Gjest sandy lill Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Hvordan er ungene deres om morgenen? Vi har alltid 1,5-2 timer på oss om morgenen før ungene må være i barnehagen. Vi bor rett ved siden av barnehagen, så i utgangspunktet skal vi ha god tid. MEN; likevel blir det stress, sutring og kjefting når vi skal gjøre oss klar til å dra. Det er mulig vi alle sammen er veldig morragretten. Både jeg og ungene blir iallefall fort sure. Den eldste på 5 vil ikke gjøre noe selv. Ikke kle på seg, ikke hente vann hvis han er tørst, ikke hjelpe til med å bære ting som han skal ha med seg osv. Med han er det en evig kamp. Den yngste på 3 får raserianfall for den minste ting. Ofte krangler ungene, og de er så utrolig somlete. Det som er typisk hos oss er at når vi MÅ dra, først da vil ungene spise frokost. Og når vi skal kle på oss ytterklærne, DA går ungene inn på rommet deres og begynner å leke istedenfor. Jeg blir så irritert og stressa av dette, jeg. Hvordan skal vi få knirkefrie morgener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Har ingen oppskrift, men hos oss går morgene på skinner (bank i bordet). Vi er ganske konsekvente, og barna har få valg på morgenen. Ikke noe: "Kan du kle på deg nå?" (og dermed åpne for et nei) - vi sier i stedet "Nå skal du kle på deg." Barna vet hvordan morgen-rutinene er, og følger dem uten å mukke (selv om han på snart tre må vekkes rolig på morgenen, for ikke å bli kjempesur:-). Tror ikke vi har hatt noen store problemer på morgenen noengang, faktisk, så lenge vi følger rutinene. Dersom rutinene blir brutt, derimot, DA kan vi få problemer, men det er _lenge_siden vi brøt rutinene nå :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kizmiaz Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Gode rutiner. Fast tid for å stå opp. Klar ansvarsfordeling mellom foreldrene og barna vedr. hvem som kler på barna, hvem sørger for frokosten, matpakka, hvem pakker utstyret til bhg. Vår erfaring er at å ha "for god tid" om morgenen gjør barna urolige og utålmodige, de begynner å leke litt sånn hvileløst og ukonsentrert, de blir irriterte og avbrutt i leken hvis vi plutselig skal gå. Matstellet går greit med noen regler, f.eks. ikke ha leker ved bordet og at alle skal sitte samtidig ved bordet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668241 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest effektiveja Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Har ingen oppskrift, men hos oss går morgene på skinner (bank i bordet). Vi er ganske konsekvente, og barna har få valg på morgenen. Ikke noe: "Kan du kle på deg nå?" (og dermed åpne for et nei) - vi sier i stedet "Nå skal du kle på deg." Barna vet hvordan morgen-rutinene er, og følger dem uten å mukke (selv om han på snart tre må vekkes rolig på morgenen, for ikke å bli kjempesur:-). Tror ikke vi har hatt noen store problemer på morgenen noengang, faktisk, så lenge vi følger rutinene. Dersom rutinene blir brutt, derimot, DA kan vi få problemer, men det er _lenge_siden vi brøt rutinene nå :-) Her har pappaen og 4 åringen 35 min på seg til å komme ut av døren. Søvn er prioritert:-) de står opp 0710 og er ute av døern 0745. Jeg synes det er imponerende. Jenta blir stelt, så kler hun seg mens pappa dusjer. Hun leker litt, men pappa smører matpakke. Tannpuss og hårgreeing. Ut av døren. Alle er blide og fornøyde. Jeg er hjemme med baby så vi sover:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vi har helt klare rutiner om morgenen, det tar ca. en time fra vi står opp til ungene er i barnehagen. Nå er jeg fungerende alenemor, så situasjonen er litt annerledes for tiden. Jeg gjør mye kvelden før, f.eks. pakker barnehagesekker og legger fram klær. Jentene våkner stort sett av seg selv litt før klokka ringer, så de er ferdigsovet når vi må opp. Det er definitivt en fordel! For å spore til god oppførsel og samarbeidsvilje, har jeg laget et skjema der de får