Gå til innhold

Kunne spart seg den kommentaren (ped.led)

Anbefalte innlegg

Da jeg hentet jenta mi i bhg idag tok jeg meg god tid og pratet med små og store inne på avdelingen. Mens ped.leder og jeg snakket litt hadde jenta mi løpt og hentet en tegning. Hun sa ingenting men trippet veldig, for hun hadde gledet seg så veldig til å gi meg den.

Så smeller det krasst fra ped.leder: "Si meg, tåler du ikke at jeg snakker med mamman din eller??!" Tyst. Det var flere barn igjen. Alle ble stille. Jeg ble helt paff. Jenta mi sto helt urørlig. Ped.leder snakket ferdig setningen og forsvant. Da løp jenta mi under bordet og satt og ristet i gråt og ville ikke noen skulle se henne.

Hun var så stolt av tegningen og det hadde hun grunn til.

Jeg vet også at det er en uting å avbryte, men måten ped.led.smallt fra seg den kommentaren i alles påhør? Hun nærmest skreik. Jeg hadde hentet barnet. Hun var i min "besittelse". Avbryter hun pleier jeg å be henne vente, men hun sto bare og trippet. man skriker da ikke til et barn på den måten. Og det mens jeg som mamma satt rett ved. Ord er en ting, men måten hun sa det på. Og hun er pedagog. Hun dreit regelrett ut ungen.

Nå er jeg litt irritert på den personen, for hun er ikke spesielt imøtekommende. De andre kommer alltid å møter barnet og slår av en prat, mens hun enser knapt ungen.

Problemet er at jeg jobber i denne barnehagen (er p.t sykemeldt). Hadde lyst å si hun kunne spart seg den kommentaren, men ble så paff.

Vanskelig i og med at denne personen også er min kollega, men nå snakker jeg som mamma. Og som mamma er jeg ikke spesielt begeistret.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222769-kunne-spart-seg-den-kommentaren-pedled/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariamamma

17

• jubalong70

2

• siriil

2

• bb71

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Thekla84

Jah, jeg skjønner du ble paff, og forstår at du kviet deg for å gi beskjed til ped-lederen hva du følte. Jeg jobber selv i barnehage og opplever at mange av de ped-lederene jeg jobber med er likedan. Men de drar fordeler av å stillingen sin, kommer og går når de vil, enser omtrent ikke barna. De favoriserer også (til de grader) noen av barna, slik at det blir gjort forskjellsbehandling. Selv er jeg bare assistent og føler jeg ikke kan si noe, men tar heller vare på de barna som blir "utelatt". Sjefen er helt lik så det nytter ikke prate med henne heller. Så noen ganger lurer jeg på om det er typisk slike arbeidsplasser...

Ja den kommentaren kunne hun spart seg og jeg forstår at du reagerte på dette, jeg syns du kan ta det opp med henne i ettertid og si at dette reagerte du på og at du tenkte på det lenge etter dere kom hjem, av og til må mennesker få tilbakemelding på sin oppførsel men jeg tror du har mest å hente på å gjøre det på en pen måte, ansikt til ansikt.

Gjest lille rosinen

Jah, jeg skjønner du ble paff, og forstår at du kviet deg for å gi beskjed til ped-lederen hva du følte. Jeg jobber selv i barnehage og opplever at mange av de ped-lederene jeg jobber med er likedan. Men de drar fordeler av å stillingen sin, kommer og går når de vil, enser omtrent ikke barna. De favoriserer også (til de grader) noen av barna, slik at det blir gjort forskjellsbehandling. Selv er jeg bare assistent og føler jeg ikke kan si noe, men tar heller vare på de barna som blir "utelatt". Sjefen er helt lik så det nytter ikke prate med henne heller. Så noen ganger lurer jeg på om det er typisk slike arbeidsplasser...

Hvordan kan ped.lederne komme og gå som de vil? Har de ikke fast arbeidstid? Ped.ledere har jo ubunden tid, fire timer i uka, hvor de skal planlegge og slikt. Den tida som er igjen skal jo ped.lederne være på avdeling på lik linje med assistentene..? Med unntak av møter og slikt da. Det må jo også ped.lederne være med på.

Høres utrolig uproffe ut i barnehagen din hvis ped.lederne forskjellsbehandler barna! Og styreren også?

*rister på hodet*

Gjest lille rosinen

Jeg syns det er helt på sin plass å ta det opp at ped.lederen snakket slik til ditt barn. At hun snakket slikt et barn i barnehagen overhodet når det ikke var noen åpenbar grunn til det. Barna fortjener å bli snakket til med respekt.

