Gå til innhold

trening-når på døgnet?


Gjest sykkelkjerringa

Anbefalte innlegg

Gjest sykkelkjerringa

jeg har brukt å trene(spinning) regelmessig rundt 14 tiden de siste månedene, men vurderer å heller legge økten til 07 om morgenen. har dette noe å si?

burde man spise mye før man setter igang?

og hvor lenge bør man vente med å spise etter man er ferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Om du tenker treningseffekt, og ikke slanking, så bør du spise et måltid med langsomtvirkende karbohydrater, samt noe protein, før trening. Sørg også for at du er godt hydrert.

Etter trening bør du få i deg karbohydrater og proteiner, samt væske. Ikke vent særlig lenge, det er viktig for restitusjonen at glukogenlagrene fylles opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Om du tenker treningseffekt, og ikke slanking, så bør du spise et måltid med langsomtvirkende karbohydrater, samt noe protein, før trening. Sørg også for at du er godt hydrert.

Etter trening bør du få i deg karbohydrater og proteiner, samt væske. Ikke vent særlig lenge, det er viktig for restitusjonen at glukogenlagrene fylles opp igjen.

Og ja, du kan trene kl. 7 om morgenen. Men helst ikke med kun kaffe og vann i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sykkelkjerringa

Og ja, du kan trene kl. 7 om morgenen. Men helst ikke med kun kaffe og vann i magen.

hei!

takk for svar

men jeg er på slanker'n, og bruker spise en banan før trening + masse vann før, under og etter trening.

er dette greit opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

takk for svar

men jeg er på slanker'n, og bruker spise en banan før trening + masse vann før, under og etter trening.

er dette greit opplegg?

Du bør spise mer enn en banan hvis du skal trene om morgenen.

Man forbrenner AKKRUAT like mye kalorier uansett hvilken tid på døgnet man trener...

Skal du trene om morgenen trenger du en skikkelig frokost først. (Feks et par knekkebrød, pålegg, jus og evt en banan til rett før du hiver deg på sykkelen.

Å trene på "tom" morgenmage er ikke fornuftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

hei!

takk for svar

men jeg er på slanker'n, og bruker spise en banan før trening + masse vann før, under og etter trening.

er dette greit opplegg?

Da bør du skrive det i utgangspunktet. Jeg liker ikke sånne "slankeinnlegg", da jeg er aktiv idrettsutøver og elsker å prate trening for maks. mulig framgang, men nå har jeg jo svart allerede, så da.. :-)

Du skriver ikke noe om intensiteten på disse øktene. Gjør det. Vanskelig å si noe mer ellers.

Du bør uansett spise etter økta. At energikilden heller blir lagrede aminosyrer vil du unngå, believe you me... Spesielt du som er på slanker'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sykkelkjerringa

Da bør du skrive det i utgangspunktet. Jeg liker ikke sånne "slankeinnlegg", da jeg er aktiv idrettsutøver og elsker å prate trening for maks. mulig framgang, men nå har jeg jo svart allerede, så da.. :-)

Du skriver ikke noe om intensiteten på disse øktene. Gjør det. Vanskelig å si noe mer ellers.

Du bør uansett spise etter økta. At energikilden heller blir lagrede aminosyrer vil du unngå, believe you me... Spesielt du som er på slanker'n.

før brukte jeg trene intervaller, syklet i 30 minutter med stor motstand hvert 3-4 minutt.

har fått endel lårmuskler, noe jeg liker. men kunne tenke meg å miste litt av det jeg har rundt livet, spes magen.

nå har jeg begynt å sykle i 45 minutter, har ikke så hard motstand lengre, men sånn passe(det kan jo ikke være for lett heller)

har lest at det er da man forbrenner fett...ved lav intensitet over lengre tid.

bruker spise en god frokost, gjerne 2-3 brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

før brukte jeg trene intervaller, syklet i 30 minutter med stor motstand hvert 3-4 minutt.

har fått endel lårmuskler, noe jeg liker. men kunne tenke meg å miste litt av det jeg har rundt livet, spes magen.

nå har jeg begynt å sykle i 45 minutter, har ikke så hard motstand lengre, men sånn passe(det kan jo ikke være for lett heller)

har lest at det er da man forbrenner fett...ved lav intensitet over lengre tid.

bruker spise en god frokost, gjerne 2-3 brødskiver.

