Gjest Hønepønemor Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Barnehagen skulle arrangere scootertur for noen barn i barnehagen. Informasjon skulle følge senere. Siden jeg har scooter og kjenner reglene vet jeg at det er påbudt med hjelm og påpekte dette. -Nei, det var ikke noe problem, ungene trengte ikke hjelm fikk jeg beskjed om. Gikk da på lovdata og printet ut loven som sier at det er påbudt og leverte i barnehagen. Dagen etter fikk jeg info når jeg leverte om at turen var avlyst fordi en ansatt der hadde fått info om påbudet hos biltilsynet. Men da jeg hentet på ettermiddagen var det info om turen, der var det nå beskjed om at alle barna skulle ha med sykkelhjelm. Alle som har kjøpt sykkelhjelm de siste årene vet jo at det følger med info om at hjelmen ikke er godtkjent til bruk med motorisert kjøretøy. Mitt barn har jo hjelm så jeg måtte bare ta med den hjelmen til mitt barn fikk jeg beskjed om. Men det er ikke det saken gjelder her, jeg mener de har ansvar for så mange barn, og det minste vi som foreldre skal kunne forlange er da at de følger lovverket, eller hva!? Joda, de hadde fått klarsignal fra politiet om at siden de skulle så kort stykke så var det ok med sykkelhjelm. Tenkte jeg skulle undersøke med politiet om de faktisk kunne gå utenom loven. Og i neste omgang kjøre uten bilbelte siden de "skal så kort stykke" (-bare for å sette det på spissen...) Når jeg omsider fikk snakke med rette person mente han at de hadde missforstått han og at han mente alle burde ha godkjent hjelm. Så han ringte selv til barnehagen for å fortelle dette og hvor de eventuelt kunne framskaffe det. -Nå fikk jeg nettop en irritert telefon fra bestyreren der det var såå beklagelig at dette måtte komme dagen før turen å skape masse bry. *oppgitt* jeg hadde jo gitt dem lovverket for lenge siden! Det er ikke det at de ikke skal dra på tur å kose seg, men de har tross alt et ansvar!! Så dagen før turen nå så har de omsider grøvlet seg til å skaffe hjelmer, så jeg føler jo jeg har fått fram saken min, men til hvilken pris egentli... Føler meg som den bitchen, men mener igrunnen at rett skal være rett. -Hva synes dere? 0 Siter
supermamman Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes det er helt horriblet at de ikke hadde tenkt å bruke godkjent sikkerhetsutstyr på turen. Hva hjelper det vel om de kun skal en kort tur, om et av barna faller av scooteren og ødelegger seg pga manglende godkjent hjelm ???? Barnehagen har ansvaret for barna, og burde ha takket for opplysningene om lovpålagt utstyr fremfor å bli sure for det, mener nå jeg. 0 Siter
KaVa Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Jeg synes det er helt horriblet at de ikke hadde tenkt å bruke godkjent sikkerhetsutstyr på turen. Hva hjelper det vel om de kun skal en kort tur, om et av barna faller av scooteren og ødelegger seg pga manglende godkjent hjelm ???? Barnehagen har ansvaret for barna, og burde ha takket for opplysningene om lovpålagt utstyr fremfor å bli sure for det, mener nå jeg. Enig! Merkelig at de ikke kunne sjekke om det var noen sted å leie slike hjelmer for anledningen? (dersom noe sånnt finnes, hva vet vel jeg :-) 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Hehe, er det noen tvil egentlig?? Du er mor til et barn andre har ansvar for. De velger å stelle til en tur som sikkerhetsmessig hverken er lovlig eller forsvarlig. DU skal føle trygghet i forhold til ditt barn, og dette er noe barnehagen bør og skal ta alvorlig! Du har nok stresset mer med dette enn JEG hadde gjort, men ER man redd, så ER man redd - og da gjør man det man kan for å føle seg trygg. Når man møter slik motbør i barnehagen, innbyr det ikke akkurat til tillit mener nå jeg.. Nei, du er ikke hysterisk. Jeg syns barnehagen opptrer uproft, både i forhold til sikkerhetskravene, sitt ansvar for barna i så måte, og i forhold til foreldresamarbeidet! 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Enig! Merkelig at de ikke kunne sjekke om det var noen sted å leie slike hjelmer for anledningen? (dersom noe sånnt finnes, hva vet vel jeg :-) ..og merkelig at de riktige/godkjente hjelmene lot seg "frembringe" dagen før turen?! Mye ekstra "styr" for "ingenting" sa holdningen deres meg.. Respektløst overfor foreldrene!! 0 Siter
Gjest Hønepønemor Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Hehe, er det noen tvil egentlig?? Du er mor til et barn andre har ansvar for. De velger å stelle til en tur som sikkerhetsmessig hverken er lovlig eller forsvarlig. DU skal føle trygghet i forhold til ditt barn, og dette er noe barnehagen bør og skal ta alvorlig! Du har nok stresset mer med dette enn JEG hadde gjort, men ER man redd, så ER man redd - og da gjør man det man kan for å føle seg trygg. Når man møter slik motbør i barnehagen, innbyr det ikke akkurat til tillit mener nå jeg.. Nei, du er ikke hysterisk. Jeg syns barnehagen opptrer uproft, både i forhold til sikkerhetskravene, sitt ansvar for barna i så måte, og i forhold til foreldresamarbeidet! Egentli sa jeg ganske tidlig ifra om at min unge ikke skulle være med siden den ikke skulle gjennomføres forsvarlig. Men siden de kom med mer info om turen til meg klarte jeg ikke å dy meg. Jeg ville bare at de skulle skjønne at de faktisk hadde et ansvar for de andre ungene. Jeg føler at dette ble behandlet litt uprofft av barnehagen ja.. 0 Siter
