Gjest leilama Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Vi har i perioder besøk av mine svigerforeldre som er her i mange dager om gangen fordi de bor så langt unna. De er vant med å ha det svært stille og rolig og er veldig rolige selv. Vi har tre barn,og det kan til tider komme litt ut av kontroll,både i spisesituasjoner ,og ellers andre søskenkonflikter o.l. Da merker jeg at de reagerer svært negativt,og at de ikke takler det. Vi får også høre det hvis de ikke oppfører seg akkurat slik de forventer de skal være. Til og med når de er hjemme med oss,kan de bry seg og være negative til dette. Det blir ubehagleig med en gang,og de takler det dårlig. Tror det har sammenhneg med at de har litt dårlige nerver. Men på besøk skal de være,og de inviterer seg selv hver gang. Jeg prøver jo i det lengst å unngå besøk,siden de ikke takler noe som helst bråk. Det fører til konflikter mellom oss voksne. Sier jeg noe om dette til dem,blir det tatt svært ille opp.Burde jeg snakke med dem om at de bare må akseptere at forholdene er slik hjemme hos oss,og at de selv må velge om de vil komme? 0 Siter
Gjest Turbo Tuppa Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Selvfølgelig må de akseptere at dere lever som vanlig når de er på besøk, noe annet er rett og slett kjempefrekt og dårlig folkeskikk. Skal de absolutt komme og bosette seg i dagesvis så må de finne seg i at dere ikke endrer på alt for deres skyld. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Syns i første rekke at din partner må ta opp saken med sine foreldre.Det kan være mindre konfliktskapende. 0 Siter
Speak Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Dere skal selvsakt ha full rett til å leve som vanlig. Men det er ikke du, men mannen din som må ta opp dette med dem. 0 Siter
gullfisk Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Selvfølgelig må de tåle en del støy med tre barn, og at regler ol. er slik de er hos dere. Samtidig tror jeg ikke barna har noe vondt av om ting er litt strengere når besteforelrene er på besøk, jeg hadde selv slike besteforeldrene på den ene siden. På besøk hos dem måtte vi ikke bråke så mye, oppføre oss MYE bedre ved bordet (også hjemme hos oss selv hvis de var på besøk), krangling og bråk ble slått mye hardere ned på av foreldrene våre. Og det hadde vi på ingen måte vondt av! Jeg tror det kan være nyttig å lære at i forskjellige situasjoner/selskap forventes forskjellig oppførsel, i andre settinger (bryllup, konfirmasjoner, hjemme hos venner ol) visste vi at nå var "besteforeldre-bordskikk" som gjaldt: takke, sende, spise opp alt, ikke albuer på bordet, ikke snakke med mat i munnen, ikke krangle/rope, be pent om å gå fra bordet, forsyne seg lite osv. Til hverdags var det kaos. Jeg tror foreldrene mine brukte besteforeldrene litt i oppdragelsesøyemed også, vet ikke om de var så strenge som de skulle ha det til, men det førte til at vi lærte å roe oss ned og oppføre oss når vi måtte. Vet ikke hvor gamle barna dine er da, er det småbarn det er snakk om er det kanskje ikke gjennomførbart ennå. Men jeg mener at om barna må vise litt hensyn er det mye bedre enn at de ikke får møte besteforeldrene sine. 0 Siter
Gjest leilama Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Dere skal selvsakt ha full rett til å leve som vanlig. Men det er ikke du, men mannen din som må ta opp dette med dem. han tørr ikke,er også livredd for konflikter med sine foreldre,har en ovendreven respekt for dem. 0 Siter
jonia Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Mine svigerforeldre er en litt lettere versjon av det du beskriver. Og jeg synes det er slitsomt nok. Vi har ett barn. Jeg kan godta at vi justerer litt når de er her, men ikke at de setter standard for hele husholdningen til enhver tid. Etterhvert har jeg gitt litt blaffen, men man slapper jo ikke av med slike folk i huset. Mine svigerforeldre er ekstremt opptatt av etikette. Barn skal spise pent med kniv og gaffel fra de kan holde. Søl og klin godtas ikke. Jeg lar jenta vår søle og kline som bare det, men hun får ikke lov å leke med mat. I tillegg pleier hun å få utfolde seg med maling. Jeg ser at svigerforeldrene mine blir helt stressa av det, men jeg har litt behov for å vise at i vårt hus bestemmer vi. Som du skriver, har min mann en enorm respekt for sine foreldre. Han ville nok helst at vi justerte middag og alle aktiviteter etter dem. De tåler lite støy, og et barn som flyr rundt. Hun skal helst sitte i ro. (3 år gml.....) Som dine svigerforeldre blir de i dagevis. Jeg prøver å tenke at det er bra for datteren vår å tilbringe tid med dem, men det holder hardt noen ganger,ja. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Hva er det de vil da, at barna skal flytte ut når de kommer på besøk? Kan ikke se at det er noe å gjøre her, svigerforeldrene må bare akseptere at barna både ses og høres. 0 Siter
tonie Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Det tror jeg nok at jeg ville gjort hvis jeg var deg. Pinglete av mannen din å ikke tørre å si fra, synes jeg. Greit at gjester griper inn hvis ungene går berserk og foreldrene er opptatt med annet, men jeg synes ikke de har noe med å forlange å ha det like stille som de har det hjemme hos seg. 0 Siter
Gjest mener jeg Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Mener du kan si til dem at slik er det hjemme hos dere ,og at det får være opp til dem om de vil komme. Når det er sagt mener jeg at når man har besøk prøver man å ta hensyn til besøket, uansett om det er besteforeldre, søsken, tanter, onkler eller venner. Det må da gå an å snakke med barna og også be de om å ta litt mer hensyn når de er der? Barn har ikke vondt av å lære seg å ta hensyn til andre. Snakk litt med barna om det også da kanskje, så det kan gå ann å møtes på halvveien. Tenker de er glad for å ha besøk av besteforeldrene også. Jeg har selv opplevd å være på besøk hos en famile der ingen overhodet tok hensyn til at der var besøk. Det var herjing, krangling og bråk om det meste ink. foreldrene til barna. Det er heller ikke noe hyggelig. Har selv tre barn og vet hva bråk er, men de må lære seg å ta hensyn når vi har besøk altså. Er ikke det normal folkeskikk da? 0 Siter
Gjest leilama Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Mener du kan si til dem at slik er det hjemme hos dere ,og at det får være opp til dem om de vil komme. Når det er sagt mener jeg at når man har besøk prøver man å ta hensyn til besøket, uansett om det er besteforeldre, søsken, tanter, onkler eller venner. Det må da gå an å snakke med barna og også be de om å ta litt mer hensyn når de er der? Barn har ikke vondt av å lære seg å ta hensyn til andre. Snakk litt med barna om det også da kanskje, så det kan gå ann å møtes på halvveien. Tenker de er glad for å ha besøk av besteforeldrene også. Jeg har selv opplevd å være på besøk hos en famile der ingen overhodet tok hensyn til at der var besøk. Det var herjing, krangling og bråk om det meste ink. foreldrene til barna. Det er heller ikke noe hyggelig. Har selv tre barn og vet hva bråk er, men de må lære seg å ta hensyn når vi har besøk altså. Er ikke det normal folkeskikk da? selvsagt skal man ta hensyn til at det er besøk. Det har jeg gjort mitt ytterste hele tiden når de har vært her. men det kan ikke garanteres at det holder i lengden,og at ting kan komme litt ut av kontroll. Hvis det skjer uten at en ønsker det,da mener jeg det er besøket som bør trekke seg unna ,og ikke blande seg bort i det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.