Kurrekurra Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Er helt oppgitt jeg! Nærmest i sjokktilstand. Det er ville tilstander i klassen hvor dattera mi går. De er 10-11 år gamle, går i 5. klasse, men oppfører seg som tenåringer. Det er klining i gangene, splitt og hersk tendenser, mobbing av yngre elever og hverandre.... you name it! Et par av jentene byr seg frem på måter man bare ser i lumgubre strøk.. Det har ikke alltid vært slik. Ei jente i klassen er svært manipulerende og har alltid vært det. Det er flere som tror at "rota" til alt dette er her. Tro det eller ei, helt siden barnehagestadiet har hun vært slik (kan si det siden jeg kjente godt til henne). Hun har alltid vært svært verbal, har stort behov for å fremheve seg selv (være midtpunkt), er ikke redd for å sende ut løgner når det er til hennes fordel. Hun bestemmer stort sett hvem som skal vanke sammen med hvem, hvem som skal være kjærester osv. Hun kan være utrolig søt og uskyldig og kan sno seg når hun blir trengt opp i et hjørne, slik at andre får skylden for noe hun har uttalt seg om eller gjort. Begynner man å nøste sammen, ender det nesten alltid hos denne jenta. Flere foreldre i klassen reagerer på hennes hevngjerrighet når de andre elevene ikke gjør som hun vil. Det har vært foreldremøter, ekstraordinære møter,ekstraordinære møter pga denne jenta, tiltak... you name it, men ingenting hjelper. Det har vært ymtet frem på PPT, BUP, men det er visst svært lite å hente der. Hva i all verden skal man gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Du sier det har vært ekstraordinære møter på skolen mht denne jentas oppførsel. Hva sier foreldrene? Du sier også du har kjent jenta fra hun var liten. Kjenner du foreldrene? Hvordan har denne jenta det hjemme? Er det en grunn til at hun har så voldsomt markeringsbehov? Har hun opplevd noe som gjør at hun "tar igjen", men da på de andre barna? Må innrømme jeg får vondt av barn som oppfører seg som hun tydelig gjør. Hun kan umulig ha det godt. Eller er jeg helt på jordet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1665682 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 14. mars 2006 Del Skrevet 14. mars 2006 Det må være leit for denne jenta å være slik at hun blir utpekt som syndebukk. Miljøet i klassen synes jeg de voksne (lærere og foreldre) skal ta ansvar for. Det virker jo også som dere gjør, gjennom foreldremøter og slikt, uten at du sier nøyaktig hvilke tiltak dere har hatt. Kanskje en ny innfallsvinkel hadde vært det beste, en som er litt mer indirekte? For eksempel: Arrangere flere typer klasseaktiviteter hvor det er mange voksne tilstede. Helst voksne som er tydelige og klare rollemodeller uten å kjefte. Snakk om hvordan man oppfører seg mot hverandre, hvordan noen er sjefete og andre er mindre sjefete. Snakk også om at man ikke må gjøre slik som andre sier om man ikke har lyst, alle bestemmer over seg selv. Dere må også fokusere på å gjøre gruppen sterkere, slik at de kan stå i mot jentas oppfordringer og hevngjerrighet. Du kan snakke med ditt barn om dette, at man hjelper de som er snille og gjør det man selv synes er best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1665724 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurrekurra Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Du sier det har vært ekstraordinære møter på skolen mht denne jentas oppførsel. Hva sier foreldrene? Du sier også du har kjent jenta fra hun var liten. Kjenner du foreldrene? Hvordan har denne jenta det hjemme? Er det en grunn til at hun har så voldsomt markeringsbehov? Har hun opplevd noe som gjør at hun "tar igjen", men da på de andre barna? Må innrømme jeg får vondt av barn som oppfører seg som hun tydelig gjør. Hun kan umulig ha det godt. Eller er jeg helt på jordet? Det er mulig jeg har formulert meg litt feil, selv om alle ord innebærer riktighet. Ja, synes selv forferdelig synd på denne jenta. Synes også at det er vi voksne, lærerne og foreldrene til jenta som burde tatt affære. Nei, hun har det tydelig ikke godt, det ser jeg. Hun blir alltid tatt inn i varmen hos oss. Men hva hjelper det når hun ikke vil annet enn å være "den slemme jenta". Hun burde helt klart fått hjelp til snu denne trenden. Skjønner bare ikke hvorfor verken skole eller foreldre for lengst har tatt affære og skaffet hjelp, og det til tross for uttallige tilbakemeldinger. Men så er det de ungene som regelrett blir utestengt fordi denne jenta ikke vil være sammen med de. Er det ikke synd på dem da? Med det sagt, så tror jeg ikke miljøet blir bedre selv om man griper fatt i dette ene problemet. Det må en solid innsats til fra både elevene, lærerne og foreldrene. Men hvordan skal man