Gå til innhold

Matlaging i barnehagen-kjøttdeig osv.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nitni

6

• nanna

6

• kizmiaz

3

• Lisabeth

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest selvfølgelig stoler jeg på dem

Ja, jeg har jo overlatt ansvaret til de hele dagen ellers, så jeg må jo stole på de når det gjelder mat også.

Hvorfor tror du at barnehageansatte ikke gjør "jobben" sin når det gjelder matveien også ?

Ikke har vi Lidl-butikker i nærheten heller ;).

Ja, jeg har jo overlatt ansvaret til de hele dagen ellers, så jeg må jo stole på de når det gjelder mat også.

Hvorfor tror du at barnehageansatte ikke gjør "jobben" sin når det gjelder matveien også ?

Ikke har vi Lidl-butikker i nærheten heller ;).

Tror ingenting, jeg.

Det var bare et spørsmål:-)

Annonse

Gjest Persille

Vi serverte hjemmelagede kjøttkaker i forrige uke, med karbonadedeig.

Nå var den kjøpt i Sverige for lenge siden, og har vært frosset til nå, så jeg bekymrer meg ikke.

Men; så går det omgangssyke her, noen av barna har vært dårlige - dermed fikk jeg bekymrede foreldre. Det virker kanskje litt som om de ikke stoler på meg, at de mener kjøttkakene var årsaken til oppkast mm.

De hadde kontaktet sykehus og legesentre og fått beskjed om at de symptomene barna deres hadde ikke på langt nær var alvorlige nok til å kunne være denne type smitte.

Jeg har valgt å ikke ta det til meg, jeg vet at karbonadedeigen er helt fin, vi har spist av samme parti kjøtt flere ganger i vinter (handler stort) uten problemer.

Og vi fortsetter å spise kjøtt nå også.

Jeg tror vel kanskje det er på tide å ikke bli så veldig hysteriske for alt. Det er greit å ta sine forhåndsregler - men det er viktig å ha tillit til at barnehager og skoler tross alt vet hva de driver med både når det gjelder kjøtt og fugler.

He, he, hønemor som jeg er, jeg satt akkurat og tenkte på det! Det er middagsdag i dag, og jeg hadde tenkt å spørre hva de skulle ha, for sikkerhets skyld, men glemte det. Men jeg stoler på barnehagen, altså, men liker å ha kontroll :o)

Kjøttdeig er uansett ikke noe vi har på menyen så ofte, og nå venter vi til kilden er funnet...

Gjest Persille

En seriøs barnehage ville for øyeblikket ikke servert noe med kjøttdeig i.

Synes man bør vente til man får en avklaring fra mattilsynet før man lager slik mat i disse tider, særlig ovenfor våre barn.

"En seriøs barnehage ville for øyeblikket ikke servert noe med kjøttdeig i."

For noe tull.

Det kommer vel an på hvor den kommer fra?

Vi serverte hjemmelagede kjøttkaker i forrige uke, med karbonadedeig.

Nå var den kjøpt i Sverige for lenge siden, og har vært frosset til nå, så jeg bekymrer meg ikke.

Men; så går det omgangssyke her, noen av barna har vært dårlige - dermed fikk jeg bekymrede foreldre. Det virker kanskje litt som om de ikke stoler på meg, at de mener kjøttkakene var årsaken til oppkast mm.

De hadde kontaktet sykehus og legesentre og fått beskjed om at de symptomene barna deres hadde ikke på langt nær var alvorlige nok til å kunne være denne type smitte.

Jeg har valgt å ikke ta det til meg, jeg vet at karbonadedeigen er helt fin, vi har spist av samme parti kjøtt flere ganger i vinter (handler stort) uten problemer.

Og vi fortsetter å spise kjøtt nå også.

Jeg tror vel kanskje det er på tide å ikke bli så veldig hysteriske for alt. Det er greit å ta sine forhåndsregler - men det er viktig å ha tillit til at barnehager og skoler tross alt vet hva de driver med både når det gjelder kjøtt og fugler.

"men det er viktig å ha tillit til at barnehager og skoler tross alt vet hva de driver med både når det gjelder kjøtt og fugler."

Man kan ikke og bør ikke stole blindt på¨verken barnehage eller skole synes jeg.

Stadig vekk hører man om rare ting som foregår i barnehage eller skole. Merkelige holdninger blandt en lærer e.l.

Men det jeg synes er viktig er å snakke med skole/barnehage og spørre og grave om man bekymrer seg/lurer på noe/er uenig i noe o.l

Så slipper man kanskje noen unødvendige bekymringer.

Å så synes jeg du som b.hg-eier burde være så profesjonell at du har forståelse for bekymrede foreldre. Klart de blir bekymret når de vet ungene har spist kjøttdeig og så blir syke!

