Gå til innhold

Sunt smør


Gjest Wannabesunn

Anbefalte innlegg

Gjest Wannabesunn

Hvilken type smør er sunnest? Og hvilken type smør er sunnest å steke i? (Vet at det er sunnest med olje, men ønsker å bruke smør innimellom.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

F.eks soft margarin uten melk og soya. Den er basert på solsikkeolje, rapsolje og kokosolje. Den går fint å bruke både til steking og på brødskiva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du mener med "sunnest" - tenker på på minst kalorier fordi du vil gå ned i vekt - eller tenker du for å forebygge feks hjertesykdom??

Sistnevnte forebygging av hjerte- og karsykdom, sats på "vita hjertegod"-produktene. De finnes både til skiva og for steking i panna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den mening at naturlige produkter er best for kroppen. I så fall er meierismør best (gir definitivt best smak også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks soft margarin uten melk og soya. Den er basert på solsikkeolje, rapsolje og kokosolje. Den går fint å bruke både til steking og på brødskiva.

Man bør ikke bruke margariner til steking fordi de flerumettede fettsyrene er meget ustabile og oksiderer ved varme og fremkaller frie radikaler.

Meierismør er utmerket til steking og det er også kokosolje.

Mettet fett er ikke årsak til forhøyet kolesterol eller hjerte/karsykdommer. Det er derimot transfett som bør unngås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør ikke bruke margariner til steking fordi de flerumettede fettsyrene er meget ustabile og oksiderer ved varme og fremkaller frie radikaler.

Meierismør er utmerket til steking og det er også kokosolje.

Mettet fett er ikke årsak til forhøyet kolesterol eller hjerte/karsykdommer. Det er derimot transfett som bør unngås.

Jeg bruker rapsolje til steking, er det helt feil det da? Den oljen vi bruker, er merket med at den tåler varme opp til 160 grader. (Meieriprodukter må vi dessverre holde oss unna så langt det er mulig.)

Dette med riktig/feil fett er blitt en hel vitenskap, jeg trodde jeg hadde fått med meg noe nå, men det har jeg visst ikke likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...