Gå til innhold

Barnehage og allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Settlers

>Så hvis det var ditt barn som var hyperallergisk, så hadde du sluttet i jobben din?

Det vet jeg ikke. Kanskje hadde jeg skaffet dagmamma, kanskje hadde jeg fortsatt med barnet i barnehagen etter en totalvurderingen av fordeler og risiki. Poenget mitt er bare at man ikke med rimelighet kan forvente at 18 unger skal tilpasse seg èn med spesielle behov.

"Poenget mitt er bare at man ikke med rimelighet kan forvente at 18 unger skal tilpasse seg èn med spesielle behov."

Selvsagt skal man kunne forvente det. Et barn lider da ikke selv om hun/han ikke kan ha peanuttsmør på skiva i barnehagen!? Konsekvensene er mye større for et barn som er hyperallergisk.

Og for et barn som blir forklart at "Per kan bli veldig syk av peanutter" (eller noe i den duren), godtar å ha annet pålegg på.

I en barnehage finnes det flere med forskjellige slags behov. Skal unger med spesielle behov utelukkes fra barnehagen? Unger har ikke noe vondt av å lære seg å ta hensyn. Det er noe vi trenger å lære det, for å fungere i samfunnet vårt.

Mener vaffal,

Fortsetter under...

Gjest Yljali

Her handler det om at 17-18(?)andre barn på avdelingen skal tilpasse matvanene sine til 1 barn. Jeg synes det er grovt urimelig. Hvis risikoen vurderes som så høy, får heller foreldrene til dette ene allergiske barnet, vurdere om det er forsvarlig å ha barnet der,

Kanskje h*n som stadig har med seg peanuttsmør kanskje bare spiser akkurat det. Jeg har truffet flere sære unger som ikke har lært seg å spise ulike pålegg. Kanskje dette barnets foreldre er fortvilet og ikke ser noen annen utvei enn å gi barnet det ene pålegget, så de er sikre på at h*n får i seg næring... Man kan gjøre seg mange spekulasjoner.... Men uansett så synes jeg som sagt ikke at èn skal diktere alle de andre.

Så du mener at et hyperallergisk barn skal riskikere helsa si bare fordi et sært barn ikke liker noe annet enn peanøtter?

Da syns jeg heller at peanøttforeldrene kunne ha funnet en dagmamma til sitt barn. Men det er nå bare det jeg _mener_.

Ræva først? *ler*

ja-ja, mulig det. :-) Men som sagt, jeg synes ikke at en hel avdeling med barn skal tilpasse seg en persons allergi (selv om den er alvorlig).

Enkelte barn kan være døden nær om de kommer i kontakt med nøtter dessverre......

Det har vi alle et kollektivt ansvar for å unngå.

>Så hvis det var ditt barn som var hyperallergisk, så hadde du sluttet i jobben din?

Det vet jeg ikke. Kanskje hadde jeg skaffet dagmamma, kanskje hadde jeg fortsatt med barnet i barnehagen etter en totalvurderingen av fordeler og risiki. Poenget mitt er bare at man ikke med rimelighet kan forvente at 18 unger skal tilpasse seg èn med spesielle behov.

Hyperallergi kan være en årsak til at man får prioritert bhgplass.

Dersom man skulle hatt dagmamma, ville vedkommende ikke kunne oppbevart nøtter eller latt noen spise nøtter i sitt eget hjem. Hvor lett tror du det er å finne en dagmamma som etterkommer et sånt krav?

Vi hadde et barn i bhg som var hyperallergisk mot egg. Egg er en matvare som er mer brukt enn nøtter. I vår bhg gikk det helt smertefritt, samtlige 60 barn kuttet egg de årene det aktuelle barnet gikk der. Jeg hørte aldri noen klage.

Her handler det om at 17-18(?)andre barn på avdelingen skal tilpasse matvanene sine til 1 barn. Jeg synes det er grovt urimelig. Hvis risikoen vurderes som så høy, får heller foreldrene til dette ene allergiske barnet, vurdere om det er forsvarlig å ha barnet der,

Kanskje h*n som stadig har med seg peanuttsmør kanskje bare spiser akkurat det. Jeg har truffet flere sære unger som ikke har lært seg å spise ulike pålegg. Kanskje dette barnets foreldre er fortvilet og ikke ser noen annen utvei enn å gi barnet det ene pålegget, så de er sikre på at h*n får i seg næring... Man kan gjøre seg mange spekulasjoner.... Men uansett så synes jeg som sagt ikke at èn skal diktere alle de andre.