Om du sykler mye, bør du variere intensiteten. Enten rolig eller hardt, med lengre restitusjonstid etter harde økter.

Prosentvis er fettforbrenninga høyest i Olympiatoppens intensitetssone 1, dvs. 55-70 % av makspuls. Dette er rolig. Generelt er det enklest å holde denne intensiteten med lav belastning, men med høy kadens.Disse øktene kan du trygt kjøre lenger enn 45 min., og da spesielt sia du sykler.

Om du trener kl. 07.00, er tre brødskiver på forhånd bra, det. Proteinrikt pålegg! Bananen bør du da heller ta rett etter økta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

hei!

takk for svar

men jeg er på slanker'n, og bruker spise en banan før trening + masse vann før, under og etter trening.

er dette greit opplegg?

Hva mener du med at du spiser en banan før trening og dytter i deg masse vann før, under og etter?

Er det alt du spiser før og etter trening?

I så fall er du langt ute å kjøre kostholdsmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om du tenker treningseffekt, og ikke slanking, så bør du spise et måltid med langsomtvirkende karbohydrater, samt noe protein, før trening. Sørg også for at du er godt hydrert.

Etter trening bør du få i deg karbohydrater og proteiner, samt væske. Ikke vent særlig lenge, det er viktig for restitusjonen at glukogenlagrene fylles opp igjen.

Nå sies det vel de fleste steder at man ikke skal spise senere enn _to_ timer før kardiotrening, og en time før styrketrening.

"............................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

Nå sies det vel de fleste steder at man ikke skal spise senere enn _to_ timer før kardiotrening, og en time før styrketrening.

"............................................."

Det er en vanlig anbefaling, ja. Nevner du det her sia hun vil trene kl. 7 om morgenen?

Uansett, jeg har vært aktiv i idrett på habilt nivå i en del år, og der er det veldig individuelt hva forskjellige utøvere gjør. Sjøl kan jeg spise ganske tett opp til rolige økter, uten at det volder problemer (kommer også an på type aktivitet). Før intensive økter, lar jeg det gå mer tid. Jeg har inntrykk av at dette gjelder mange av de andre også. Mange har erfaring med at kroppen blir mer tolerant for matinntak tett opptil aktivitet, etter en stund med strukturert trening.

For utøvere på et visst nivå er disse anbefalingene heller uinteressante, da erfaringer er blitt gjort i massevis på egen hånd, men for nybegynnere og mer "moderate" mosjonister, vil jeg anta at de er fornuftige retningslinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vanlig anbefaling, ja. Nevner du det her sia hun vil trene kl. 7 om morgenen?

Uansett, jeg har vært aktiv i idrett på habilt nivå i en del år, og der er det veldig individuelt hva forskjellige utøvere gjør. Sjøl kan jeg spise ganske tett opp til rolige økter, uten at det volder problemer (kommer også an på type aktivitet). Før intensive økter, lar jeg det gå mer tid. Jeg har inntrykk av at dette gjelder mange av de andre også. Mange har erfaring med at kroppen blir mer tolerant for matinntak tett opptil aktivitet, etter en stund med strukturert trening.

For utøvere på et visst nivå er disse anbefalingene heller uinteressante, da erfaringer er blitt gjort i massevis på egen hånd, men for nybegynnere og mer "moderate" mosjonister, vil jeg anta at de er fornuftige retningslinjer.

"Det er en vanlig anbefaling, ja. Nevner du det her sia hun vil trene kl. 7 om morgenen?"

Nei, siden jeg så tydelig syntes at du skrev _én_ time :-)

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staedtler

"Det er en vanlig anbefaling, ja. Nevner du det her sia hun vil trene kl. 7 om morgenen?"

Nei, siden jeg så tydelig syntes at du skrev _én_ time :-)

"............................................"

Ok. :-) Så jeg skreiv ikke det? Jeg kunne nok ha skrevet det, tre skiver en time før en spinningtime vil nok funke greit for mange. Magesekken "rister" ikke så mye under sykling. Men hun må bare prøve seg fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. :-) Så jeg skreiv ikke det? Jeg kunne nok ha skrevet det, tre skiver en time før en spinningtime vil nok funke greit for mange. Magesekken "rister" ikke så mye under sykling. Men hun må bare prøve seg fram.

Sant nok. F.eks aerobic er nok litt annerledes enn spinning.

"............................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...