Gå til innhold

Har du levert/leverer du melk?

Anbefalte innlegg

sommerkreps
Skrevet

vurderer å gjøre dette! Men lurer på noe ang det, så håper noen kan svare:)

1. Når begynte du (hvor gammel var barnet ditt)

2. Hvor mye leverte du i uka?

3. Hvor lenge gjorde du det?

4. Hva er prisen pr liter?

5. Hvilke regler må du følge?

6. Anbefaler du det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør begynne før barnet er 3-4 mnd

Det jeg hadde , men minimum ca 1,5 l

Et par mnd

Du får ikke betalt , men du får en godtgjørelse for å dekke de ekstra utgiftene tiden du bruker .

Du må svare på et langt spm skjema , Du får ikke nyte alkohol , reker , og kål og helst ikke så mye erter , løk og brus heller .

I tillegg må du holde god hygiene . Du må vaske pumpen etter bruk , deretter må den kokes i 5 min . Etterpå oppbevarer du pumpen under et rent kopphåndkle til den skal brukes . Før pumping klemmes litt brystmelk ut , deretter vaskes hender og tilsist brystknoppen . Du får i allefall papirhånkler på ullevåll til å tørke med . Melken helles over på utlevert embalasje . Denne er ikke steril men du må alikevel ikke berøre inni den . Har melken for høyt bakterieinnhold kan den ikke brukes .

6. Anbefaler du det

Det gjør jeg . Det er jo et meningsfyllt formål å gi små babyer den beste starten i livet .

Skrevet

Hei!

Her er mine svar:

Jeg begynte rundt 4 uker tror jeg

Det jeg hadde, samt det jeg fikk tid til å pumpe

Frem til nå, når han er 9 mnd

133 kr. literen

Hygieneregler - viktig

Og at du ikke må røyke eller drikke alkohol (selvsagt kan du drikke alkohol innimellom hvis du ikke gir den melken som er utsatt for dette)

Du må også gjennom noen blodprøver for å se om du har/har hatt spesielle sykdommer

6. Anbefaler du det?

Tja, det er rent idealistisk fra min side. Jeg hadde så lyst til å hjelpe de bittesmå barna.

Men det er strevsomt, det skal jeg ikke legge skjul på.

Man må vaske, sterilisere, og ikke minst bruke tid på å pumpe.

Men, som sagt, det er noen små der som trenger denne melken :0)

Skrevet

Jeg gjorde det da eldstefrøkna var fra 3 uker til 4 mnd gammel. Jeg leverte til rikshospitalet, og siden jeg bor et stykke unna frøs jeg melka i spesielle plastbokser, så kom ambulansen innom og tok med melk en gang i uka. Jeg fikk 135kr literen tror jeg, og leverte ca 3 liter i uka. Dette er ikke noe man gjør fordi det er lettjente penger, det er mye styr med sterilisering av utstyr osv, og bakterieinnhold blir målt i alt du leverer, hvis det er for høyt får du ikke betaling. Jeg syntes imidlertid det var veldig fint at fortidligfødte fikk glede av overskuddsmelka mi, og syntes vel at den følelsen var en viktig del av "betalingen".

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Da jeg ammet yngstemann, ønsket jeg å levere melk til Rikshospitalet av idealistiske grunner. Jeg visste ikke engang at man kunne få betalt.

Men den gangen takket de nei, siden de hadde rikelig med leveringer fra før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...