nanna Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Grøss. Hvis tilstanden er så dårlig, er det ikke tilstrekkelig å holde de ansatte unna kjøttdeig. Da må man holde de ansatte unna kjøkkenet. Ja, men det er lettere sagt enn gjort. Dessverre. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Har du lov til å servere kjøttdeig som er kjøpt i sverige? Sånn mattilsynsmessig, mener jeg? Det er nemlig et av diskusjonstemaene i vår barnehage for tida. Jada - jeg kan handle hvor jeg vil. Det eneste jeg må garantere for er oppbevaring, lagring og tilberedning av maten. Så lenge maten er handlet hos kvalifisert leverandør (Sverige er på lik linje med Norge) - så spiller det ingen rolle. Men; jeg kan vel ikke selge det tror jeg? Altså, hadde jeg vært restaurant hadde jeg ikke kunnet gjøre det. Og jeg tror ikke institusjoner kan gjøre det heller - de får jo maten levert... Men så lenge man likevel må på butikken og handle det, så spiller det ingen rolle hvilken butikk man handler det i - så lenge forholdene er tilfredsstillende. Ettersom jeg vet da 0 Siter
Gjest Yljali Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Jada - jeg kan handle hvor jeg vil. Det eneste jeg må garantere for er oppbevaring, lagring og tilberedning av maten. Så lenge maten er handlet hos kvalifisert leverandør (Sverige er på lik linje med Norge) - så spiller det ingen rolle. Men; jeg kan vel ikke selge det tror jeg? Altså, hadde jeg vært restaurant hadde jeg ikke kunnet gjøre det. Og jeg tror ikke institusjoner kan gjøre det heller - de får jo maten levert... Men så lenge man likevel må på butikken og handle det, så spiller det ingen rolle hvilken butikk man handler det i - så lenge forholdene er tilfredsstillende. Ettersom jeg vet da Takk Da er det mulig vi berger de varme måltidene i bhg via utenlandsleveranser. Mvh 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Takk Da er det mulig vi berger de varme måltidene i bhg via utenlandsleveranser. Mvh Jeg kjøper alt kjøtt, mel og pasta i Sverige, frukt og grønsaker på Grønland - og resten på Rema. Det er eneste måten jeg kan opprettholde det kostholdet vi har lagt oss på. 0 Siter
Gjest Yljali Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Jeg kjøper alt kjøtt, mel og pasta i Sverige, frukt og grønsaker på Grønland - og resten på Rema. Det er eneste måten jeg kan opprettholde det kostholdet vi har lagt oss på. Nå fikk jeg meg en latter: Kjøtt i Sverige og grønnsaker på Grønland??? Det var da voldsomt langt å imortere noe så uventa, da? Inntil jeg skjønte at jeg nok befinner meg litt langt mentalt fra hovedstaden. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Å vi som tenker å ha kjøttdeig nå en av de nærmeste dagene. trodde det var ingen fare her vi bor men nå har ei jente her i fra blitt syk så det spørs om vi må legge kjøttdeigen i fryseren "på vent" å heller ta noe annet til varmmat. å jeg som gledet meg til god mat.. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Nå fikk jeg meg en latter: Kjøtt i Sverige og grønnsaker på Grønland??? Det var da voldsomt langt å imortere noe så uventa, da? Inntil jeg skjønte at jeg nok befinner meg litt langt mentalt fra hovedstaden. Du vet - alt man gjør for disse barna 0 Siter
Gjest midia Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Vi bruker karbonadedeig, som ikke er kjøpt i Norge, derimot i Sverige. Den er kjøpt en god stund før jul, og vi har allerede spist mye av den i mange uker. Barnehagens økonomi tilsvarer ikke at jeg verken kan kaste mat for mange hundre kroner, eller kjøpe nytt fordi enkelte er redde. Jeg kan ikke ha respekt for evnt. frykt når den er _helt_ ubegrunnet! Vi kjøper aldri kjøtt i Norge, da hadde vi ikke hatt råd til å ha kjøtt i bhg - og i tillegg er det ingen som har blitt syke av dette kjøttet når vi har spist det tidligere. Dette er en helt meningsløs diskusjon. Jeg hadde skjønt det om jeg kjøpe Gildekjøtt på Rimi og tok sjansen, men det gjør jeg altså ikke. Og heldigvis for meg er foreldrene mine langt mindre hysteriske enn enkelte her inne. Jeg ville hatt problemer med å drive om jeg skulle forholdt meg til alt dere til enhver tid frykter, og ikke sunn fornuft. Om du mener jeg ikke er seriøs da - javel, deg om det. Er foreldrene klar over at du kjøper mat fra annet land og gir barna deres? Hadde ikke likt det jeg. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Er foreldrene klar over at du kjøper mat fra annet land og gir barna deres? Hadde ikke likt det jeg. Jepp. Hva i all verden er i veien med det? "Alle" handler i Sverige her jeg bor - og de har faktisk ikke dårligere butikker enn oss. Noen ganger synes jeg folk bekymrer seg for de rareste ting 0 Siter