sette på ei stjerne om vi har en god morgen. En god morgen betyr at de kler på seg selv, tisser og vasker hender/ansikt selv mens jeg er på kjøkkenet og lager matpakker. De spiser frokost i barnehagen, da, så når de er ferdig med å kle på seg/vaske seg, er jeg ferdig med maten. Og da har vi på yttertøy og går rett i bilen. Rutiner er viktig, belønning likeså. Det stjernesystemet innførte vi når vi ble alene, mest for å komme eventuelle problemer i forkjøpet. Det fungerer veldig bra, når de har fått et visst antall stjerner kommer de til ei rute med bildet av ei pakke. Da skal de altså få sin belønning, og det blir en tur på kino, i svømmehallen eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Mannen min går før vi står opp, så jeg er som regel alene med ungene (2, snart 5 og snart 7) om morgenen. Jeg står opp mellom halv syv og kvart på syv. Vekker eldstemann og går på badet selv. Så steller han seg, mens jeg vekker de to minste. Tar dem med på badet mens eldstemann kler seg ferdig og begynner å sette frem mat. Vi kommer ned på kjøkkenet ca 715, av og til nærmere halv åtte. Spiser og lager niste til ca ti på åtte. Da går eldstemann opp og pusser tenner og begynner å kle seg seg for å gå på skolen. Jeg pusser tenner, jentene gjør det selv hvis de vil, og vi pakker sammen barnehagetingene (dette BØR jeg gjøre kvelden før, men har ikkke kommet inn i den vanen ennå), og får på oss tøyet og går ut i bilen. Vi går som regel hjemmefra 0805-0815. Så leverer jeg jentene på to forskjellige barnehager, kjører til hovedveien og setter fra meg bilen, venter på bussen og tar bussen til jobb. Det tar meg gasnek nøyaktig en time fra vi går hjemmefra, til jeg er på jobb. jeg skrev et liknende innlegg som ditt her, for noen uker siden, da jeg følte at det var fryktelig stressende hos oss. Løsningen hos oss var at jeg stod opp et kvarter tidligere og vekket ungene litt tidligere. De får ikke lov å begynne å leke med noe om morgenen, for da kommer vi helt ut av det. Vi ser ikke på TV i det hele tatt om morgenen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg tror du må sette klare grenser og forklare konsekvensen hvis grensene brytes. Hos oss fungerer morgenene slik: Jeg er stort sett alene med barna da mannen min pendler. Barna er 6 år (skolejente), 5 år (barnehagejente) og 5 mnd (hjemme med meg!). Jeg vekker jentene kl. 07. Da skal de finne klær til seg selv og kle på seg. Jeg ordner meg selv (som oftest sover lillebror, hvis ikke ordner jeg han også). JEntene er stort sett flinke til å kle på seg, men må av og til minnes på at de ikke må somle. Jeg lager matpakke og frokost til storesøster. Lillesøster får både frokost og lunsj i barnehagen. Sover lillebror spiser jeg frokost selv også, hvis ikke blir han ammet. Innimellom dette grer og setter jeg opp håret til jentene. Så spiser storesøster, mens lillesøster vimser litt rundt omkring. Kl 7.45-7.50 er vi som regel klare til å gå ned og ha på yttertøy. Har lillebror sovet, går jeg inn til ham og putter ham rett i vinterdressen. Kl. 8.00 er vi alle på plass i bilen. Kjører til barnehagen og leverer lillesøster. Storesøster sitter i bilen sammen med lillebror. 8.13 er jeg tilbake i bilen og vi kjører til skolen. Der slipper jeg av storesøster og hun tusler inn selv. Noen ganger, hvis været er greit blir jeg med henne inn. Hun vil gjerne det, synes nok det er litt koselig. Men som oftest går hun inn selv. Jeg har vært veldig bevisst på å gjøre jentene selvstendige fra de var ganske små - kanskje fordi de kom så tett. Jeg har heller ikke gitt særlig rom for tulling på morgenene. Det har vært morgener jeg har truet med at de måtte gå i barnehagen uten klær - og jeg hadde gjort alvor av trusselen hvis de ikke hadde hørt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668325 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agent007ogsåmor Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Du har god tid om morgenen, og må ta styringa og se på klokka, ikke skylde på grinete småunger. 