Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ei jente på datteren min sin avdeling ankommer ofte samtidig som oss. Moren slepper jenta av utenfor porten til barnehagen, hun går ikke ut av bilen engang, og jenta rusler selv til avdelingen. Moren følger henne ikke inn, og datteren min fortalte uoppfordret at venninnen ikke blir fulgt inn noen gang. Jeg har sett det såpass mange ganger at jeg føler meg sikker på at det ikke bare er noe som skjer i ny og ne. Jenta begynner på skolen til høsten.

Er det bare jeg som reagerer på dette? Det kunne ikke falt meg inn å gjøre det samme, selv om jeg har dårlig tid om morgenen. Jeg har ikke kommentert dette på noe vis, hverken til datteren min eller noen andre, men jeg tenker mitt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222490-levering-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• emin

6

• laban

4

• waxo

4

• ...den evige natteravn...

2

Mest aktive i denne tråden

Vet du hvorfor hun ikke følger inn da?

Jeg har sjøl brukt den løsningen de gangene det har vært umulig for meg å levere og hente. Det har forresten vært barnehagens forslag og skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i det.

Normalt sett har jeg fulgt inn men kan man ikke så kan man ikke.

Annonse

Gjest printa

Jeg har selv ei jente som begynner på skolen til høsten.

På foreldresamtale oppfordrer førskolelæreren meg til å forberede jenta mi på det ansvaret som følger med skolestarten.

Eksempler hun har nevnt er at jeg lærer henne å pakke sekken sin selv. Da jenta mi må reise med skolebuss noen km for å komme hjem, må hun pakke sekken sin på skolen, og ta den med på buss.

Førskolelærer anbefalte meg også å forberede jenta mi på å gå alene inn i barnehagen, noe hun også må gjøre når hun begynner på skolen. Det er bedre å starte slike forberedelser i barnehagen, der hun allerede kjenner miljøet fra før. På skolen, blir dette straks verre.

Så det kan tenkes at det er derfor moren til denne lille jenta sitter i bilen, som en skoleforberedelse, når hun lar sin datter traske alene inn i barnehagen om morgenen.

Jeg har selv ei jente som begynner på skolen til høsten.

På foreldresamtale oppfordrer førskolelæreren meg til å forberede jenta mi på det ansvaret som følger med skolestarten.

Eksempler hun har nevnt er at jeg lærer henne å pakke sekken sin selv. Da jenta mi må reise med skolebuss noen km for å komme hjem, må hun pakke sekken sin på skolen, og ta den med på buss.

Førskolelærer anbefalte meg også å forberede jenta mi på å gå alene inn i barnehagen, noe hun også må gjøre når hun begynner på skolen. Det er bedre å starte slike forberedelser i barnehagen, der hun allerede kjenner miljøet fra før. På skolen, blir dette straks verre.

Så det kan tenkes at det er derfor moren til denne lille jenta sitter i bilen, som en skoleforberedelse, når hun lar sin datter traske alene inn i barnehagen om morgenen.

Ok, må innrømme at jeg faktisk ikke har tenkt den tanken. Takk for svar.

Gjest menernåjeg

er det mulig sier nå jeg...

kunne aldri ha falt meg inn og bare slippe av datteren min og dra.

har foreldre så dårlig tid att de ikke kan bli med barna inn i barnehagen?

hadde vi gjort det i vår barnehage så tror jeg vi hadde fått beskjed fra de ansatte.

Gjest printa

Ok, må innrømme at jeg faktisk ikke har tenkt den tanken. Takk for svar.

Jeg hadde faktisk ikke tenkt tanken selv engang jeg, før førskolelærer anbefalte det.

Tror skole og barnehage samarbeider mer nå enn de gjorde tidligere. Jeg jobbet jo selv i skolen for noen år tilbake. Da var tradisjonen at femåringene besøkte skolen, engang på vårparten, og "that`s it".