Jeg mistenker at du har med en sliten og lei ped.leder å gjøre? Enten den dagen eller generelt...

Gjest Thekla84

Hvordan kan ped.lederne komme og gå som de vil? Har de ikke fast arbeidstid? Ped.ledere har jo ubunden tid, fire timer i uka, hvor de skal planlegge og slikt. Den tida som er igjen skal jo ped.lederne være på avdeling på lik linje med assistentene..? Med unntak av møter og slikt da. Det må jo også ped.lederne være med på.

Høres utrolig uproffe ut i barnehagen din hvis ped.lederne forskjellsbehandler barna! Og styreren også?

*rister på hodet*

Hei. Jepp. Det er ganske uprofesjonelt der på min arbeidsplass, så jeg er glad jeg slipper å være der til høsten. Men ped-lederene har så mye makt over oss, at vi tør ikke gjøre noe med dette. Jeg kan ikke fatte å begripe at plassen ikke har fått konsekvenser for slik den er drevet... Ped-lederene skylder på at de skal kjøpe inn til til barnehagen, og drar på shoppingtur sammen med sjefen og blir gjerne borte en hel dag, og så kommer de tilbake med et par såpestykker liksom.... de har handlet til sin egen fordel!! jeg blir sint på dem! for de dagene de gjør slike ting på, er det helt kaos med 80 barn som springer rundt. En gang satt jeg alene i to timer med 17 barn alene, fordi ped-lederen min var ferdig for dagen og ville gå hjem! Jeg prøvde å protestere, men fikk da til svar: "Hvis ikke du klarer dette, har du ingeting i en barnehage å gjøre...!" ble jeg psykisk nedbrutt av slik de behandlet meg? jepp!

Annonse

Gjest lille rosinen

Hei. Jepp. Det er ganske uprofesjonelt der på min arbeidsplass, så jeg er glad jeg slipper å være der til høsten. Men ped-lederene har så mye makt over oss, at vi tør ikke gjøre noe med dette. Jeg kan ikke fatte å begripe at plassen ikke har fått konsekvenser for slik den er drevet... Ped-lederene skylder på at de skal kjøpe inn til til barnehagen, og drar på shoppingtur sammen med sjefen og blir gjerne borte en hel dag, og så kommer de tilbake med et par såpestykker liksom.... de har handlet til sin egen fordel!! jeg blir sint på dem! for de dagene de gjør slike ting på, er det helt kaos med 80 barn som springer rundt. En gang satt jeg alene i to timer med 17 barn alene, fordi ped-lederen min var ferdig for dagen og ville gå hjem! Jeg prøvde å protestere, men fikk da til svar: "Hvis ikke du klarer dette, har du ingeting i en barnehage å gjøre...!" ble jeg psykisk nedbrutt av slik de behandlet meg? jepp!

Men jøssenavn! Høres jo helt forferdelig ut! Dere assistenter bør jo "rotte dere litt sammen" og kreve at det er tema på neste personalmøte.

Drar styrer sammen med alle ped.lederne på handletur? Samtidig? Hvordan begrunner de det i forhold til ressursbruk?

Kanskje du bør bruke permisjonen din til å søke ny jobb??

Jeg syns det er helt på sin plass å ta det opp at ped.lederen snakket slik til ditt barn. At hun snakket slikt et barn i barnehagen overhodet når det ikke var noen åpenbar grunn til det. Barna fortjener å bli snakket til med respekt.

Jeg mistenker at du har med en sliten og lei ped.leder å gjøre? Enten den dagen eller generelt...

Sliten og lei er jo mulig, men tross "godt voksen" alder er hun helt nyutdannet og kommer fra skolebenken.........

Ja jeg bør nok ta det opp med henne, men hvordan. Lurer på hva assistentene tenkte.

Ble rimelig pinlig stille.

Oi. Den var værre! Styrern også? Men i jøsse namn. Da skjønner jeg virkelig du er frustrert. Våre pedagoger har jo kortere dager og er mye på møter, men de bevilger seg ikke noe utover dette, snarere tvert imot. Vel, sånn du har det er det heldigvis ikke hos oss. Men jeg vet en del assistenter irriterer seg da de kan føle seg forbigått tross veldig gode idèer og argumenter.

En god utdannelse skaper ikke nødvendigvis en god pedagog!

Det ser man dessverre alt for ofte i såkalte pedagogiske yrker. Man skal kunne fungere i praksis - ikke på papiret!

