Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• emin

6

• laban

4

• waxo

4

• ...den evige natteravn...

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg hadde ikke gjort det, selv om det sikkert ikke er så dumt at de trener litt til de skal på skolen. For der blir det jo en brå overgang til at de må klare seg selv.

Det hender noen ettermiddager at jeg blir stående å prate med andre foreldre utenfor porten, og da tar snuppa av seg dressen og henter sekken selv uten at jeg er inne.

Har selv en 1.klassing til høsten, så nå er det trening på å tørke seg selv etter "bomelom-dobesøk", knyting o.l.

Gjest Persille

Jeg tenker i samme gate som "menernåjeg" under her.

Det hadde ikke falt meg inn i måneskinn å ikke følge jenta vår inn, og heldigvis er mannen min av samme mening. Det var han som først reagerte på denne saken.

Men du skrev "Jeg tenker nå mitt" - og så lurer jeg på hva du tenker da?

For utfra svarene under her, så er jo dette ganske vanlig, og det kan være flere årsaker til at man velger en slik løsning.

Så når du "tenker ditt" - så lurer jeg på om du ser ned på henne, eller om du tror hun ikke bryr seg, eller hva du tror?

Gjest Mom33

Åja, du må vite at jeg vil føle det rart den dagen vi ikke kan få kos`n vår;-)

Men, en dag er det sikkert over med den naturlige kosen allikevel, og den dagen må jeg bare innse kommer.

De dagene hun vil gå alene, (Ikke alle dager enda) er hun så STOR og stolt så.*

Jeg liker IKKE det du skriver om kosingen som vil ta slutt. Ikke i det heletatt! ;-)

Stolte unger er så herlig, man formelig ser de vokser.

Men du skrev "Jeg tenker nå mitt" - og så lurer jeg på hva du tenker da?

For utfra svarene under her, så er jo dette ganske vanlig, og det kan være flere årsaker til at man velger en slik løsning.

Så når du "tenker ditt" - så lurer jeg på om du ser ned på henne, eller om du tror hun ikke bryr seg, eller hva du tror?

Jeg synes synd i jentungen hennes, det er det jeg tenker. Da sier det vel seg selv at jeg ikke har særlig høye tanker om hvordan moren hennes oppfører seg. Mulig jeg er farget av å kjenne denne dama fra før.

Gjest Persille

Jeg synes synd i jentungen hennes, det er det jeg tenker. Da sier det vel seg selv at jeg ikke har særlig høye tanker om hvordan moren hennes oppfører seg. Mulig jeg er farget av å kjenne denne dama fra før.

"Mulig jeg er farget av å kjenne denne dama fra før"

Da endrer jo saken seg litt...

Jeg hadde tenkt å si at jeg synes det var dårlig at du så ned på andre basert på et sånt grunnlag, fordi det kan være mange årsaker til at man velger en sånn løsning - men nå ser det jo ut til at det ligger noe mer bak.

Annonse

Gjest mirakel*2

da jeg var 6 år gikk jeg og en venninne halve veien til barnehagen aleine. Det var stor stas. Jeg har fått vite i ettertid at foreldrene våre pleide å følge etter i buskene:) Jeg ser ikke noe problem med å gå inn fra porten aleine. Kanskje jenta føler seg stolt og kry over dette.

Gjest Øvelse til skolestart?

Jeg reagerer ikke så mye på dette. Når de begynner på skolen her så er det mange seksåringer som tar bussen aleine. Å bare skulle klare seg fra porten og ned er jo bare en grei liten forsmak til skolestart. Kanskje moren har tenkt det samme? Hadde hun vært tre eller fire år så hadde det vært noe annet men ikke når hun snart skal begynne på skolen.

Sønnen min gikk også alene inn svært ofte det siste året.

Han ville det selv, fordi han hadde sett noen av de eldste i barnehagen gjøre det, gjennom flere år. Det hadde ingenting som helst med tidsnød eller andre behov hos oss foreldre å gjøre. Det falt meg ikke inn at noen fordømte oss av den grunn.

