Gå til innhold

Hvor lenge oppbevarer dere frossen mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Jeg har hatt en interessant diskusjon i dag - og jeg vet ikke om det er jeg eller motparten som er på jordet.

Én part mener kjøtt som har ligget i fryseren i seks mndr eller mer er uspiselig, og at det er uakseptabelt å servere det.

Den andre mener det ikke er noe problem.

Hva er deres grense for når kjøtt ikke lenger kan spises? Og er det forskjell på f.eks kjøttdeig, kylling og biff?

Forutsett normal hygiene, kjøttet er frosset på riktig måte (lufttette poser, uten krysskontaminering, etc), og at bakterier ikke vokser i fryser - dermed er det ikke det som er saken, kun at kjøttet er "gammelt".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/222773-hvor-lenge-oppbevarer-dere-frossen-mat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi oppbevarer mat til vi spiser den. Det er sjelden vi kaster mat som kommer direkte fra fryseren. Så her har det nok slengt en og annen "årgangsbiff" og "årgangskjøttdeig" for den del. Vi har aldri opplevd å bli syke av mat, og vi kjenner heller ikke den store forskjellen på smaken.

Men har du noe tidsaspekt på holdbarheten?

I dette tilfellet var det karbonadedeig (rent oksekjøtt, ikke blandet) fra i høst det var snakk om, fra august.

Jeg har nok eldre karbonadedeig enn det i fryseren.

Og for noen uker siden lagde jeg lammefrikassé av kjøtt som var halvannet år gammelt... det smakte helt fint.

Gjest lille rosinen

I dette tilfellet var det karbonadedeig (rent oksekjøtt, ikke blandet) fra i høst det var snakk om, fra august.

Hadde spist det jeg! Hvis jeg ikke hadde SETT noe mistenkelig med kjøttet...

Annonse

Hadde overhodet ikke falt meg inn at dette hadde ligget for lenge.(når forutsetningene er som du nevnte i hovedinnlegget)

Kjøtt/fisk som ikke er bra eller har ligget for lenge, vil du kjenne at det ikke kan brukes når det har tint.

Jeg har opplevd dette én gang på fisk, nemlig makrell som er feit. Der vil jeg ikke anbefale å la den ligge lenger enn et par -tre mnd.

Annen fet fisk som f.eks laks, kan etter min mening ligge langt lengre enn anbefalt.

Gjest Persille

Hadde overhodet ikke falt meg inn at dette hadde ligget for lenge.(når forutsetningene er som du nevnte i hovedinnlegget)

Kjøtt/fisk som ikke er bra eller har ligget for lenge, vil du kjenne at det ikke kan brukes når det har tint.

Jeg har opplevd dette én gang på fisk, nemlig makrell som er feit. Der vil jeg ikke anbefale å la den ligge lenger enn et par -tre mnd.

Annen fet fisk som f.eks laks, kan etter min mening ligge langt lengre enn anbefalt.

Jeg har opplevd det én gang med kjøtt også - men da kjøpte vi det frossent og vakuumpakket i butikken, da vi tinte og åpnet luktet det som død og fordervelse...

*urk*

delphina1365380402

Det er avhengig hva slags kjøtt det er. Svinekjøttet inneholder jo "bløtt" fett som harskner etter 3-4 mnd. og dette kjøttet bør derfor spises innen det blir harskt. Kjøtt fra f.eks. hjort og elg kan ligge i årevis uten å bli skjemt, men det kan bli tørt.

Storfe og sau kan også ligge lenge uten å ta skade av det.

Bearbeidet kjøtt - f.eks. kjøttdeig, pølser osv blir nokså kjedelige etter en mnd eller to, så jeg ville nok spist dem før 3 mnd.

Feit fisk skal spises innen 3 mnd (laks, ørret, makrell), mens vår selvfiskede lyr, sei og torsk holder seg like fin fra juli til ut i april året etter!

Fett kjøtt (f.eks. juleribbe) kan ikke ligge i fryser i ett år, da blir det harskt (men ikke farlig, tror jeg). Jeg tror 1/2 år går fint. Magert kjøtt (f.eks. vilt) kan ligge i flere år.

Kjøttdeig som er kjøpt frossent og godt pakket kan ligge lenge, kanskje over ett år? Karbonadedeig er magrere og kan ligge enda lenger. Hvis det er kjøpt i ferskdisk, pakket i GladPack e.l. ville jeg IKKE la det ligge i mange mnd. i fryseren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...