Gjest lille rosinen

Sliten og lei er jo mulig, men tross "godt voksen" alder er hun helt nyutdannet og kommer fra skolebenken.........

Ja jeg bør nok ta det opp med henne, men hvordan. Lurer på hva assistentene tenkte.

Ble rimelig pinlig stille.

Man kan jo si noe om at hun virket litt sliten den dagen, men at din datter ble veldig lei seg når ped.lederen snakket slik til henne og at det var helt unødvendig. Det hadde vel egentlig vært på sin plass med en unnskyldning, men hvis datteren din er veldig ung så har det kanskje ikke noe for seg i ettertid og det vil dessuten bare få ped.lederen til å føle seg enda mer "dum".

Jeg syns ikke det skal ha noe å si om du som forelder var der eller ikke, for dette handler om å snakke med hverandre med respekt enten man er 2, 5, 14, 30 eller 60 år. Barna lærer å snakke med hverandre og med voksne med respekt hvis de ser at voksne snakker med respekt. DET er det som er viktig her syns jeg.

Man kan jo si noe om at hun virket litt sliten den dagen, men at din datter ble veldig lei seg når ped.lederen snakket slik til henne og at det var helt unødvendig. Det hadde vel egentlig vært på sin plass med en unnskyldning, men hvis datteren din er veldig ung så har det kanskje ikke noe for seg i ettertid og det vil dessuten bare få ped.lederen til å føle seg enda mer "dum".

Jeg syns ikke det skal ha noe å si om du som forelder var der eller ikke, for dette handler om å snakke med hverandre med respekt enten man er 2, 5, 14, 30 eller 60 år. Barna lærer å snakke med hverandre og med voksne med respekt hvis de ser at voksne snakker med respekt. DET er det som er viktig her syns jeg.

Bra svar! Takk skal du ha ;o)!

Annonse

Jeg er litt forutinntatt fordi vi har møtt en lignende skapning i barnehagen, men: DUSTEKJÆRRING! Høres så usympatisk ut at hun ikke burde vært i en barnehage. Snakk med styrer, barn bør slippe humørsyke voksne (dersom de kan iallefall).

Humørsyk er en ting, men hun er så fjern! Virker som hun har alt for mye oppi hodet på èn gang.

Assistentene er så tilstede og imøtekommende, men hun er liksom aldri helt der hun er, hvis du skjønner. Mannen min er helt fortvilet for han merker så forskjell på stemningen utifra hvem som er på jobb når han leverer om morgenen. Når assistene er der blomstrer jenta vår opp og de hilser og klemmer. Derimot pedagogen sitter ved bordet og knapt hilser. Hvertfall mer regel enn untak på det feltet.

Og nå denne episoden. Jeg fikk helt bakoversveis jeg.

Jobber jo selv i denne barnehagen og vet hvor viktig det er for et barn å bli møtt og ønsket velkommen! Og ikke minst at man ikke skal ydmyke barn på den måten hun gjorde idag. Fy skam!

Behøver ikke være utdannet for å skjønne noe sånt?!

Ja den kommentaren kunne hun spart seg og jeg forstår at du reagerte på dette, jeg syns du kan ta det opp med henne i ettertid og si at dette reagerte du på og at du tenkte på det lenge etter dere kom hjem, av og til må mennesker få tilbakemelding på sin oppførsel men jeg tror du har mest å hente på å gjøre det på en pen måte, ansikt til ansikt.

Enig. Det var ikke bare jeg som tenkte på det lenge. jenta mi var helt fortvilet og begynnte å gråt da vi snakket om det. "Jeg gjorde jo bare sånn", sa hun og viftet med tegningen, "men hun ble så sint"

Mannen min har lenge ønsket å snakke med henne for hun er ikke "tilstede" når han leverer. De andre er så imøtekommende, mens hun enser knapt jenta når hun kommer.

Jenta vår sier hun er glad i henne osv og har jeg spurt om hvem hun går til hvis det eller det skjer, svarer hun pedagogen. Så jeg har sagt vi kanskje kan se det litt an.

Men den episoden idag fikk meg på andre tanker. Er så vanskelig da jeg både er mamma og kollega. Kanskje jeg bør snakke med styreren istedet? Får sove på det.

Hun var helt knust. Å bli ydmyket sånn er uverdig, selv for en liten jente. Lite pedagogisk spør du meg. Men fagbøker gjør deg ikke nødvendigvis til et klokt menneske!

Jeg synes ikke at ydmykelse hører med i en barneoppdragelse. Det er tragisk at mennesker som tilsynelatende ikke forstår barn eller er glad i barn velger å arbeide med barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...