Gå til innhold

Hvor lang tid bruker dere på levering i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mom33

Vi leverer to unger i barnehage.

Vi blir med inn i garderoben, der vi pakker ut av sekkene - legger tøy i hylla, henger opp dresser osv. Får på dem innesko og blir med inn i barnehagen, får kos og så går vi.

Hele greia tar nok 10-15 minutter.

Også snakker vi med de ansatte, selvfølgelig, det er alltid en som møter oss i garderoben.

Hentingen er omtrent like lang. Vi tar oss god tid, lar ungene leke ferdig om de vil det mens vi pakker ned alle sakene som skal være med hjem. Snakker også med de ansatte ved henting.

Gjest ped. leder

Her får du et synspunkt fra noen som JOBBER i barnehage :-)

Som hovedregel, sørg for å ha god tid når du leverer. Stress og dårlig tid er det som kan gjøre at et barn sliter hele formiddagen med å finne seg til rette i barnehagen (KAN trenger ikke være sånn i det hele tatt :-).

Faste rutiner på "hvordan" man leverer er også viktig slik at barnet (spesielt de små) hver morgen vet hva som skal skje og ikke få noen forventning og forhåpning om at "kanskje mamma også skal være i barnehagen i dag...?".

Tenk også over tidspunkt for levering. Mange foreldre tenker ikke over hvordan det kan være for barn å komme i barnehagen mitt i lunsjen for eksempel. Innen lunsjtid har ofte barna etablert lekegrupper, "funnet" hverandre, delt noe og hatt det gøy sammen; da kan det for noen/noen ganger være litt vanskelig å komme utenfra og inn og finne en naturlig plass. Et annet perspektiv på dette er at barn en god del barnehage barn ikke kan klokka. Barnehagens klokke er rutinene som barna kjenner igjen. De vet når på dagen det er utifra hva de har gjort av de vanlige tingene. Disse rutinene omfatter f.eks; frokost, samlingsstund, dobesøk/bleieskift, lunsj, hvile, utetid, frukt, matpakke osv. Man gjør det lettere for barna å "orientere" seg hvis man leverer slik at barna opplever de samme rutinene hver dag så godt det lar seg gjøre.

Når det er sagt, for det var vel ikke helt det du spurte om... :-S , så syns jeg det er greit om foreldrene bruker god tid i garderoben, forbereder barnet på avskjed, følger han eller hun inn på avdelingen og tar avskjed med kos, vinking osv. Gi kun korte beskjeder til personalet ved levering og heller ta den "lange" samtalen ved henting eventuelt ring dem etterpå.

Det er sikkert mange som er unig med meg i mye av det jeg har skrevet, men jeg syns det er viktig å tenke på disse tingene. Er du usikker på hva som er best for barnet ditt, så spør ped.leder hva han/hun tenker om det og finn en løsning sammen :-)

ok-kjerring

Har hatt en del problemer med å levere minstemann i barnehagen. Han hyler og vræler og vil ikkje at jeg skal gå ifra han om morgenen. Jeg har da prøvd alt ifra å være der til han synes selv det er greit at jeg går, til at jeg sier hade til han i garderoben. Det ser ikkje ut som om noen av delene hjelper. Det eneste jeg kan trøste meg med at det går toppen to minutter så slutter han. Og han stortrives i barnehagen. Og han vil slettes ikkje heim att når jeg kommer og skal hente han.Da kan han slå seg vrang igjen..Håper og tror det er en "jeg vil og jeg skal bestemme" periode.:)

Gjest Mom33

Som hovedregel, sørg for å ha god tid når du leverer. Stress og dårlig tid er det som kan gjøre at et barn sliter hele formiddagen med å finne seg til rette i barnehagen (KAN trenger ikke være sånn i det hele tatt :-).

Faste rutiner på "hvordan" man leverer er også viktig slik at barnet (spesielt de små) hver morgen vet hva som skal skje og ikke få noen forventning og forhåpning om at "kanskje mamma også skal være i barnehagen i dag...?".