Det er klart at de andre (yngre) barna i barnehagen legger merke til sånt og snakker om det, det er jo halve poenget med å være stor nok til å gå inn selv! Jeg er rimelig sikker på at de fleste fikk vite at sønnen min gikk inn alene, selv om han var blant de første om morgenen...

Jeg syns det høres rart ut. Hos oss er det ALDRI noen som kommer eller går alene fra barnehagen. Personlig syns jeg det hadde vært rart å ikke fått truffet foreldrene, gitt beskjeder eller fått beskjeder fra de.

Vi har heller aldri oppforderer førskolebarna til å klare slike ting alene. Man følger vel stort sett barna på SFO også det første året?

Ikke alle som går på SFO da.

Jenta mi slipper jeg av nedi veien og ho går da til bussen.

Så møter jeg ho på ca samme sted på ettermiddagen.

Hvis jeg ikke har kommet når bussen kommer begynner ho å gå meg i møte.

Sånn har det vært fra første skoledag.

Hilsen

Gjest Lionesse

Jeg reagerer ikke så mye på dette. Når de begynner på skolen her så er det mange seksåringer som tar bussen aleine. Å bare skulle klare seg fra porten og ned er jo bare en grei liten forsmak til skolestart. Kanskje moren har tenkt det samme? Hadde hun vært tre eller fire år så hadde det vært noe annet men ikke når hun snart skal begynne på skolen.

Hei! Stakkars barn sier jeg... Kunne aldri fallt meg inn å sende barnet inn alene, kan jo gi dem trygg og god start på dagen, og vise at mamma og pappa bryr seg! For meg høres det ut som at mor/far ikke gidder å følge barnet inn,herregud-skjerpings foreldre!

Hei! Stakkars barn sier jeg... Kunne aldri fallt meg inn å sende barnet inn alene, kan jo gi dem trygg og god start på dagen, og vise at mamma og pappa bryr seg! For meg høres det ut som at mor/far ikke gidder å følge barnet inn,herregud-skjerpings foreldre!

For min sønn var den aller beste starten på dagen at han fikk gå inn selv og dermed fikk vist "hele barnehagen" at han var stor og trygg helt alene.

Flere av de som skulle begynne på skolen til høsten, gjorde det samme siste våren, uten påtrykk fra verken foreldre eller andre.

Vi traff selvsagt personalet når vi hentet ham.

Man nekter ikke et barn på 5 1/2 - 6 år å gå 50 m alene på inngjerdet område ved andre anledninger. Jeg forstår ikke hvorfor det blir så spesielt fordi det er inn i barnehagen?

Annonse

Gjest ikke bra det heller

Du bør vel ikke uttale deg på en slik måte.

Det blir på en måte det samme som at vi påstår at du overbeskytter ditt/dine barn.

Gjest neofix

Tja. Jeg gjør det ikke selv, men har registrert lignende.

Jeg vet at blant noen av de "store" barna er det veldig populært å få ansvar, og få "levere seg sjøl".

Men så må det sies at jeg har også sett mange som bare følger ungene til døra, eller i all hast nærmest bærer ungen inn, setter h*n på benken, og nærmest løper ut igjen. Og personlig syns jeg det er verre. Verre fordi man da tydelig viser at man stresser og ikke prioriterer å levere barnet. Å bare sende dem inn alene kan i større grad forsvares som en måte å gi barna ansvar på, gi dem selvstendighet, osv.

Så det vil si det samme som at så fort de begynner på skolen så har de en utrygg hverdag og foreldrene ikke bryr seg?

Hilsen

Gjest neofix

For min sønn var den aller beste starten på dagen at han fikk gå inn selv og dermed fikk vist "hele barnehagen" at han var stor og trygg helt alene.

Flere av de som skulle begynne på skolen til høsten, gjorde det samme siste våren, uten påtrykk fra verken foreldre eller andre.