Gjest midia Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Jepp. Hva i all verden er i veien med det? "Alle" handler i Sverige her jeg bor - og de har faktisk ikke dårligere butikker enn oss. Noen ganger synes jeg folk bekymrer seg for de rareste ting Vi er Norsk og da forventer jeg at det serveres norsk mat i barnehager/sfo. Det betales matpenger å da mener jeg det bør være nok til at barna våre kan få norsk mat. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2006 Skrevet 14. mars 2006 Vi er Norsk og da forventer jeg at det serveres norsk mat i barnehager/sfo. Det betales matpenger å da mener jeg det bør være nok til at barna våre kan få norsk mat. Heh, joda. Men det er ikke nok til at de kan spise den menyen jeg serverer. Klart de kan få spaghetti, fiskepinner og pannekaker på rundgang! Men jeg vil ha pannekaker hver tirsdag, havregrøt hver morgen, frukt (melon, ananas, mango, appelsin, kiwi, pærer, druer, epler, bananer, fersken, clementiner) _hver_ dag, og skikkelig middag hver fredag. Og med det mener jeg kyllingwok, falukorv, hjemmelagede kjøttkaker, lasagne, kyllingfilét, kyllingvinger, svinefilét etc. Heldigvis for meg prioritere mine foreldre variasjon, gode råvarer og skikkelig mat fremfor norsk mat. Og bare så du vet det - Rema på Svinesund selger det samme som Rema i Oslo, bare billigere. Og hvor mye av maten vi bruker i Norge er egentlig _helt_ norsk? Ikke produsert i utlandet, uten utenlandske råvarer, og uten at utenlandske konsern har en finger med i spillet? Nei, jeg fortsetter å handle i Sverige, på Grønland og der jeg ellers finner gode produkter til rimeligste pris både privat og til barnehagen. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Skrevet 15. mars 2006 Som apropos til gårsdagens innlegg fra meg: I vår bhg var det ikke aktuelt for tiden å servere noe mat av kjøttdeig. De hadde tatt det standpunktet ut fra en totalvurdering av situasjonen, samt at det er mye god mat som kan lages uten at det inneholder kjøttdeig-/produkter! Mange gode innlegg, forresten, som ble lest med interesse. 0 Siter
nanna Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Heh, joda. Men det er ikke nok til at de kan spise den menyen jeg serverer. Klart de kan få spaghetti, fiskepinner og pannekaker på rundgang! Men jeg vil ha pannekaker hver tirsdag, havregrøt hver morgen, frukt (melon, ananas, mango, appelsin, kiwi, pærer, druer, epler, bananer, fersken, clementiner) _hver_ dag, og skikkelig middag hver fredag. Og med det mener jeg kyllingwok, falukorv, hjemmelagede kjøttkaker, lasagne, kyllingfilét, kyllingvinger, svinefilét etc. Heldigvis for meg prioritere mine foreldre variasjon, gode råvarer og skikkelig mat fremfor norsk mat. Og bare så du vet det - Rema på Svinesund selger det samme som Rema i Oslo, bare billigere. Og hvor mye av maten vi bruker i Norge er egentlig _helt_ norsk? Ikke produsert i utlandet, uten utenlandske råvarer, og uten at utenlandske konsern har en finger med i spillet? Nei, jeg fortsetter å handle i Sverige, på Grønland og der jeg ellers finner gode produkter til rimeligste pris både privat og til barnehagen. Falukorv til MIDDAG?? 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Falukorv til MIDDAG?? Ja? Falukorv med grønsaker og potetmos - helt vanlig middagsrett i Sverige. Jeg har en svensk assistent, og det var hun som ønsket seg det... 0 Siter
Motiva Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Heh, joda. Men det er ikke nok til at de kan spise den menyen jeg serverer. Klart de kan få spaghetti, fiskepinner og pannekaker på rundgang! Men jeg vil ha pannekaker hver tirsdag, havregrøt hver morgen, frukt (melon, ananas, mango, appelsin, kiwi, pærer, druer, epler, bananer, fersken, clementiner) _hver_ dag, og skikkelig middag hver fredag. Og med det mener jeg kyllingwok, falukorv, hjemmelagede kjøttkaker, lasagne, kyllingfilét, kyllingvinger, svinefilét etc. Heldigvis for meg prioritere mine foreldre variasjon, gode råvarer og skikkelig mat fremfor norsk mat. Og bare så du vet det - Rema på Svinesund selger det samme som Rema i Oslo, bare billigere. Og hvor mye av maten vi bruker i Norge er egentlig _helt_ norsk? Ikke produsert i utlandet, uten utenlandske råvarer, og uten at utenlandske konsern har en finger med i spillet? Nei, jeg fortsetter å handle i Sverige, på Grønland og der jeg ellers finner gode produkter til rimeligste pris både privat og til barnehagen. Så at dere diskuterte om du hadde lov til å servere svensk kjøtt i barnehagen, og det er det mulig at du har, men du har ikke lov til å handle kjøtt i Sverige som næringsdrivende. Det er bare privatpersoner som har reisendekvote. 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Så at dere diskuterte om du hadde lov til å servere svensk kjøtt i barnehagen, og det er det mulig at du har, men du har ikke lov til å handle kjøtt i Sverige som næringsdrivende. Det er bare privatpersoner som har reisendekvote. Jeg reiser da som privatperson? Om jeg blir stoppet på grensen sier jeg jo ikke at det er til barnehagen min, jeg sier selvfølgelig at det er til meg selv. Og det er ikke så store mengder at noen ville reagert på det - vi reiser ca en gang i mnd. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.