Gjest det er ikke så greit! Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Sønnen min er 13 år og går i 8.klasse. Han fikk adhd-diagnosen for 2 år siden. Men fremdeles synes både skole og lærere at det er vanskelig å vite hva de skal gjøre i enkelte situasjoner. Vi har samarbeidsmøter sammen med skole og ppt noen ganger i året, men det virker ikke som det kommer så mye ut av disse møtene. Bare mye prat og lite handling. Nå den siste tiden har jeg fått en del telefoner fra skolen om at min sønn er sint og nekter å gjøre som han får beskjed om. Det dreier seg ofte om ting som ikke står på ukeplanen, og da blir han lett frustrert og utagerer. Læreren er veldig forståelsesfull på en måte, men virker litt handlingslammet på meg. Nå har læreren rett ut spurt meg hvordan de kan straffe ham for uakseptabel oppførsel slik at han etterhvert lærer noe av det. Jeg har sagt meg villig til å være med på å utarbeide en slags plan for det, men står litt fast. Jeg føler at jeg står for langt unna skolen til å skulle komme på noe på kort varsel. Noen som har en god ide? Det må være noe som er konsekvent, slik at han er forberedt på straffen. Nytter ikke å komme med nye ting til stadighet, for da blir han bare frustrert, og skjønner ikke noe av noe. Men jeg er enig med læreren at han må lære at dårlig oppførsel har en konsekvens, og at han må lære dette! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lissi1365380351 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 Huffda,det der høres ikke noe greit ut,at skolen ringer deg for å "hva da" hva mener de at du skal gjøre? Dette må nå være skolens ansvar,å sørge for kompetente lærere som kan hanskes med barn med denne diagnosen,hva med ppt eller bup? Er ikke de med i bildet og kan hjelpe til. har han sin egen assistent? Som kanhende kan ta han ut en tur når det blir for mye for han,det er jo klart at han ikke har det godt,det er jo ingen med AD/HD som har det godt i sånne situasjoner. Synes du skulle be om ett møte med skole,ppt og evt.bup for at både du og skolen kan få råd og veiledning i hvordan dere skal hanskes med disse problemene. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1670416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 "Nå den siste tiden har jeg fått en del telefoner fra skolen om at min sønn er sint og nekter å gjøre som han får beskjed om. Det dreier seg ofte om ting som ikke står på ukeplanen, og da blir han lett frustrert og utagerer." At skolen ikke kan gi han en dagsplan som følges skal vel ikke han straffes for??? Forslag: Skolen lager egen dagsplan til gutten der de får med alt som skal skje den dagen, dette kan ikke forandres i løpet av dagen. Planen bør gjennomgås sammen med gutten helt i starten av hver skoledag. Gutten er mest sansynlig avhengig av faste rutiner og forutsigbarhet, noe som vel gjelde de fleste med diagnose adhd. Da må skolen ta hensyn til dette. Få oprettet en ansvarsgruppe rundt gutten. Denne bør minst bestå av foreldre, lærer, rekto, ppt og BUP. Om dere trenger tjenester fra andre instanser i form av støttekontakt, avlastning, omsorgslønn. hjelpestønad eller grunnstønad, bør der også sitte representanter fra de etatene som ordner med dette i ansvarsgruppa, helsesøster ved skolen er og en aktuell deltager. Få utarbeidet en individuell plan for gutten, dette er en overordnet langsiktig plan over alle tjenester og tiltak rundt gutten. Om det er mulig burde og skolen delta på kurs om adhd, de kunne og sikkert trenge litt veiledning fra BUP 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1670950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 17. mars 2006 Del Skrevet 17. mars 2006 "Nå har læreren rett ut spurt meg hvordan de kan straffe ham for uakseptabel oppførsel slik at han etterhvert lærer noe av det." Det er klart at når man har et barn med ADHD og en lærer uten ADHD, er det lettere for læreren å lage forutsigbare planer enn å fortelle sønnen din at han ikke får bli sint over at