1 time før avmarsj er det frokost, ett kvarter før avmarsj er det badet og tannpuss. Kle på ungene med en gang de er stått opp, så er det gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668334 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaffepiken Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Jeg foreslår at du setter deg ned og setter opp en fast rutine for hva som skal gjøres når. F.eks tid for påkledning først, deretter frokost, (og den som ikke har spist frokosten sin i frokost-tiden, får ikke mer mat). Leketid fra da til da, deretter er det slutt. Du må være litt overtydelig på hva som skjer når, sånn at ungene oppfatter hva som skjer når. Og rekkefølgen må være den samme hver morgen. Det blir sikkert litt styr i starten, men etter hvert vil det være forutsigbart og trygt for ungene at de alltid vet hva som skjer når. Unger finner trygghet i faste rutiner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668450 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AveM Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Det var litt sånn her også tidligere - veldig stress og dårlig stemning. Jeg var ikke minst morgengretten kan jeg vel si. Jeg bestemte meg for å stå opp litt tidligere og lage frokost til ungene før de sto opp. Så skulle jeg heller ikke ase meg opp over ting som ikke gikk etter skjema. Jeg utfordret meg selv, he he. Jeg kledte på sønnen min uten å irritere meg over det, istedet for å mase på han. Det samme gjaldt ytterklær. Bedre å bruke ett minutt på det enn å mase i 5 minutter om at det må bli fortgang i det. Under frokosten får de ikke tegne eller ligge på to stoler. En periode lå de nemlig på stoler begge to, veldig trøtte. Jeg er heldigvis sjeldent sur om morgenen nå Jeg tenker litt sånn at det var min dårlige planlegging som gjorde meg sur, og dermed ble det generelt dårlig stemning her. Nå som de to eldste er skolebarn lager jeg fremdeles frokost og nistepakke til dem, men klær og stell på badet er deres ansvar. Hvis de somler på badet, så vet de at for hvert minutt over 0800 de kommer til frokosten - så må de legge seg like mange minutter tidligere om kvelden Det virker! De har en halv time på seg på badet, men jeg fant dem ofte der liggende halvnakne og halvsovende før. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Vi har alltid hatt strenge rutiner på morran. Om ho vil ha frokost må ho spise NÅ. Ho får heller ikke sitte uendelig lenge, da tar jeg maten bort. Nå har ho blitt stor da. 6 år og skolejente. Jeg står opp kl. 7 og vekker henne 7:10. Spiser frokost ca. 7:25-7:45. Pusse tenner, gre hår + påkledning og ut av døra før kl. 8. Veldig sjeldent vi stresser da, men det skal heller ikke komme noe uforutsett. Om jeg har bedre tid enn det blir det ofte mer stress ettersom vi begynner å somle og detter ut av de gode rutinene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 Her har pappaen og 4 åringen 35 min på seg til å komme ut av døren. Søvn er prioritert:-) de står opp 0710 og er ute av døern 0745. Jeg synes det er imponerende. Jenta blir stelt, så kler hun seg mens pappa dusjer. Hun leker litt, men pappa smører matpakke. Tannpuss og hårgreeing. Ut av døren. Alle er blide og fornøyde. Jeg er hjemme med baby så vi sover:-) Dette burde faktisk gå greit så lenge de ikke spiser frokost. Og det er deilig at det fungerer slik:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668679 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vårdans Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 De kler seg selv (3 og snart 6), og de spiser av og til frokost i barnehagen. Stå litt tidligere opp om du vil ha bedre tid, men ellers synes jeg du skal få ungene til å gjøre mer selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/222846-stress-om-morgenen/#findComment-1668762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.