"Jeg har truffet flere sære unger som ikke har lært seg å spise ulike pålegg. Kanskje dette barnets foreldre er fortvilet og ikke ser noen annen utvei enn å gi barnet det ene pålegget, så de er sikre på at h*n får i seg næring... "

Jeeses, snakk om å ha en engels tålmodighet med sære unger :-p Eter de ikke annet enn peanøttsmør får de gå til de blir så tynne at de bare trenger èn stripe i pysjen. Jeg trodde virkelig du hadde enkelte prinsipper.Overlever ikke hvis de ikke får peanøttsmør på skiva *rister på hue*

Forøvrig er jeg, som vanlig, mest enig og bitelitt uenig med deg. Det er virker ikke rimelig at 18 unger skal tilpasse seg èn. Samtidig er det faktisk akkurat dette som skjer med ulike handicap og allergier der ute. Men som oftest tilpasser personalet det hele uten at man merker så mye til det. En vennlig anmodning til foreldrene ville antakeligvis avstedkomme en endring i påleggsvalget for de andre ungene. Det virker som en liten tilpasning for de 18 mot en alvorlig situasjon for den ene. Jeg har en mistanke om at de andre voksne ville se problemet. Men KREVE det, nei det kan man jo ikke....

¤ Skara ¤

Har selv ett barn som er veldig alergisk for nøtter, men vi hadde ikke det problemet heldigvis, hun var veldig opptatt med å spørre om det var nøtter i alt hun puttet i munnen.

Vi kunne trygt sende henne i bursdagsselskaper og hun rørte ikke noe som kunne ha spor av nøtter.Godteposen ga hun til de voksene for at de skulle se etter om hun tålte det:)))) var hun usikker ventet hun med å spise det til hun kom hjem.

Ikke kan hun spise sitrusfrukt heller og jeg kunne ikke nekte alle 30 barnehage barna med å ikke få frukt i ett måltid, hun viste så godt at hun ble syk av det så hun fikk gjerne en kjeks eller gulerot å knaske på.

Vet ikke om barnet ditt er klarover at han må holde seg unna nøtter og hvordan det virker på kroppen?

Annonse

HVOR skal foreldrene til dette barnet ellers ha barnet sitt?

De er sikkert like avhengige av to inntekter som "alle andre" foreldre, og må da ha barnehageplass (eller annet tilsyn) hver dag...

Gjest surreal

Som pedagogisk leder møter jeg stadig barn med ulike allergier. De som er hyperallergiske tar vi selvsagt "mest alvorlig", dvs. igangsetter tiltak som du beskriver. Det er ikke så mye annet vi kan få gjort, så lenge barna har med matpakke hver dag.

Dersom vi oppdager at barn har på feks. nøttepålegg til lunsjen, tar vi simpelthen bort matpakken og forklarer barnet hvorfor. Henter ny mat på kjøkkenet. Snakker så med foreldrene/forklarer hvorfor matpakken ligger i sekken. Igjen og igjen. Som regel er det en forglemmelse, eller de har glemt å gi beskjed til besteforeldre/andre som skal levere.

Uansett hvor mange ganger de sender med nøttepålegg får ikke barnet spise det. Vi gjør noen få unntak; dersom allergikeren ikke er der, eller sitter i _helt_ motsatt ende av rommet (vi har to bord). Det siste gjør vi dog ikke når barnet reagerer på "svevepartikler" gjennom luften, eller av lukten.

At barn må tilpasse seg andre, er bare godt for dem! I denne tiden hvor alt dreier seg om "meg selv", MÅ barn få en motvekt. Bare det å gå i barnehage i utgangspunktet er en tilpasning i seg selv..

Barn er svært opptatt av fellesskapets regler i barnehagen, så dette bør gå smertefritt. Har aldri opplevd barn som mener det er urettferdig at h*n ikke får spise nøttepålegg, eller har andre negative reaksjoner pga dette, så lenge situasjonen blir forklart skikkelig. Heller ikke foreldrene. Alle skjønner hvorfor, og ingen ønsker å bidra til at barnet skal bli sykt. Likevel kan det skje forglemmelser, og jeg tror det har mer med at man ikke står midt oppi det med begge beina selv - enn at man tar på nøttepålegg med "vond vilje".

