Gå til innhold

Dere som svarte ang 6-årsreform og fleksibelskolestart

Anbefalte innlegg

Til dere som svarte på mitt tidligere innlegg der jeg var så usikker mht skolestart for jenta mi. Hun blir som sagt 6 år sent i november, og vi er i utgangspunktet imot denne 6-årsreformen. Vi hadde søkt Steinerskolen, jeg har selv gått der, men hun sto på venteliste. Hun er skrevet inn på den kommunale skolen her vi bor. De praktiserer fleksibel skolestart og aldersblandete grupper.

Vel, vi hadde et fantastisk møte med rektor og sosiallærer på den kommunale skolen for en tid tilbake. Fikk veldig godt inntrykk av hele opplegget og måten de tilrettela for barna. Denne skolen har praktisert fleksibel skolestart en stund, med nærmest utelukkende god erfaring. Barna kan føle seg frem og dersom en 7-åring ikke er helt klar kan h*n jobbe med oppgaver for de som er på begynnerstadiet. Slik sett blir ikke de sene hengende etter og de som er tidlig ute kan forsøke seg på det de som er kommet lenger holder på med. Barna går altså i faste grupper og holder til i egne småhus med eget toalett, garderobe osv. Veldig trygt spes for de minste. 6-åringene har også grupper alene. Skolen har også meget høy andel av tospråklige barn, så de har godt med ressurser. At det er en flerkulturell skole ser jeg bare på som positivt.

Jeg har selv gått på Steinerskolen og derfor søkte vi jenta vår inn der. Der sier de også 1.klasse, men 1.klassingene går sammen med de andre barnehagebarna, for så å ha sine tider for seg. Det blir som på den kommunale skolen bare motsatt i forhold til alder ( 6-åringene eldst og ikke minst)

Vel nå fikk vi telefon. Hun har fått plass på Steinerskolen og jeg er så i tvil!!! Steinerskolen ligger såpass unna at vi må bruke bil. Ingen av de andre barna her skal gå der. Så hva er mest pedagogisk? På skolen her kan hun ta følge med halve nabolaget, bestevenninnen skal gå der og mange fra barnehagen. Det tar maks 10 min å gå og besteforeldre bor rett ved. De bruker naturen her aktivt og jobber på mange måter slik jeg husker fra Steinerskolen.

Jeg må gi svar imorgen mht om vi tar plassen på Steinerskolen. Tror hun hadde fått det fantastisk der, men føler nok det sosiale på fritiden også burde spille vesentlig rolle. Vårt hjem er et samlingspunkt for barna i nabolaget, men om det fortsetter etter skolestart hvis ulike skoler vet jeg ikke.

Og da vi syns det er viktig med samarbeid blandt foreldre blir vel dette straks vanskeligere hvis S.skolen. Hm.

Tror nok jeg har bestemt meg og at det blir skolen her ute. Steinerskolen her er ikke den jeg gikk på og jeg har ikke noe forhold til den skolen, derimot Steinerpedagogikken generellt har jeg bare gode minner fra. Villle så gjernet barnet mitt skulle gå der, men nå er jeg så utrolig i tvil.

Noen argumenter å dele med meg i dag?

Fortsetter under...

Synest ordningen med fleksibel skolestart på den kommunale skolen høres veldig fint ut:-)

Jeg skulle nok hatt veldig tungtveiende grunner for å ikke la barnet gå i skole med sine kamerater fra nærmiljøet. Tror det er godt for dem på alle måter å både kjenne flere som de skal starte på skolen sammen med og kunne ha omgang på fritida også. Det er flott å kunne ha klassekamerater i gå-avstand.

Jeg synes det er veldig viktig med det sosiale. Hvis hun som den eneste i nabolaget skal gå på en skole langt unna, vil hun bli satt utenfor i visse sammenhenger. Ikke så å forstå at hun mister vennene sine, men de får en felles arena som hun ikke er del av.

Siden skolen nær dere har et slikt flott opplegg for barna synes jeg absolutt du skulle la henne gå der.

Det virker jo som om magefølelsen din også sier det.

Jeg synes det er veldig viktig med det sosiale. Hvis hun som den eneste i nabolaget skal gå på en skole langt unna, vil hun bli satt utenfor i visse sammenhenger. Ikke så å forstå at hun mister vennene sine, men de får en felles arena som hun ikke er del av.

Siden skolen nær dere har et slikt flott opplegg for barna synes jeg absolutt du skulle la henne gå der.

Det virker jo som om magefølelsen din også sier det.

Ja magefølelsen min sier også det. Samtidig er det så mye jeg verdsetter så veldig i Steinerpedagogikken mht læring og egenutvikling. Nå er vel begge skolene kommet nærmere hverandre mht pedagogikk enn da jeg var barn og den kommunale skolen virker veldig flott.

