grot Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Tror det blir ei god løsning. har fulgt med her, for vi har desemberbarn. Heldig er du som har en skole med fleksibel skolestart. De nærmeste på kullet til vårt barn er født i september, og de fleste i januar-mars... Gruer meg allerede, selv om det er halvannet år igjen. Det er jo mulig å vente et år og ta utsatt skolestart sier alle. Men hvordan vil det føles for barnet å følge skolegruppa i barnehagen i ett år, for så å se de andre begynne på skolen mens en selv må "dumpe" i barnehagen? Lite trivelig. Skulle så ønske det hadde vært fleksible muligheter her også! Skjønner at du gruer deg litt og er litt i tvil angående skolestart for ditt desemberbarn. Som du selv sier så finnes det ingen mening i å være med i barnehagens skolegruppe to år på rad... Jeg mener at en evt beslutning om utsatt skolestart må tas minst to år i forveien. På den måten kan barnet styres inn og sammen med det kullet du ønsker han/hun skal gå, og dermed ikke få noen følelse av å "vente". Jeg tok avgjørelsen for min 4-åring for lenge siden og han har hele tiden gått sammen med kullet under i barnehagen og vi har hele tiden snakket om hvem han skal gå sammen med. For han blir det helt naturlig å skulle starte opp med den gjengen på skolen. ER skolestart for dere 1,5 år fram i tid så har du jo fortsatt litt tid til å vurdere det. Spesielt om barnet har venner både i sitt årskull og kullet under. Du har fortsatt tid til å styre han inn mot det aktuelle kullet ved å la han få et "vanlig" år til i barnehage, uten noe skolegruppe, eller hva det kallest for noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Gjelder fleksibel skolestart bare vårbarna?? For en helt utrolig urettferdig ordning. At vårbarna skal komme enda bedre ut av å ha en slik heldig fødselsdato mens desemberbarna skal starte mens de er 5,5 år! Ble så imponert da jeg leste det første innlegget ditt jeg da, trodde fleksibel skolestart innebar minst to start-datoer pr skoleår. Ikke fullt så imponert lenger...:-( Men uansett: Deilig for deg å ha tatt en beslutning angående skole og skolestart:-) Ja er det ikke utrolig! Hadde egentlig tenkt å gå på Utdanningsetaten (er jo ikke for sent) for dette blir veldig skjevt. Skjønner ikke opplegget heller jeg da. tenk deg for et kaos når barna skal begynne på forskjellige tider. De som fyller 6 på våren får da tjuvstarte og være godt rustet til de starter på'n igjen i 1.klasse til høsten. Dette er forsåvidt greit for barn med språkproblemer el, som kanskje trenger litt ekstra oppfølging. Men de som er minst får ingen alternativer. Tror jeg skal skrive det brevet allikevel. Når man først skal innføre en obligatorisk ting som dette vil bli, må en jo behandle alle likt da. Det er stor forskjell på en 6 åring født i januar og en i desember. Og nå er de atpåtil 1 år yngre enn vi var da vi begynnte på skolen. Og så skal de eldste alene bli prioritert. Veldig feil og skjevt. Men de slipper jo å bygge barnehageplasser og da sparer de vel penger og at de sparer penger på barna er jo ikke noe nytt. For det må jo ligge en økonomisk nøkkel bak dette. Det gjør det jo med det meste. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667569 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Skjønner at du gruer deg litt og er litt i tvil angående skolestart for ditt desemberbarn. Som du selv sier så finnes det ingen mening i å være med i barnehagens skolegruppe to år på rad... Jeg mener at en evt beslutning om utsatt skolestart må tas minst to år i forveien. På den måten kan barnet styres inn og sammen med det kullet du ønsker han/hun skal gå, og dermed ikke få noen følelse av å "vente". Jeg tok avgjørelsen for min 4-åring for lenge siden og han har hele tiden gått sammen med kullet under i barnehagen og vi har hele tiden snakket om hvem han skal gå sammen med. For han blir det helt naturlig å skulle starte opp med den gjengen på skolen. ER skolestart for dere 1,5 år fram i tid så har du jo fortsatt litt tid til å vurdere det. Spesielt om barnet har venner både i sitt årskull og kullet under. Du har fortsatt tid til å styre han inn mot det aktuelle kullet ved å la han få et "vanlig" år til i barnehage, uten noe skolegruppe, eller hva det kallest for noe. Husker godt svaret ditt på mitt første innlegg. Hadde vi bare tenkt som deg. men nå har jo vår situasjon forandret seg underveis. Lykke til hvertfall! Det blir nok mennesker av disse små åkke som ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667578 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ja er det ikke utrolig! Hadde egentlig tenkt å gå på Utdanningsetaten (er jo ikke for sent) for dette blir veldig skjevt. Skjønner ikke opplegget heller jeg da. tenk deg for et kaos når barna skal begynne på forskjellige tider. De som fyller 6 på våren får da tjuvstarte og være godt rustet til de starter på'n igjen i 1.klasse til høsten. Dette er forsåvidt greit for barn med språkproblemer el, som kanskje trenger litt ekstra oppfølging. Men de som er minst får ingen alternativer. Tror jeg skal skrive det brevet allikevel. Når man først skal innføre en obligatorisk ting som dette vil bli, må en jo behandle alle likt da. Det er stor forskjell på en 6 åring født i januar og en i desember. Og nå er de atpåtil 1 år yngre enn vi var da vi begynnte på skolen. Og så skal de eldste alene bli prioritert. Veldig feil og skjevt. Men de slipper jo å bygge barnehageplasser