Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 ...og ungen ikke tar flaske? Har en på 4,5 mnd som nekter å ta flaske. Vi har begynt med grøt til lunsj og kvelds. Jeg hadde nok ikke nok melk for søvnen er bedre nå. Men synes jeg får mindre og mindre melk. Dessuten så ammer jeg jo litt mindre når han får grøt. melken kommer også så sent at han blir sint og nekter å ta puppen innimellom. Hvordan skal jeg få i han melk etterhvert? Jeg har noen ganger pumpet meg og gitt litt melg fra skje. Men jeg får ikke ut mer en ca 20-30 ml ved pumping hvis jeg er heldig. Noen tips? Hjelper det med ammete? 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Jeg ville fortsatt å ammet til alle måltider, og alltid ammet før han fikk annen mat. Be legen om resept på nesespray som letter melkeutdrivingen, da blir ikke baby så utålmodig. Sprayen fungerer fint før pumping også. Om å øve på tåteflaske: Pump feks et bryst om morgenen (umiddelbart etter han har fått den andre puppen), og la pappaen gi dette på flaske til neste måltid. Bare ha litt på flasken mens dere øver, så slipper dere å kaste så mye. Gi fersk melk (ikke frosset) mens dere øver. Du bør gå ut av huset, baby bør være passe sulten og ikke for trett. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det er jo ikke sikkert du får mindre og mindre melk, kan hende han spiser mer og er mer effektiv? Hvis du har mulighet, ta en dag i senga, spis, sov og am babyen. La ham ligge på "selvbetjening", det hjalp meg i økeperioder. Det finnes nesespray som stimulerer utdrivingen, den kan brukes ved amming og pumping. Du kan jo prøve å koppmate ham med morsmelk eller erstatning hvis han ikke tar flaske? 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Amme-te, vørterøl og nesespray for utdrivningsrefleksen ville jeg prøvd. Og ring ammehjelpen! 0 Siter
Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Jeg ville fortsatt å ammet til alle måltider, og alltid ammet før han fikk annen mat. Be legen om resept på nesespray som letter melkeutdrivingen, da blir ikke baby så utålmodig. Sprayen fungerer fint før pumping også. Om å øve på tåteflaske: Pump feks et bryst om morgenen (umiddelbart etter han har fått den andre puppen), og la pappaen gi dette på flaske til neste måltid. Bare ha litt på flasken mens dere øver, så slipper dere å kaste så mye. Gi fersk melk (ikke frosset) mens dere øver. Du bør gå ut av huset, baby bør være passe sulten og ikke for trett. Men problemet er at jeg ikke har nok melk til å pumpe meg. Han "må" ha begge puppene og skulle nok gjerne ha litt til. Prøver å ha litt på isterningsposer i fryseren, men jeg får aldri nok til mer en 3 isterninger :-) Skulle så gjerne hatt masse melk og bare ammet til 6 mnd. 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Vil bare nevne at det for ALLE som ammer føles som om melken forsvinner fra tid til annen, men plutselig en dag etter noen dager med skrikete unge, intensiv og hyppig amming er melkesprengen tilbake og ungen like blid og fornøyd. Jeg syns fortsatt du bør ringe ammehjelpen. De har lyst å hjelpe deg! 0 Siter
Gjest GA Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Men problemet er at jeg ikke har nok melk til å pumpe meg. Han "må" ha begge puppene og skulle nok gjerne ha litt til. Prøver å ha litt på isterningsposer i fryseren, men jeg får aldri nok til mer en 3 isterninger :-) Skulle så gjerne hatt masse melk og bare ammet til 6 mnd. Prøv å legge ham til ca hver 30 til 45 minutt en periode? Mener å ha lest at puppen fylles på ca 30 minutter? 0 Siter
Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det er jo ikke sikkert du får mindre og mindre melk, kan hende han spiser mer og er mer effektiv? Hvis du har mulighet, ta en dag i senga, spis, sov og am babyen. La ham ligge på "selvbetjening", det hjalp meg i økeperioder. Det finnes nesespray som stimulerer utdrivingen, den kan brukes ved amming og pumping. Du kan jo prøve å koppmate ham med morsmelk eller erstatning hvis han ikke tar flaske? Det med å sov, spis og am hørtes deilig.-) Tror ikke det blir så lett. Han vil ikke ligge å amme- vanedyr, vi pleier å sitte. Har prøvd å ligge, for han sovner ofte ved puppen, men våkner når jeg legger han ned. Skal skaffe meg sånn spray, må jeg ha resept? 0 Siter
Gjest GA Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det med å sov, spis og am hørtes deilig.-) Tror ikke det blir så lett. Han vil ikke ligge å amme- vanedyr, vi pleier å sitte. Har prøvd å ligge, for han sovner ofte ved puppen, men våkner når jeg legger han ned. Skal skaffe meg sånn spray, må jeg ha resept? Jeg tror nok man må ha resept. Den heter oxytocin eller noe sånt tror jeg... 0 Siter
Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Vil bare nevne at det for ALLE som ammer føles som om melken forsvinner fra tid til annen, men plutselig en dag etter noen dager med skrikete unge, intensiv og hyppig amming er melkesprengen tilbake og ungen like blid og fornøyd. Jeg syns fortsatt du bør ringe ammehjelpen. De har lyst å hjelpe deg! Melkespreng har jeg aldri hatt :-) Jeg har ammet han hver 2. time siden han ble født.Det høres så greit ut å bare legge han til oftere, men er det tomt, så er det tomt og da er han ikke interresert. Hvor finner jeg nummeret til ammehjelpen? Bor i telemark. Tror ikke jeg kommer til å ring, føler meg litt dum. 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Melkespreng har jeg aldri hatt :-) Jeg har ammet han hver 2. time siden han ble født.Det høres så greit ut å bare legge han til oftere, men er det tomt, så er det tomt og da er han ikke interresert. Hvor finner jeg nummeret til ammehjelpen? Bor i telemark. Tror ikke jeg kommer til å ring, føler meg litt dum. http://www.gulesider.no/gsi/companyDetails.do?bkode=0&fkode=Z0GPB07V&firma=ammehjelpen%20telemark Men ville vel kanskje heller prøvd litt forskjellige merker morsmelktillegg, prøv at andre enn deg gir flaske eller på skje. Jenta mi skjønte ikke det med å drikke av flaske før hun fikk prøve tutkopp. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Men problemet er at jeg ikke har nok melk til å pumpe meg. Han "må" ha begge puppene og skulle nok gjerne ha litt til. Prøver å ha litt på isterningsposer i fryseren, men jeg får aldri nok til mer en 3 isterninger :-) Skulle så gjerne hatt masse melk og bare ammet til 6 mnd. OK, la han få begge puppene. La det så gå en time. Pump (om ikke barnet vil suge). Mengde du får ut er ikke det som er det viktige. Det som er viktig er den ekstra stimuleringen. Barnet vil sikkert ha pupp igjen etter en tid- og vil da suge/stimulere på nytt. Du har da "vunnet" en ekstra stimulering ( iform av den pumpingen). Den melka du evt får ut kan du fryse- enten det blir en eller flere isterninger :-) Utrolig praktisk med slike små-skvetter melk når man skal lage grøt på morsmelk. Det andre er å alltid gi begge bryst FØR annen mat så lenge du vil amme mest mulig. Dette for å bevare mest mulig melk lengst mulig. 0 Siter
Gjest syntocinon Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det med å sov, spis og am hørtes deilig.-) Tror ikke det blir så lett. Han vil ikke ligge å amme- vanedyr, vi pleier å sitte. Har prøvd å ligge, for han sovner ofte ved puppen, men våkner når jeg legger han ned. Skal skaffe meg sånn spray, må jeg ha resept? syntocinon heter nesesprayen, du får resept av legen. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Melkespreng har jeg aldri hatt :-) Jeg har ammet han hver 2. time siden han ble født.Det høres så greit ut å bare legge han til oftere, men er det tomt, så er det tomt og da er han ikke interresert. Hvor finner jeg nummeret til ammehjelpen? Bor i telemark. Tror ikke jeg kommer til å ring, føler meg litt dum. Du kan jo legge inn et spm på ammeforum her isteden, det er en ammehjelper her. (Men de er der jo for å hjelpe folk som har problemer, da!) Eller ringe ammehjelperen jeg fant på Gule Sider på nettet: Aasen Karin Marumv. 172 3729 Skien....... 35 54 28 90 0 Siter
Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 http://www.gulesider.no/gsi/companyDetails.do?bkode=0&fkode=Z0GPB07V&firma=ammehjelpen%20telemark Men ville vel kanskje heller prøvd litt forskjellige merker morsmelktillegg, prøv at andre enn deg gir flaske eller på skje. Jenta mi skjønte ikke det med å drikke av flaske før hun fikk prøve tutkopp. tusen takk! 0 Siter
Gjest ammeforvirret Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Du kan jo legge inn et spm på ammeforum her isteden, det er en ammehjelper her. (Men de er der jo for å hjelpe folk som har problemer, da!) Eller ringe ammehjelperen jeg fant på Gule Sider på nettet: Aasen Karin Marumv. 172 3729 Skien....... 35 54 28 90 Tusen takk! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Jeg klarte aldri å få ut noe særlig melk ved pumping, men hadde likevel rikelig nok melk. I perioder kunne jeg føle at puppene begynte å bli slunkne, men da bare ammet jeg ekstra mye. De to eldste ble ammet til de var 15 og 16 mnd gamle. Minstemor får fortsatt pupp nå og da (tror jeg... er visst tre dager siden sist nå ;-)) og hun er 21 mnd gammel. Jeg _tror_ altfor mange har en redsel i seg for å miste melka. Med det samme det kjennes ut som man har for lite melk erstattes melka med tillegg og/eller grøt og man ammer ikke så hyppig som før. Bare amm i vei, så stiger nok melkeproduksjonen igjen :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 13. mars 2006 Skrevet 13. mars 2006 Det med å sov, spis og am hørtes deilig.-) Tror ikke det blir så lett. Han vil ikke ligge å amme- vanedyr, vi pleier å sitte. Har prøvd å ligge, for han sovner ofte ved puppen, men våkner når jeg legger han ned. Skal skaffe meg sånn spray, må jeg ha resept? Eldstemann klarte ikke å die når vi lå på siden. Jeg tror hun svelgte mye luft på den måten. løsningen ble at jeg lå på ryggen og hun på magen oppå meg med hodet i sidestilling. Da var hun helt rolig og det ble kjapt favorittammestillingen hennes :-) 0 Siter
PieLill Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 I tillegg til de rådene du har fått. Eksprimenter med ulike smokker og størrelse på hull på smokkene. Blås i læreboka på området. Ulike typer MME kan kanskje også være verd et forsøk. Men det har du kanskje allerede prøvd? Og la for all del noen andre gi ham flaske, mens du er langt unna. Håper det snart løser seg. Slikt er slitsomt. mvh 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Et lite og enkelt tips: Husker du å drikke nok? Når du ammer må du drikke MYE mer enn du tror, og ikke alle har tilstrekkelig tørsterefleks. Jeg husker godt at da jeg i perioder glemte å drikke nok (dvs. mye mer enn jeg følte jeg trengte), kunne det bli lite melk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.