Det er vel kanskje også det at jeg alltid har tenkt at mitt barn skulle få det som meg, og at jeg fra hun var født har bestemt hun skulle gå på Steinerskolen. men nå er det jo ikke jeg som er hovedpersonen og mange faktorer spiller inn her,ikke minst det sosiale i nærmiljøet.

Synest ordningen med fleksibel skolestart på den kommunale skolen høres veldig fint ut:-)

Jeg skulle nok hatt veldig tungtveiende grunner for å ikke la barnet gå i skole med sine kamerater fra nærmiljøet. Tror det er godt for dem på alle måter å både kjenne flere som de skal starte på skolen sammen med og kunne ha omgang på fritida også. Det er flott å kunne ha klassekamerater i gå-avstand.

Ja det er jo det det er! Syns det er veldig vanskelig, for nå hadde vi faktisk innstillt oss på at hun ikke fikk plass på Steinerskolen og falt til ro. Så fikk vi plass og tankene romsterer igjen.

Vil jo bare det som er best for jenta mi og det veier tungt begge veier. Heller selvfølgelig mest mot skolen i nærmiljøet men er allikevel så i tvil.

Jaja vi får se ;o)

Annonse

Med tanke på nærmiljøet, nærhet og tilhørighet der så hadde jeg uten å blunke valgt den kommunale skolen.

Det er jo det vi også tenker på. Og det er en flott skole den også! Men nå ble jeg så i tvil. hadde falt til ro da vi sansynligvis ikke fikk plass på Steinerskolen. Men nå har vi jo fått plass og kaoset melder seg i toppetasjen.

Klart det er en helt annen trygghet å la henne gå her vi bor. Rett ved min jobb, mannen min er hjemme så hun må ikke på sfo osv.

Alt det praktiske og sosiale sier ja til skolen her, men så er det alt det andre jeg så veldig ønsker for henne da....

Men det kan jo jeg kansje spe på med som mamma ;o)

Det blir nok menneske av jenta åkke som!

Blir nok skolen her ja, men tror det blir en tenkende natt tross alt.

Takk for svar!

Gjest Persille

Jeg er ikke noen fan av Steinerpedagogikken - så jeg stemmer for den lokale skolen.

Steinerpedagogikken fokuserer for lite på ting som er mer aktuelle i dag enn da vi var små, noe som kan føre til at våre barn blir hengende litt etter de som har vært gjennom andre løsninger.

Synes _jeg_ :)

Og så synes jeg det er viktig med barn i nabolaget og alt det andre du nevner som positivt med lokal skole.

Men du må gjøre det som er best for dere!

Jeg er ikke noen fan av Steinerpedagogikken - så jeg stemmer for den lokale skolen.

Steinerpedagogikken fokuserer for lite på ting som er mer aktuelle i dag enn da vi var små, noe som kan føre til at våre barn blir hengende litt etter de som har vært gjennom andre løsninger.

Synes _jeg_ :)

Og så synes jeg det er viktig med barn i nabolaget og alt det andre du nevner som positivt med lokal skole.

Men du må gjøre det som er best for dere!

Det jeg liker så godt er at de går så i dybden og at fagene går så i hverandre, så omfanget blir så stort og veldig konsentrert. Men jeg må smile når jeg ser lærere som kler seg som de gjorde da jeg begynnte på skolen i - 74 ;o)

Joda jeg har også min sunne skepsis, men tror nok oppdatering varierer.

Vi får nå se hva det blir til. Husker hvertfall barneskolen som fantastisk. Ungdomsskolen ok. Gikk på vanlig gymnas......, men det angrer jeg på.

Jenta vår har snakket så mye om Steinerskolen og det hvite huset. Men da jeg fortalte hun hadde fått plass og hun skjønnte at bestevenninnen ikke skulle gå der begynnte hun å storgråte. De går ikke i samme barnehage, og hvem vet om de vil være like mye sammen i skolesammenheng. Barna er jo her hver dag selv om de ikke går i samme barnehage.

Nei persille. Fornuften sier skolen her. Hjertet vet ikke helt. men det viktigste er jo hvordan jenta vår får det - og da sett i den store sammenheng.

Så jeg heller nok mot nærmiljø, gåavstand og venner. Var jo så kjempeglad da jeg hadde vært på møtet og håper morgendagen har klarere tanker.

Vi har nå tatt avgjørelsen og det blir skolen her. I og med at hun er så liten (misforstå meg rett) vil vi heller ikke rive henne bort fra hennes trygge omgivelser. Hun kjenner jo så mange her fra barnehagen og nabobarnehagen. Hadde barna bodd spredt og skolene lå lenger unna hadde det vært noe annet. men så og si alle i nabolaget går på denne skolen. Har en nabojente som går på en annen skole her og hun faller litt utenfor etter skoletid.