Jeg håper du har forklart tydelig hvor allergisk barnet ditt er, og konsekvensene av eventuell eksponering av peanøttene, og at du stoler på at personalet gjør det de skal for å forhindre at barnet ditt skal komme i kontakt med det h*n reagerer på. Dersom de gjør det, tror jeg dette skal gå helt fint.

Det er også viktig at du snakker med barnet ditt om hvor farlig nøtter er, og at h*n ikke må spise det/smake på. Har god erfaring med foreldre som gjør dette, og barnet passer da godt på selv, i tillegg til de voksne.

I min karriere har jeg aldri opplevd at alvorlig allergiske barn har blitt syke i barnehagen - og dette håper og tror jeg er fordi vi er veldig nøye med å ta våre forhåndsregler. Håper dette også er/blir tilfellet hos deg! :)

Lykke til! Mvh

Gjest Bekymret mummy

Som pedagogisk leder møter jeg stadig barn med ulike allergier. De som er hyperallergiske tar vi selvsagt "mest alvorlig", dvs. igangsetter tiltak som du beskriver. Det er ikke så mye annet vi kan få gjort, så lenge barna har med matpakke hver dag.

Dersom vi oppdager at barn har på feks. nøttepålegg til lunsjen, tar vi simpelthen bort matpakken og forklarer barnet hvorfor. Henter ny mat på kjøkkenet. Snakker så med foreldrene/forklarer hvorfor matpakken ligger i sekken. Igjen og igjen. Som regel er det en forglemmelse, eller de har glemt å gi beskjed til besteforeldre/andre som skal levere.

Uansett hvor mange ganger de sender med nøttepålegg får ikke barnet spise det. Vi gjør noen få unntak; dersom allergikeren ikke er der, eller sitter i _helt_ motsatt ende av rommet (vi har to bord). Det siste gjør vi dog ikke når barnet reagerer på "svevepartikler" gjennom luften, eller av lukten.

At barn må tilpasse seg andre, er bare godt for dem! I denne tiden hvor alt dreier seg om "meg selv", MÅ barn få en motvekt. Bare det å gå i barnehage i utgangspunktet er en tilpasning i seg selv..

Barn er svært opptatt av fellesskapets regler i barnehagen, så dette bør gå smertefritt. Har aldri opplevd barn som mener det er urettferdig at h*n ikke får spise nøttepålegg, eller har andre negative reaksjoner pga dette, så lenge situasjonen blir forklart skikkelig. Heller ikke foreldrene. Alle skjønner hvorfor, og ingen ønsker å bidra til at barnet skal bli sykt. Likevel kan det skje forglemmelser, og jeg tror det har mer med at man ikke står midt oppi det med begge beina selv - enn at man tar på nøttepålegg med "vond vilje".

Jeg håper du har forklart tydelig hvor allergisk barnet ditt er, og konsekvensene av eventuell eksponering av peanøttene, og at du stoler på at personalet gjør det de skal for å forhindre at barnet ditt skal komme i kontakt med det h*n reagerer på. Dersom de gjør det, tror jeg dette skal gå helt fint.

Det er også viktig at du snakker med barnet ditt om hvor farlig nøtter er, og at h*n ikke må spise det/smake på. Har god erfaring med foreldre som gjør dette, og barnet passer da godt på selv, i tillegg til de voksne.

I min karriere har jeg aldri opplevd at alvorlig allergiske barn har blitt syke i barnehagen - og dette håper og tror jeg er fordi vi er veldig nøye med å ta våre forhåndsregler. Håper dette også er/blir tilfellet hos deg! :)

Lykke til! Mvh

Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å skrive/kommentere :-)

Gjest Yljali

Lykke til! Mvh

Det er ledige stillinger i vår barnehage. Søke? Du og Persille kan få gode referanser fra meg :)

Gjest surreal

Det er ledige stillinger i vår barnehage. Søke? Du og Persille kan få gode referanser fra meg :)

hehe, takk. Jeg har det bra der jeg er, inntil videre. Regner med at det ikke blir veldig vanskelig å få jobb om jeg skal videre. Dessuten er jeg veldig kresen på hvor jeg vil jobbe. Må være gode, etablerte rutiner fra før (jeg er ikke "ryddemannskap"), og et spennende konsept ellers. ;)

Forresten tror jeg ikke Persille er førskolelærerutdannet. Hun "bare" eier barnehagen. (Men gjør en formidabel jobb, etter det jeg kan vurdere)..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...