva det er, en usannhet.

De neste mytene vil det nok ta mere tid å avlive fordi sterke næringsinteresser står i veien for sannheten.

Disse mytene er at mettet fett øker kolesterolet og at kolesterol er årsak til hjerte-karsykdommer.

Jeg falt aldri for eggehysteriet på 80-tallet men syntes at det kunne være interessant å måle kolesterolverdien. En uvillig lege ble svært villig til å ta denne målingen etter at jeg informerte ham om et månedsinntak på 332 egg. Kolesterolnivået var selvsagt normalt.

Jeg spiser idag 8-12 egg hver eneste dag og det kunne ikke falle meg inn å kaste eggeplommene som er det mest næringsrike i egget.

4 egg for dagen! Hva er vel det? Ikke mere enn jeg mikser til frokost sammen med upasteurisert melk og drikker rå.

Helsen min er utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...