Så nå senket roen seg i hodet. Hun kommer til å få det kjempefint. De er masse ute i nærmiljøet her, skogen, besøker gården, jobber med sanser og opplevelser, tolleranse, kreativitet. Vi foreldre kan ha et tett samarbeid oss i mellom og skjer det noe tar det oss 5 minutter å gå dit.

Trenger jeg unskylde meg mer ;o)?

Takk for svar alle sammen og god natt!

Gjest efoll

Jeg har ikke lest de andre innleggene enda.

Jeg ville nok ganske sikkert ha valgt den kommunale skolen. Hovedbegrunnelsen er det lokale miljøet. går hun på den andre skolen, mioster hun mye av det fellesskapet de andre barna i nørmiljøet har.

Og spesielt siden du hadde et såpass positivt møte med den kommunale skolen, ser jeg egentlig ingen grunn til å la henne gå på steinerskolen. Bortsett fra hvis du synes steinerpedagogikken er bedre, men den kjenner jeg i grunn ikke til, så det vet jeg ikke noe om.

Har selv en førsteklassing, og vi er godt fornøyd med den kommunale skolen!

Ja magefølelsen min sier også det. Samtidig er det så mye jeg verdsetter så veldig i Steinerpedagogikken mht læring og egenutvikling. Nå er vel begge skolene kommet nærmere hverandre mht pedagogikk enn da jeg var barn og den kommunale skolen virker veldig flott.

Det er vel kanskje også det at jeg alltid har tenkt at mitt barn skulle få det som meg, og at jeg fra hun var født har bestemt hun skulle gå på Steinerskolen. men nå er det jo ikke jeg som er hovedpersonen og mange faktorer spiller inn her,ikke minst det sosiale i nærmiljøet.

Du skriver så fornuftig! Det er ikke bestandig like lett å innse at man ikke er hovedpersonen lenger - det er det barna som er. Og vi som foreldre må innimellom prøve å skille mellom det vi så inderlig ønsker og det som kanskje er til det beste for barnet. Absolutt ikke lett det der.

Vi har nå tatt avgjørelsen og det blir skolen her. I og med at hun er så liten (misforstå meg rett) vil vi heller ikke rive henne bort fra hennes trygge omgivelser. Hun kjenner jo så mange her fra barnehagen og nabobarnehagen. Hadde barna bodd spredt og skolene lå lenger unna hadde det vært noe annet. men så og si alle i nabolaget går på denne skolen. Har en nabojente som går på en annen skole her og hun faller litt utenfor etter skoletid.

Så nå senket roen seg i hodet. Hun kommer til å få det kjempefint. De er masse ute i nærmiljøet her, skogen, besøker gården, jobber med sanser og opplevelser, tolleranse, kreativitet. Vi foreldre kan ha et tett samarbeid oss i mellom og skjer det noe tar det oss 5 minutter å gå dit.

Tror det var en klok avgjørelse, jeg :-)

Annonse

Gjest Yljali

Tror det blir ei god løsning. har fulgt med her, for vi har desemberbarn. Heldig er du som har en skole med fleksibel skolestart. De nærmeste på kullet til vårt barn er født i september, og de fleste i januar-mars... Gruer meg allerede, selv om det er halvannet år igjen. Det er jo mulig å vente et år og ta utsatt skolestart sier alle. Men hvordan vil det føles for barnet å følge skolegruppa i barnehagen i ett år, for så å se de andre begynne på skolen mens en selv må "dumpe" i barnehagen? Lite trivelig. Skulle så ønske det hadde vært fleksible muligheter her også!

Du skriver så fornuftig! Det er ikke bestandig like lett å innse at man ikke er hovedpersonen lenger - det er det barna som er. Og vi som foreldre må innimellom prøve å skille mellom det vi så inderlig ønsker og det som kanskje er til det beste for barnet. Absolutt ikke lett det der.

Nei det er ikke lett. Nå er telefonen tatt og plassen har gått videre til et annet barn. Den som ble mest lei seg er nok mormor. Alle vi søsknene har gått på steinerskolen og trodde barna våre skulle gå der også, men så langt glimrer vi med vårt fravær. Alle av samme grunn - kontakten med nærmiljøet. Og nå er det jo ikke mormor det dreier seg om heller ;o)

jenta vår jublet da jeg fortalte hun skal gå på skole med vennene sine. Hun var så opptatt av Steinerskolen da vi søkte, men pga laaaang venteliste var vi jo innstilt på den i nærmiljøet. Da jeg igår fortalte hun hadde fått plass på S.skolen begynnte hun å storgråte. Hvem skal jeg leke med da, mamma?