læreren ikke holder avtaler. Jeg tror faktisk det er derfor sønnen din blir mest sint - over at læreren tar så lett på ting. Et ord er et ord, en mann en mann - for mange med adhd. Det er noe absurd over å straffe et barn fordi han ikke klarer å holde irritasjon og sinne inne når uforutsette ting skjer - mens det er helt ok at en profesjonell skole ikke skal klare å lage forutsigbare skoledager for den som er avhengig av nettopp det - forutsigbarhet. Straff er bare aktuelt når det er snakk om uakseptabel oppførsel - når planene er fulgt. Fra begge sider. Min sønn og mange andre med adhd har en veldig sterk _rettferdighetssans_. Når de sier klart fra om noe som ikke er riktig, og dette ikke tas like alvorlig av læreren som gutten tar det, blir de skikkelig sinna. Det er urettferdig at skolen kan bryte avtaler og så forlanger at barn skal holde dem, tenker de. Intuitivt vil jeg si - det kan de ha helt rett i! Men innrømmer skolen sin inkompetanse eller at de bryter avtaler? Nei. De bare forandrer planer uten å si fra og liker ikke når noen sier fra! Jeg tror mange barn med adhd kan tåle frustrasjoner dersom de føler de selv (eller andre)blir tatt alvorlig. Men når avtalte planer for dagen forandres uten forvarsel eller lærere ikke tar frustrerte utsagn alvorlig... Kanskje blir læreren sur fordi noen sukker høyt eller protesterer, eller kanskje han bare løfter på skuldrene og ikke synes det er noe å bry seg om... Jeg blir også sint når noen ødelegger planene for dagen min.Hvis den skyldige da f.eks. lettvint sier "sånt skjer!", blir jeg i hvert fall skikkelig sinna! Tar de virkelig ikke de problemene de har påført meg på alvor? Nei, her er det læreren og ikke eleven som bør skjerpe seg. Han må ta eleven og elevens spesielle behov på alvor. Noen andre her foreslår daglige planer som ikke blir avveket - helt enig. Og klarer ikke skolen det de skal, har de sannelig ikke rett til å klage når andre heller ikke klarer det de skal! Så her er det læreren som skal skjerpe seg - mest! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1671198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest det er ikke så greit! Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Huffda,det der høres ikke noe greit ut,at skolen ringer deg for å "hva da" hva mener de at du skal gjøre? Dette må nå være skolens ansvar,å sørge for kompetente lærere som kan hanskes med barn med denne diagnosen,hva med ppt eller bup? Er ikke de med i bildet og kan hjelpe til. har han sin egen assistent? Som kanhende kan ta han ut en tur når det blir for mye for han,det er jo klart at han ikke har det godt,det er jo ingen med AD/HD som har det godt i sånne situasjoner. Synes du skulle be om ett møte med skole,ppt og evt.bup for at både du og skolen kan få råd og veiledning i hvordan dere skal hanskes med disse problemene. Lykke til. Siden jeg skrev innlegget har jeg hatt god tid til å tenke. Og jeg kjenner at jeg faktisk sint på skolen. Jeg har da sannelig hatt nok å stri med når det gjelder sønnen min, om jeg ikke skal ta over ansvaret på skolen også!!! En ansvarsgruppe eksisterer, og vi har møter 3-4 ganger i halvåret. BUP er ikke med lenger, da de trekte seg ut for et par måneder siden. Men disse møtene fungerer ikke i det hele tatt! Bare tomprat, og jeg er like frustrert etter hvert møte. Han fra ppt er faktisk den minst kompetente av hele gjengen. Så jeg sitter faktisk igjen med følelsen av at skal noe bli gjort, er det jeg som må gjøre det. Og det frustrerer meg, for jeg er ikke kompetent til å ha et slikt ansvar. Av og til skulle jeg ønske jeg hadde den egenskapen at jeg bare kunne lukke øyne og ører og stikke hodet i sanden!!! Nei, det er vel bare å stålsette seg til neste møte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1672576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Siden jeg skrev innlegget har jeg hatt god tid til å tenke. Og jeg kjenner at jeg faktisk sint på skolen. Jeg har da sannelig hatt nok å stri med