Tenk også over tidspunkt for levering. Mange foreldre tenker ikke over hvordan det kan være for barn å komme i barnehagen mitt i lunsjen for eksempel. Innen lunsjtid har ofte barna etablert lekegrupper, "funnet" hverandre, delt noe og hatt det gøy sammen; da kan det for noen/noen ganger være litt vanskelig å komme utenfra og inn og finne en naturlig plass. Et annet perspektiv på dette er at barn en god del barnehage barn ikke kan klokka. Barnehagens klokke er rutinene som barna kjenner igjen. De vet når på dagen det er utifra hva de har gjort av de vanlige tingene. Disse rutinene omfatter f.eks; frokost, samlingsstund, dobesøk/bleieskift, lunsj, hvile, utetid, frukt, matpakke osv. Man gjør det lettere for barna å "orientere" seg hvis man leverer slik at barna opplever de samme rutinene hver dag så godt det lar seg gjøre.

Når det er sagt, for det var vel ikke helt det du spurte om... :-S , så syns jeg det er greit om foreldrene bruker god tid i garderoben, forbereder barnet på avskjed, følger han eller hun inn på avdelingen og tar avskjed med kos, vinking osv. Gi kun korte beskjeder til personalet ved levering og heller ta den "lange" samtalen ved henting eventuelt ring dem etterpå.

Det er sikkert mange som er unig med meg i mye av det jeg har skrevet, men jeg syns det er viktig å tenke på disse tingene. Er du usikker på hva som er best for barnet ditt, så spør ped.leder hva han/hun tenker om det og finn en løsning sammen :-)

Det du skriver om faste rutiner og levering til samme tid hver dag er veldig, veldig viktig for våre - særlig den minste.

Dersom vi prøver å spise frokost hjemme før levering, blir alt bare tull for henne. Hun MÅ uansett ha noen skjeer yoghurt/et par bitt med brød før dagen der kan begynne. Det er også viktig for henne at det ikke har kommet for mange når hun kommer - det pleier det nemlig ikke å være.

Unger er forskjellige, så klart, men vi har i alle fall lært at dette er veldig viktig for våre.

Annonse

Gjest Persille

Veldig bra innlegg :)

Jeg pleier å ta foreldrene i et lite "kurs" i dette de første dagene, det er jo ikke så lett å vite når man aldri har gjort det før.

Etterhvert finner de sin egen rytme og ting som fungerer for dem :)

Jeg bruker 10-15 minutter. Kler av, småprater med assistenten om hvordan ungen har det i dag, og om det er noe spesiellt, henger opp sekk + tøy og følger ungen inn. Noen ganger må jeg hjelpe ungen med overgangen ved å finne et puslespill eller en bok. Får en hadet-kos, og går fra ungen (som regel ved vinduet) så står hun og vinker til meg når jeg kjører.

En sjelden gang er det hyl og skrik, men det er i grunnen lenge siden nå.

Hun er forresten 4 år.

Fungerte bra det.

Helt til barnehagen la om rutinene.

Nå passer ikke tidspunktene for oss overhodet. FØrste måltid klokken 09?!

For sent for frokost, for tidlig for lunsj.

Håpløst.

Har brukt 1-2 år på å forsøke å få denne rytmen til å fungere for oss, men det går bare ikke.

Men nå er det snart SFO hun skal gå på i stedet, så vi får vel bare lide i stillhet.

Minsten leveres i døra hos bestemor, kyss og klem og hadet, så den saken er grei:-)

Storbror blir fulgt inn i barnehagen. Stort sett blir vi møtt av en av de ansatte i barnehagen. Småprater litt med dem mens jeg kler av storebror. Koser og prater litt mens vi får på oss tøfler. Legger klær på plass i hylla og finner fram matboks. Er _aldri_ med inn på avdelinga for å starte opp en aktivitet, det hadde aldri fungert hos oss, da hadde jeg ikke fått lov å gå ut derfra igjen.

Som andre sier her så er rutinene det viktigste for vår gutt. At det samme mønsteret gjentar seg hver eneste dag; kos på begge kinn, kyss og kose nese:-) Det har knapt skjedd at han har grått når jeg har gått i fra han, bare et par ganger det første året i barnehage. Han taklet det ikke om jeg ble stående og snakke med noen av de voksne etter at vi var ferdige med våre rutiner, derfor må jeg gjøre det ved henting.