Annonse

Gjest Persille

"men det er viktig å ha tillit til at barnehager og skoler tross alt vet hva de driver med både når det gjelder kjøtt og fugler."

Man kan ikke og bør ikke stole blindt på¨verken barnehage eller skole synes jeg.

Stadig vekk hører man om rare ting som foregår i barnehage eller skole. Merkelige holdninger blandt en lærer e.l.

Men det jeg synes er viktig er å snakke med skole/barnehage og spørre og grave om man bekymrer seg/lurer på noe/er uenig i noe o.l

Så slipper man kanskje noen unødvendige bekymringer.

Å så synes jeg du som b.hg-eier burde være så profesjonell at du har forståelse for bekymrede foreldre. Klart de blir bekymret når de vet ungene har spist kjøttdeig og så blir syke!

Jada - og jeg snakket med dem og forklare hvor det kom fra, når og var riktig pedagogisk.

Men, som person kan jeg ikke ta inn over meg alt foreldre bekymrer seg for, da hadde det blitt umulig å drive bhg. Derfor skrev jeg at jeg velger å ikke la deg gå inn på meg, så lenge jeg vet med meg selv at alt er i orden med alt vi serverer.

"En seriøs barnehage ville for øyeblikket ikke servert noe med kjøttdeig i."

For noe tull.

Det kommer vel an på hvor den kommer fra?

"Det kommer vel an på hvor den kommer fra?"

Så lenge man ikke vet hvor eller hva, er det vel greit å finne på noe annet spennende å spise.

Finnes utrolig mange spennende og gode vegetar-retter f.eks..

Jada - og jeg snakket med dem og forklare hvor det kom fra, når og var riktig pedagogisk.

Men, som person kan jeg ikke ta inn over meg alt foreldre bekymrer seg for, da hadde det blitt umulig å drive bhg. Derfor skrev jeg at jeg velger å ikke la deg gå inn på meg, så lenge jeg vet med meg selv at alt er i orden med alt vi serverer.

Men jeg reagerer på at du her inne skriver at det virker som om foreldrene _ikke stoler på deg_.

Du burde ha såpass mye forståelse med situasjonen at du ikke tenkte tanken engang.

Gjest Yljali

"Det kommer vel an på hvor den kommer fra?"

Så lenge man ikke vet hvor eller hva, er det vel greit å finne på noe annet spennende å spise.

Finnes utrolig mange spennende og gode vegetar-retter f.eks..

Sånn reint bortsett fra at det nettopp er dårlig reingjorte grønnsaker det ofte advares mot å spise i utlandet - pga e-coli... Syns det er litt lettvint å tenke bare kjøttdeig, jeg. Hvor mange småbarnsfamilier er det som IKKE har spist farseprodukter fra Gilde som er produsert i den perioden. Et mindretall, vil jeg tro.

Tror det er viktig å skjerpe opp om de generelle hygienetiltakene og måten maten blir tilberedt på. Steike kjøtt og annen mat skikkelig, vaske og utføre "god, gammeldags husmorhygiene".

Sånn reint bortsett fra at det nettopp er dårlig reingjorte grønnsaker det ofte advares mot å spise i utlandet - pga e-coli... Syns det er litt lettvint å tenke bare kjøttdeig, jeg. Hvor mange småbarnsfamilier er det som IKKE har spist farseprodukter fra Gilde som er produsert i den perioden. Et mindretall, vil jeg tro.

Tror det er viktig å skjerpe opp om de generelle hygienetiltakene og måten maten blir tilberedt på. Steike kjøtt og annen mat skikkelig, vaske og utføre "god, gammeldags husmorhygiene".

Joda, jeg er enig med deg.

Hygienen er viktigst, men nå mens det letes etter hvor denne e-coli-bakterien finnes, og mistanken er kjttdeig-prod. Så kan man jo finne alternativer.

Gjest baktor

"god, gammeldags husmorhygiene". Det der er vel nettopp problemet, folk vet ikke hva som skal til. Fra gamle dager var IKKE hygienen bra nok.

Gjest Yljali

"god, gammeldags husmorhygiene". Det der er vel nettopp problemet, folk vet ikke hva som skal til. Fra gamle dager var IKKE hygienen bra nok.

Tja. Det kommer an på hvordan du definerer "gamledager". Da jeg hadde skolekjøkken på begynnelsen av 80-tallet så kokte vi bestikket etter bruk. Og vi måtte ikke bruke samme utstyr (kniver/fjøler osv) på råvarer som på det vi serverte uten at det var grundig vaska. Grønnsakene ble nitidig vaska, det samme med frukt. Og skremselshistoriene gikk nettopp på sykdommer i magen.

Når man da oppdager at frukt som serveres i barnehagen anno 2006 blir tatt rett opp fra uåpna poser fra Rema, da må man ikke tilbake til middelalderhygiene for å ønske seg litt mer kunnskap og bevissthet om denslags.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...