Vi traff selvsagt personalet når vi hentet ham.

Man nekter ikke et barn på 5 1/2 - 6 år å gå 50 m alene på inngjerdet område ved andre anledninger. Jeg forstår ikke hvorfor det blir så spesielt fordi det er inn i barnehagen?

"Man nekter ikke et barn på 5 1/2 - 6 år å gå 50 m alene på inngjerdet område ved andre anledninger. Jeg forstår ikke hvorfor det blir så spesielt fordi det er inn i barnehagen?"

Det er en ting som er spesielt, og som er årsaken til at JEG alltid forlanger at noen tar i mot mitt barn. Og det er ansvaret. Barna er foreldrenes ansvar fram til de er levert i barnehagen. Hvis nå teoretisk 5-6-åringen rusler inn av porten, og mor eller far kjører av sted - og så finner 5-6-åringen ut at han har glemt noe hjemme eller vil se på noe fint, og rusler ut av porten igjen, da vet ingen hvor han er før foreldrene skal hente han 8 timer senere.

Barnehagen har ikke ansvar for ungene før de har "krysset dem inn" i boka. For det meste går nok ungene rett inn og er stolte som haner. Men det kan skje at de ikke gjør det, og da er det altså ingen som aner noe før mange timer senere.

"Man nekter ikke et barn på 5 1/2 - 6 år å gå 50 m alene på inngjerdet område ved andre anledninger. Jeg forstår ikke hvorfor det blir så spesielt fordi det er inn i barnehagen?"

Det er en ting som er spesielt, og som er årsaken til at JEG alltid forlanger at noen tar i mot mitt barn. Og det er ansvaret. Barna er foreldrenes ansvar fram til de er levert i barnehagen. Hvis nå teoretisk 5-6-åringen rusler inn av porten, og mor eller far kjører av sted - og så finner 5-6-åringen ut at han har glemt noe hjemme eller vil se på noe fint, og rusler ut av porten igjen, da vet ingen hvor han er før foreldrene skal hente han 8 timer senere.

Barnehagen har ikke ansvar for ungene før de har "krysset dem inn" i boka. For det meste går nok ungene rett inn og er stolte som haner. Men det kan skje at de ikke gjør det, og da er det altså ingen som aner noe før mange timer senere.

Akkurat det samme som kan skje når de begynner i 1.klasse...

Ser ikke helt forskjellen på starten i 1.klasse og slutten i barnehagen jeg da :-)

Gjest neofix

Akkurat det samme som kan skje når de begynner i 1.klasse...

Ser ikke helt forskjellen på starten i 1.klasse og slutten i barnehagen jeg da :-)

Jo, det er forskjell. Skolen "begynner" jo på et tidspunkt, og barn som mangler vil bli savnet. Skole og barnehage er lagt opp vesentlig forskjellig. Dessuten har vel rent teknisk skolen ansvar for barna også på skoleveien, hvis jeg ikke tar helt feil. Mens barnehagen ikke har ansvar før barna er levert.

Om et barn vimser rundt i nærheten av skolen så vil de høre skoleklokka og vite at dagen starter.

Jo, det er forskjell. Skolen "begynner" jo på et tidspunkt, og barn som mangler vil bli savnet. Skole og barnehage er lagt opp vesentlig forskjellig. Dessuten har vel rent teknisk skolen ansvar for barna også på skoleveien, hvis jeg ikke tar helt feil. Mens barnehagen ikke har ansvar før barna er levert.

Om et barn vimser rundt i nærheten av skolen så vil de høre skoleklokka og vite at dagen starter.

Her hvor vi bor har ikke skolen noe ansvar for å etterlyse et barn som ikke har kommet. Ansvaret begynner først når barnet faktisk har dukket opp på skolen! Skoleveien er skolen sitt "ansvar", skriver det i anførselstegn, for hva hjelper det om skolen hadde "ansvaret" dersom det skulle skje noe...

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...