Annonse

Barnehagebarnet vårt er 5 år nå, og jeg følger henne inn. Ser at hun kler av seg og henger opp klærne sine. Veksler et par ord med den voksne som kommer. Får som regel en kos av noen av de andre jentene i barnehagen. Får hadet-kos av lillesøster og så går jeg. Bruker vel en ca 3-5 minutter inne i barnehagen ved levering.

Gjest prust

Hun minste på to år leveres raskt i gangen. Jeg tar som regel av henne sko og jakke og lue, gir klem og går. Har jeg det veldig travelt, kler jeg ikke av henne. Når jeg henter, bruker jeg noen minutter (maks fem) på å snakke med assistenten og høre hva de har gjort - hvis jeg ikke kommer to minutter før de stenger da - da er jeg nemlig superrask og grabber til med barn og klær i full fart omtrent uten å snakke :-)

Hun på snart fem bruker jeg mer tid med. Setter meg ned i garderoben, hjelper henne med å henge av seg og finne tøflene (som som regel er på vidvanke selv om de er navnet), går etter henne inn i avdelingen og ser at hun prater med de andre. Snakker litt med de voksne. Bruker vel 10-15 minutter på levering.

Jeg henter henne seint, og bruker så kort tid som mulig - men hun somler mye når vi skal hjem. Prøver å ikke mase på henne. Det kan gå fra 5 minutter til 15 mminutter å hente henne.

Gjest ped.leder

Veldig bra innlegg :)

Jeg pleier å ta foreldrene i et lite "kurs" i dette de første dagene, det er jo ikke så lett å vite når man aldri har gjort det før.

Etterhvert finner de sin egen rytme og ting som fungerer for dem :)

Kanskje du kan ha bruk for en ped. leder som skriver slike bra innlegg ;-)

Jeg jobber i en utrolig lite velfungerende barnehage, så er på nippet til å si opp... Men virker ikke som det skal bli noe problem å få jobb som førskolelærer for tida! Er jo masse masse stillinger ledig!

Gjest Persille

Kanskje du kan ha bruk for en ped. leder som skriver slike bra innlegg ;-)

Jeg jobber i en utrolig lite velfungerende barnehage, så er på nippet til å si opp... Men virker ikke som det skal bli noe problem å få jobb som førskolelærer for tida! Er jo masse masse stillinger ledig!

Jeg har akkurat ansatt - men jeg var desperat en periode! :)

Det er ikke noe problem å få jobb for dere, dere kan velge og vrake i tilbud, i hvertfall i Oslo :)

I Bærum er de også helt på hugget - der lover de virkelig gull og grønne skoger til alle som vil flytte dit, reiser på pilgrimsferd rundt i landet og verver folk...

Gjest ped.leder

Jeg har akkurat ansatt - men jeg var desperat en periode! :)

Det er ikke noe problem å få jobb for dere, dere kan velge og vrake i tilbud, i hvertfall i Oslo :)

I Bærum er de også helt på hugget - der lover de virkelig gull og grønne skoger til alle som vil flytte dit, reiser på pilgrimsferd rundt i landet og verver folk...

Æsjda.. Men håper du blir fornøyd med den nye ansatte da!

Klær alltid av ungene og går sammen med de inn å setter maten på plass. Gir de klem og sier de skal ha en morsom dag. Så har de ofte løpt avgårde :-)

Bruker ikke så mye tid på morgenen, men hvis jeg henter bruker jeg litt ekstra tid og snakker med de voksne og ungene vil gjerne vise ting de har gjort. Men det er jo veldig forskjellig hvor lang tid det tar. Er jo også avhengig av humøret på ungene.

Leste i en annen tråd her om en som hadde observert at en annen mor bare slapp av ungen ved grinden og aldrig fulgte barnet inn. Skulle aldrig falle meg inn å gjøre det. Jeg vil se at de er godt på plass. I barnehagen vår kan det være sånn at hvis den som har tidlig vakt er syk eller forsinket kan barna gå inn på en annen avd. men den lappen ville jo ikke en 5-åring skjønne...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...