Det er jo veldig logisk at vi forbereder barna våre egentlig, men ikke noe vi normalt tenker på i hverdagen.

Det er nok ikke alle barnehager og skoler som jobber like proaktivt heller.

Men flott at noen anbefaler disse forberedelsene, før våre små håpefulle, skal med stor ryggsekk, traske inn i den store "skumle" skolen på egenhånd.

Gjest FørskoleIærer

Jeg syns det høres rart ut. Hos oss er det ALDRI noen som kommer eller går alene fra barnehagen. Personlig syns jeg det hadde vært rart å ikke fått truffet foreldrene, gitt beskjeder eller fått beskjeder fra de.

Vi har heller aldri oppforderer førskolebarna til å klare slike ting alene. Man følger vel stort sett barna på SFO også det første året?

Annonse

Gjest printa

Jeg syns det høres rart ut. Hos oss er det ALDRI noen som kommer eller går alene fra barnehagen. Personlig syns jeg det hadde vært rart å ikke fått truffet foreldrene, gitt beskjeder eller fått beskjeder fra de.

Vi har heller aldri oppforderer førskolebarna til å klare slike ting alene. Man følger vel stort sett barna på SFO også det første året?

Det var vel kanskje ikke noe dumt tiltak?.

Jeg er selv utdannet førskolelærer, og syns det var et glimrende forslag, selv om det ikke var jeg selv som fant på det.

Gjest Mom33

I vår barnehage står det presisert i informasjonsskrivet alle får på høsten at barna skal følges inn i garderoben.

Når det er sagt, så KAN det jo være vektige grunner til at de gjør som de gjør - f.eks. som printa nevner.

Jeg ville nok synes det var litt stusslig, jeg da, å skulle reise uten å følge inn. Jeg trenger liksom den gode kosen før vi skilles, jeg. :-)

Gjest printa

I vår barnehage står det presisert i informasjonsskrivet alle får på høsten at barna skal følges inn i garderoben.

Når det er sagt, så KAN det jo være vektige grunner til at de gjør som de gjør - f.eks. som printa nevner.

Jeg ville nok synes det var litt stusslig, jeg da, å skulle reise uten å følge inn. Jeg trenger liksom den gode kosen før vi skilles, jeg. :-)

Åja, du må vite at jeg vil føle det rart den dagen vi ikke kan få kos`n vår;-)

Men, en dag er det sikkert over med den naturlige kosen allikevel, og den dagen må jeg bare innse kommer.

De dagene hun vil gå alene, (Ikke alle dager enda) er hun så STOR og stolt så.*

...den evige natteravn...

Vil vel tro at barnet ikke tok noen skade av dette.

Jeg har selv sendt ett av barnea "alene" siste året før skolestart.

Saken er den... Det eldste barnet hadde drosje til skolen som kom og hentet og kjørte til døra på skole/barnehage. (De holder til i samme byggning.)

Hjemme hadde jeg også en baby og det var etter mitt syn fornuftig å slippe å dra ut babyen i alt slags vær samt slippe å kjøre bak drosjen den samme strekningen.

Må jo legge til at jeg hadde avtale med barnehagen og at barnet selv synter dette var helt greit.

...den evige natteravn...

Vil vel tro at barnet ikke tok noen skade av dette.

Jeg har selv sendt ett av barnea "alene" siste året før skolestart.

Saken er den... Det eldste barnet hadde drosje til skolen som kom og hentet og kjørte til døra på skole/barnehage. (De holder til i samme byggning.)

Hjemme hadde jeg også en baby og det var etter mitt syn fornuftig å slippe å dra ut babyen i alt slags vær samt slippe å kjøre bak drosjen den samme strekningen.

Må jo legge til at jeg hadde avtale med barnehagen og at barnet selv synter dette var helt greit.

Glemte en ting... Vi hentet barnet selv på ettermiddagen og hadde da kontakt med de ansatte hver gang.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...