når det gjelder sønnen min, om jeg ikke skal ta over ansvaret på skolen også!!! En ansvarsgruppe eksisterer, og vi har møter 3-4 ganger i halvåret. BUP er ikke med lenger, da de trekte seg ut for et par måneder siden. Men disse møtene fungerer ikke i det hele tatt! Bare tomprat, og jeg er like frustrert etter hvert møte. Han fra ppt er faktisk den minst kompetente av hele gjengen. Så jeg sitter faktisk igjen med følelsen av at skal noe bli gjort, er det jeg som må gjøre det. Og det frustrerer meg, for jeg er ikke kompetent til å ha et slikt ansvar. Av og til skulle jeg ønske jeg hadde den egenskapen at jeg bare kunne lukke øyne og ører og stikke hodet i sanden!!! Nei, det er vel bare å stålsette seg til neste møte. Hvem koordinerer ansvarsgruppa, er det en person du stoler på? Om ikke så er det mulig å velge en annen koordinator. Finnes det en person der du kan alliere deg med, for å få litt srtuktur på møter og opplegg rundt gutten, i så fall benytt deg av denne. Sier det igjen, få utarbeidet en individuell plan for gutten (det er ikke det samme som en individuell opplæringsplan). Den som koordinerer Ip kan og koordinere ansvarsgruppa. Det finnes en nu veileder for utarbeidelse av individuell plan, men den siden på nett er desverre nede så jeg får ikke linket dit. Om du sender meg en mail så kan jeg sende veilederen til deg, min adresse er [email protected] 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1672676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 19. mars 2006 Del Skrevet 19. mars 2006 Siden jeg skrev innlegget har jeg hatt god tid til å tenke. Og jeg kjenner at jeg faktisk sint på skolen. Jeg har da sannelig hatt nok å stri med når det gjelder sønnen min, om jeg ikke skal ta over ansvaret på skolen også!!! En ansvarsgruppe eksisterer, og vi har møter 3-4 ganger i halvåret. BUP er ikke med lenger, da de trekte seg ut for et par måneder siden. Men disse møtene fungerer ikke i det hele tatt! Bare tomprat, og jeg er like frustrert etter hvert møte. Han fra ppt er faktisk den minst kompetente av hele gjengen. Så jeg sitter faktisk igjen med følelsen av at skal noe bli gjort, er det jeg som må gjøre det. Og det frustrerer meg, for jeg er ikke kompetent til å ha et slikt ansvar. Av og til skulle jeg ønske jeg hadde den egenskapen at jeg bare kunne lukke øyne og ører og stikke hodet i sanden!!! Nei, det er vel bare å stålsette seg til neste møte. Har erfart det samme. Om jeg hadde sjansen igjen, ville jeg ha kontaktet ADHD-foreningen jeg sogner til og be noen derfra om å bli med. Det er en som har kompetanse, men som ikke er personlig engasjert.De kan si ting til skolen som de hører på - det er ofte de ikke hører særlig på foreldre, føler jeg. Man har liksom spørsmålstegnet hengende der - hvordan er den forelderen - egentlig...!? Når jeg sitter i slike møter som dem du nevner, føler jeg meg mellom barken og veden: Flau over at barnet mitt "ikke oppfører seg" - og rasende på ekspertisen som mener de kan dette, men som hele tida viser at de ikke har skjønt noe særlig. Så se om du har noen du kan ta med deg. Jeg forstår godt at du blir sint på skolen, som ikke vil påta seg ansvaret de har - samtidig som de mener vi skal påta oss mer enn det som går an. VI er ikke der når barnet er på skolen, DE er. Dette her må de sette seg inn i så de forstår hva adhd faktisk er! Har du kontakt med andre som har adhd eller andre foreldre i samme situasjon? Det er helt sikkert flere barn på skolen med samme diagnose, kanskje det er gode ideer eller støtte å finne der. Det er også min erfaring at kompetansen til å takle barn med adhd, deres atferd, varierer veldig fra lærer til lærer. Han min sønn har nå, er super. Det var ikke læreren fra barneskolen. Bor du sentralt - jeg bor i Oslo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1673167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lillmoi Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Straff når som regel ikke så mye fram hos