gripe det an? Skjønner dette er et svært ømtålig tema. Men, desperat som jeg er så søker jeg hjelp hvor som helst. Har mer eller mindre lagt løpet dithen å ta ut mitt eget barn fra denne skolen, slik flere foreldre har gjort pga denne saken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1665781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurrekurra Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Det må være leit for denne jenta å være slik at hun blir utpekt som syndebukk. Miljøet i klassen synes jeg de voksne (lærere og foreldre) skal ta ansvar for. Det virker jo også som dere gjør, gjennom foreldremøter og slikt, uten at du sier nøyaktig hvilke tiltak dere har hatt. Kanskje en ny innfallsvinkel hadde vært det beste, en som er litt mer indirekte? For eksempel: Arrangere flere typer klasseaktiviteter hvor det er mange voksne tilstede. Helst voksne som er tydelige og klare rollemodeller uten å kjefte. Snakk om hvordan man oppfører seg mot hverandre, hvordan noen er sjefete og andre er mindre sjefete. Snakk også om at man ikke må gjøre slik som andre sier om man ikke har lyst, alle bestemmer over seg selv. Dere må også fokusere på å gjøre gruppen sterkere, slik at de kan stå i mot jentas oppfordringer og hevngjerrighet. Du kan snakke med ditt barn om dette, at man hjelper de som er snille og gjør det man selv synes er best. Det er leit for jenta å være den skyldige i så mange sammenhenger, synes også det. Men hvem skal konfronteres når det så opplagt er denne personen? Skal det tas kollektivt? Eller skal denne ene personen ta det på seg? Selvfølgelig er ikke de andre ungene bare engler. De blir jo også konfrontert om de gjør noe galt. Men det er altså denne jenta som står bak det meste, dessverre! Synes selv så synd på denne jenta at det river i hjertet omtrent, men en annen del av meg er så uendelig lei av disse intrigene. Jentene i klassen, sammens med lærerne, har felles klasseråd hvor de snakker om hvordan de skal oppføre seg mot hverandre. Det hjelper noe, men det er likevel fort glemt. Det arrangeres også jevnlige aktiviteter hvor foreldre er med. Det er om å gjøre å være med i den tøffe kjernen og ikke være den som står utenfor. Langt de fleste ungene i klassen kjemper om å være akkurat der. Det gjelder mitt barn også. Vi har hatt lange samtaler hjemme om at det er viktig å gjøre som man selv har lyst til (uten at dette skal gå ut over andre). At man godt kan si nei til å være med på noe man ikke har lyst til, eller sammens med noen som de vet vil finne på noe som er ubehagelig eller galt. Det er viktig å å være snill mot andre for det når man langt med! Det har vært den store parolen vår. Dette ser ikke ut til å ha noen effekt lengere. Nei, vet ikke hvor man skal ta fatt jeg. Har mer eller mindre innsett at noen ganger lar ikke ting seg reparere! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1665822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kurrekurra Skrevet 14. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2006 Du sier det har vært ekstraordinære møter på skolen mht denne jentas oppførsel. Hva sier foreldrene? Du sier også du har kjent jenta fra hun var liten. Kjenner du foreldrene? Hvordan har denne jenta det hjemme? Er det en grunn til at hun har så voldsomt markeringsbehov? Har hun opplevd noe som gjør at hun "tar igjen", men da på de andre barna? Må innrømme jeg får vondt av barn som oppfører seg som hun tydelig gjør. Hun kan umulig ha det godt. Eller er jeg helt på jordet? Ja, det er klart at jeg kjenner foreldrene. Vi har nesten gitt opp å gi tilbakemeldinger når problemer oppstår. Vi opplever ofte at de snakker "forbi oss" når vi tar opp ting. De er dessverre lite samarbeidsvillige og møter gjerne ikke opp på møter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1665839 Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Kjenner til en familie hvor ett av barna var i en klasse hvor klassemiljøet var VELDIG dårlig (på mange vis). Det endte faktisk med (etter mange foreldremøter etc) at foreldre stilte opp en periode og var med i klasserommet. De greide sammen å snu tendensene, men det krever selvfølgelig at både lærere og ALLE foreldre ser at det er et prekært behov. Hvordan er læreren i klassen (er det mulig å bytte lærer?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1666350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
den opprinnelige m&m Skrevet 18. mars 2006 Del Skrevet 18. mars 2006 Er det mulig å sette sammen parallellklassene på skolen på nytt for å splitte miljøet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222586-hvordan-skal-dette-ende/#findComment-1672273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.