Gjest Hønepønemor Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 ..og merkelig at de riktige/godkjente hjelmene lot seg "frembringe" dagen før turen?! Mye ekstra "styr" for "ingenting" sa holdningen deres meg.. Respektløst overfor foreldrene!! Det føler jeg også. Spesielt ovenfor de som faktisk ikke hadde fått info om at det faktisk var påbudt med godkjent hjelm, ikke alle sitter vel å vet hva som er påbudt på alle punkter. Men de som faktisk hadde ansvaret for barna burde jo hørt på meg når jeg kommer med utskiften. Og i det minste si til de andre foreldrene at de liksom hadde fått godkjenning fra politiet til å gå utenom lovverket. Jaja, sånn kan det gå. Sta er jeg, det skal jeg ha ;o) 0 Siter
Gjest mij Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Man føler seg ekkel når man sier ifra, men man må bare ta ansvar når ingen andre gjør det. Bra jobba! 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Egentli sa jeg ganske tidlig ifra om at min unge ikke skulle være med siden den ikke skulle gjennomføres forsvarlig. Men siden de kom med mer info om turen til meg klarte jeg ikke å dy meg. Jeg ville bare at de skulle skjønne at de faktisk hadde et ansvar for de andre ungene. Jeg føler at dette ble behandlet litt uprofft av barnehagen ja.. De ville vel prøve å "overbevise" deg om at dette "skulle gå så bra at!".. Tullete!! Jeg ville aldri i verden funnet på å ta med barn jeg har ansvar for uforsvarlig sikret! Det knyter seg inni meg når jeg får høre i ettertid at andre tillater mitt barn å feks. kjøre uten sele, eller sitte bak i bagasjerommet på varebil. SINNSYKT uansvarlig spør du meg!! Hos oss (jeg er ped.leder) har sikkerhet høyeste prioritet. Når vi skal ha med barn i bil, innhenter vi alltid skriftlig tillatelse fra foreldrene, hver gang, og vi ber dem ta med sete/pute.. Dersom vi skal ha sykkeldag, ber vi dem ta med hjelm. Ingen får sykle uten. Dersom vi skulle dratt på scootertur, hadde det blitt samme leksa. Sikkert innhenta skriftlig tillatelse for den ene turen også. Dette skal være noe ALLE føler er OK. Om ikke, måtte vi enten tilpasset oss, eller avlyst. Dersom noen foreldre fremdeles ikke føler seg trygge, etter at vi har gjort alt på riktig måte, kan barnet være i barnehagen eller hjemme den dagen. 0 Siter
kizmiaz Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Imponert over at du står på, du har gjort helt rett, etter min vurdering. Vi hadde en tilsvarende "sak" i bhg vår hvor de skulle på busstur, men uten sikring i form av bilbelter i setene. Det endte med at turen ble avlyst. 0 Siter
Gjest lille rosinen Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Jeg syns at det høres veldig uprofft ut av en barnehage å forsøke å omgå lovverket på denne måten. Det er jo ille i seg selv, men jeg syns det verste er at de setter barnas sikkerhet på spill. Men, så går det jo også an å bruke litt skjønn i forhold til hvordan denne turen er lagt opp. Hvis det er snakk om å gjøre 50 meter rett bortover på strak mark sakte, bare for at barna skal få prøve å sitte bakpå slede eller noe, så er jo ikke det like ille som om det er snakk om lang tur i ulendt terreng f.eks. 0 Siter
Petrine Eiffel Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 For det første synes jeg ikke du er noen bitch i det hele tatt, du er bare opptatt av sikkerhet - og det SKAL man være. Det jeg synes er verre her, er at barnehagen tenker i de baner at de bare må _skaffe seg lov_ til å la ungen bruke sykkelhjelp (slik at de unngår straff på noen måte). Det er skremmende at de tenker slik i det hele tatt, det eneste som burde ha vært i hodene deres i den sammenhengen er barnas sikkerhet!! Og siden du hadde gitt dem lovverket tidlig, synes jeg ikke de har noe som helst de skulle ha sagt. Jeg hadde ikke sendt barnet mitt på tur med en slik barnehage!! 0 Siter
Mirabell Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg syns det var greit det du gjorde. Men jeg har et spørsmål: Er dette med hjelm en ny regel? Den er i hvert fall ny for meg... Vi har snøscootertransport med ungene når vi er på hyttetur, men hverken føreren eller vi har hatt hjelm. 0 Siter
Gjest Hønepønemoren Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Ja, jeg syns det var greit det du gjorde. Men jeg har et spørsmål: Er dette med hjelm en ny regel? Den er i hvert fall ny for meg... Vi har snøscootertransport med ungene når vi er på hyttetur, men hverken føreren eller vi har hatt hjelm. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html paragraf 2. 0 Siter
Mirabell Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19790921-0007-0.html paragraf 2. Takk! Jeg ser at vi kan bruke alpinhjelm. Vet du når det ble påbudt? Var det den siste endringen 15. febr. i år, eller har det vært hjelmpåbud lenge? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 *klapper for Hønepønemor* Jeg synes du gjorde det eneste riktige!! :-) 0 Siter
Gjest Hønepønemor Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Takk! Jeg ser at vi kan bruke alpinhjelm. Vet du når det ble påbudt? Var det den siste endringen 15. febr. i år, eller har det vært hjelmpåbud lenge? Tror påbudet har vært en stund, men at det ikke er så lenge siden det ble tillat med alpinhjelm. Ikke helt sikker på hvor lenge da. 0 Siter
Torv Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 *Applaus* Vi mødre skal nok være evig takknemlige for at det finnes slike som deg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. mars 2006 Skrevet 15. mars 2006 Noen ganger er det helt greit å være bitch ) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.