Gå til innhold

Amming,diare og sår stump


tese

Anbefalte innlegg

Har en datter på 6 måneder som har hatt diare i ca en uke nå. Har hørt at morsmelkernærte barn ikke får diare, men hun får kun pupp og har som sagt diare. Den renner rett gjennom er tynntflytende, grønnlig med " tråder" i. Hun har tilnå hat meget regelmessig avføring, ca 2 ganger pr dag, men nå er det oppe i 10 ganger pr dag. Resultatet er at hun har fått veldig veldig sår stump. Har noen noen tips?? Smører med sink men uten at det virker noe særlig.

Spørsmålet mitt er egentlig om jeg bør/kan begynne med grøt nå?? Eller bør jeg vente?? Vil det bli enda verre for magen og stumpen med grøt???HAr også hørt at det kan være p.g.a tenner at de får diare. Hvor lenge kan jeg regne med at det vil vare?? hun klør veldig i tennene men kjenner ikke noe enda.

Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære tese. Morsmelk beskytter mot diare, men det betyr ikke at morsmelksernærte barn ikke får diare. Om hun ikke fikk morsmelk hadde hun kanskje vært ennå mere plaget. Når magen er så i ulaget er ikke det et tispunkt for å innføre fast føde. Vent til dette er over og start da forsiktig med grøt eller mosete grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd et par ting som virker mot sår stump.

En stor håndfull av potetmel på stumpen/i bleien virker veldig bra. Det fjerner all fuktighet fra huden. Det virker på dattera mi veldig fort.

Ellers kan du legge noe under babyen og la hun ligger uten bleie så ofte som mulig så stumpen får litt luft til det blir bedre.

Håper det går over fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Inotyol salve på apoteket,den er GENIAL på såre stumper:)

Vesla hadde nesten ikke hud igjen (!) men det var så godt som helt bra morgenen etter (smurte på kvelden)

Anbefales:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...