og da sparer de vel penger og at de sparer penger på barna er jo ikke noe nytt. For det må jo ligge en økonomisk nøkkel bak dette. Det gjør det jo med det meste. Ja skriv til dem og be dem begrunne dette utfra et faglig/pedagogisk ståsted. Tror de vil få problemer... Bra at noen tør ta tak i slike ting og påpeke når praksis blir så feil som i dette tilfellet. Stå på:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fornøyd med bytte Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Det sosiale i nærmiljøet er veldig viktig. Var jeg deg hadde jeg gått for skolen i nærmiljøet. Valgte selv privatskole som lå et stykke unna. Det var veldig bra faglig, men ungene mistet mye av det sosiale felleskapet. I tillegg var en avhenging av mye kjøring for å treffe venner. En fikk heller ikke den samme foreldrekontakten, som en ville hatt i nærmiljøet. Byttet etterhvert til komunal skole i nærheten, og ungene blomstret:) Fikk mange flere venner, og ble mer sosiale etter skoletid. Skal barnet ditt i tillegg være aktiv i idrett ol. Er det greit å kjenne de andre. Lykke til med valget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Nei det er ikke lett. Nå er telefonen tatt og plassen har gått videre til et annet barn. Den som ble mest lei seg er nok mormor. Alle vi søsknene har gått på steinerskolen og trodde barna våre skulle gå der også, men så langt glimrer vi med vårt fravær. Alle av samme grunn - kontakten med nærmiljøet. Og nå er det jo ikke mormor det dreier seg om heller ;o) jenta vår jublet da jeg fortalte hun skal gå på skole med vennene sine. Hun var så opptatt av Steinerskolen da vi søkte, men pga laaaang venteliste var vi jo innstilt på den i nærmiljøet. Da jeg igår fortalte hun hadde fått plass på S.skolen begynnte hun å storgråte. Hvem skal jeg leke med da, mamma? Nei hun er alt for liten til å bli revet bort fra sine trygge omgivelser. Så nå puster vi ut hele gjengen. Og som den hønemor jeg er, flakser jeg nesten med tanke på å ha barnet mitt 5 minutter unna jobb og hjem. Livet er herlig når man har tatt viktige avgjørelser! Gratulerer med valget! Det er utrolig godt når man har tatt en viktig avgjørelse og i tillegg føler at det var riktig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Det sosiale i nærmiljøet er veldig viktig. Var jeg deg hadde jeg gått for skolen i nærmiljøet. Valgte selv privatskole som lå et stykke unna. Det var veldig bra faglig, men ungene mistet mye av det sosiale felleskapet. I tillegg var en avhenging av mye kjøring for å treffe venner. En fikk heller ikke den samme foreldrekontakten, som en ville hatt i nærmiljøet. Byttet etterhvert til komunal skole i nærheten, og ungene blomstret:) Fikk mange flere venner, og ble mer sosiale etter skoletid. Skal barnet ditt i tillegg være aktiv i idrett ol. Er det greit å kjenne de andre. Lykke til med valget. Vi har tatt valget nettop på den bakgrunn du nevner. Så nå puster vi ut. Og gjett hvem som ble gladest av alle! Idag har jenta vår lekt skole med venninnen og snakket om hvor fint det blir når de skal ta følge og gjøre lekser sammen osv. Uansett er det godt å ta avgjørelser. Og skolestart er et stort skritt i den store verden. Og hennes verden blir trygg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667742 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Ja skriv til dem og be dem begrunne dette utfra et faglig/pedagogisk ståsted. Tror de vil få problemer... Bra at noen tør ta tak i slike ting og påpeke når praksis blir så feil som i dette tilfellet. Stå på:-) Jepp! Om det ikke hjelper oss kan det jo kanskje hjelpe andre? God natt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 15. mars 2006 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2006 Gratulerer med valget! Det er utrolig godt når man har tatt en viktig avgjørelse og i tillegg føler at det var riktig! Ja det kjennes godt. og vi snakker jo ikke om småtterier heller. det er jo skolestart og første skritt videre ut i den store verden. Trygghet er alfa omega, spesielt når de er små. Lille jenta mi er iferd med å bli stor! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1667747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Ja det kjennes godt. og vi snakker jo ikke om småtterier heller. det er jo skolestart og første skritt videre ut i den store verden. Trygghet er alfa omega, spesielt når de er små. Lille jenta mi er iferd med å bli stor! Det er en merkelig følelse når ungen din starter på skolen, det kan jeg skrive under på. Og akkurat det med å ha kjente fjes rundt seg syntes jeg var veldig viktig da storesøster begynte på skolen i høst. Det er helt merkelig å tenke på at den lille babyen som ble lagt i armene mine for litt over 6 år siden nå er skolejente!!! Men sånn er livet - tiden går fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1668019 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mumitrollet Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vi har en Steinerskole omtrent rett utenfor utgangsdøra vår. Jeg synes Steinerpedagogikk er noe stort tull, derfor begynner poden på en offentlig skole som ligger en km unna til høsten. Jeg ville mao ha valgt den off. skolen. Det er mitt råd, muligens basert på argumenter som du synes er uinteressante. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222614-dere-som-svarte-ang-6-%C3%A5rsreform-og-fleksibelskolestart/page/2/#findComment-1668218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.