Nei hun er alt for liten til å bli revet bort fra sine trygge omgivelser.

Så nå puster vi ut hele gjengen. Og som den hønemor jeg er, flakser jeg nesten med tanke på å ha barnet mitt 5 minutter unna jobb og hjem.

Livet er herlig når man har tatt viktige avgjørelser!

Tror det blir ei god løsning. har fulgt med her, for vi har desemberbarn. Heldig er du som har en skole med fleksibel skolestart. De nærmeste på kullet til vårt barn er født i september, og de fleste i januar-mars... Gruer meg allerede, selv om det er halvannet år igjen. Det er jo mulig å vente et år og ta utsatt skolestart sier alle. Men hvordan vil det føles for barnet å følge skolegruppa i barnehagen i ett år, for så å se de andre begynne på skolen mens en selv må "dumpe" i barnehagen? Lite trivelig. Skulle så ønske det hadde vært fleksible muligheter her også!

Hei!

Fleksibel skolestart gjelder kun vårbarna! Det var derfor vi hadde dette møtet. Vi er utgangspunktet uenige i hele reformen, men da det nå blir fleksibel skolestart burde dette også komme de "sene" barna til gode. Men ønsker en utsatt skolestart er det mange instanser som skal inn å vurdere barnet. Hørt sånn sprøyt. Skal vi foreldre overprøves?

Skulle fleksibel skolestart vært fair burde de heller delt klassen i 2, da. Vårbarna begynner i august og høstbarna i januar e.l. Så ditt barna må, slik det er nå, begynne i august. Dere får ikke mulighet til å start når barnet fyller 6, slik de som fyller 6 på vårparten får.

Hele idèen må jo være å fristille barnehageplasser så fort ungen er fyllt 6 år, spør du meg, riktignok dersom ungen fyller 6 på våren.

Jeg har ikke lest de andre innleggene enda.

Jeg ville nok ganske sikkert ha valgt den kommunale skolen. Hovedbegrunnelsen er det lokale miljøet. går hun på den andre skolen, mioster hun mye av det fellesskapet de andre barna i nørmiljøet har.

Og spesielt siden du hadde et såpass positivt møte med den kommunale skolen, ser jeg egentlig ingen grunn til å la henne gå på steinerskolen. Bortsett fra hvis du synes steinerpedagogikken er bedre, men den kjenner jeg i grunn ikke til, så det vet jeg ikke noe om.

Har selv en førsteklassing, og vi er godt fornøyd med den kommunale skolen!

Fint at barnet ditt trives så godt. Det vil nok jenta vår gjøre også!

Gjest Yljali

Hei!

Fleksibel skolestart gjelder kun vårbarna! Det var derfor vi hadde dette møtet. Vi er utgangspunktet uenige i hele reformen, men da det nå blir fleksibel skolestart burde dette også komme de "sene" barna til gode. Men ønsker en utsatt skolestart er det mange instanser som skal inn å vurdere barnet. Hørt sånn sprøyt. Skal vi foreldre overprøves?

Skulle fleksibel skolestart vært fair burde de heller delt klassen i 2, da. Vårbarna begynner i august og høstbarna i januar e.l. Så ditt barna må, slik det er nå, begynne i august. Dere får ikke mulighet til å start når barnet fyller 6, slik de som fyller 6 på vårparten får.

Hele idèen må jo være å fristille barnehageplasser så fort ungen er fyllt 6 år, spør du meg, riktignok dersom ungen fyller 6 på våren.

Ok. Har nok ikke lest grundig nok,da. Snakka nylig med noen som satt sentralt i arbeidet med Kunnskapsløftet ang det med fleksibel skolestart for alle. Noen av dem hadde ønsket å innføre det, men barnehagene satte seg i mot det. Det ble for urolig i bhg med mange forskjellige sluttdatoer. Tror egentlig ikke det. Ønsker veldig at det skal bli ei løsning - både for de som er født i januar og i desember. At 6 år betyr skolestart. Kanskje oppsamling hvert kvartal, men dog.

Hei!

Gjelder fleksibel skolestart bare vårbarna?? For en helt utrolig urettferdig ordning. At vårbarna skal komme enda bedre ut av å ha en slik heldig fødselsdato mens desemberbarna skal starte mens de er 5,5 år!

Ble så imponert da jeg leste det første innlegget ditt jeg da, trodde fleksibel skolestart innebar minst to start-datoer pr skoleår. Ikke fullt så imponert lenger...:-(

Men uansett: Deilig for deg å ha tatt en beslutning angående skole og skolestart:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...