barn med ADHD... I now.. Jeg er voksen med denne diagnosen, men har hatt ADHD siden jeg var barn. På denne tiden viste de ikke noe om dette. Når jeg fikk straff ble jeg 10 ganger værre, når jeg fikk rett veiledning klarte jeg med fint:) Her er det lærere med lite kompetanse ang dette problemet. Din sønn trenger positiv rettledning ang det å gjøre ukeplan osv... Kan du som mor ta kontakt med ppd og høre om det finnes noen kompetete personer eller om læreren kan få veiledning fra ppd? Kontakt med gjerne på mail om du vil... Her er min hjemmeside www.aikios.net/adhd.htm 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1675585 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bokstavjenten Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Heisann! Ting som ikke står på timeplanen - uforutsigbarhet kan være vanskelig. Kanskje han kunne få tilrettelegging med en mer forutsigbar skolehverdag. Ellers er kanskje ikke direkte straff så fruktbart?? Lag avtaler med barnet. Spør barnet når det en gang er rolig. Kanskje gjøre avtaler om at han kan gå ut av klasserommet og roe seg ned når det blir for vanskelig?? Hva trigger vanskelighetene? Lærevansker? Også her kan det tilrettelegges. Sosiale problemer? Informasjon til resten av klassen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1679119 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Er noen dager siden du skrev dette, men svarer likevel: Har erfaring fra to stebrødre med VELDIG utagerende oppførsel i forbindelse med ADHD. Skolen trenger ikke deg til å bestemme straffen hans, fordi skolen er én sfære, og hjem/fritid en annen. Lærere har ansvar på skolen og du hjemme. Det vet alle barn. De burde ta i bruk utdannelsen sin rett og slett. Adhd betyr ikke annet i forbindelse med grensesetting enn at man ikke kan gi unntak i regler. Vanligvis kan man si "denne ene gangen kan du slippe straff fordi så og så", men med adhd-barn må man alltid være konsekvent. Egentlig litt greit for læreren også, for de trenger jo ikke finne nye måter å si ifra på hver gang, de skal gi samme straffereaksjon hver eneste gang. De har pedagogisk utdanning, og kan straffe ham slik de har lært på utdanningen sin. De må bare huske å alltid gjøre det! Er ikke værre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1680928 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma 24-7 Skrevet 25. mars 2006 Del Skrevet 25. mars 2006 Er noen dager siden du skrev dette, men svarer likevel: Har erfaring fra to stebrødre med VELDIG utagerende oppførsel i forbindelse med ADHD. Skolen trenger ikke deg til å bestemme straffen hans, fordi skolen er én sfære, og hjem/fritid en annen. Lærere har ansvar på skolen og du hjemme. Det vet alle barn. De burde ta i bruk utdannelsen sin rett og slett. Adhd betyr ikke annet i forbindelse med grensesetting enn at man ikke kan gi unntak i regler. Vanligvis kan man si "denne ene gangen kan du slippe straff fordi så og så", men med adhd-barn må man alltid være konsekvent. Egentlig litt greit for læreren også, for de trenger jo ikke finne nye måter å si ifra på hver gang, de skal gi samme straffereaksjon hver eneste gang. De har pedagogisk utdanning, og kan straffe ham slik de har lært på utdanningen sin. De må bare huske å alltid gjøre det! Er ikke værre. Før skolen straffer gutten, bør de lage en ukeplan de har tenkt og følge, slik at gutten slipper de frustrasjoner det er at ting forandres hele tiden, syns nå jeg. Bør man ikke heller lage et belønningssysten enn et straffesystem. Lærer foresten pedagoger å straffe elever under utdanningen sin??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1681900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann30 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 Min første tanke er først og fremst og rose og belønne hver eneste gang han har en god oppførsel. belønning /at han opplever fordeler for god oppførsel.det kan avtales mellom han og læreren ,klare regler. f.eks at om han ikke gjør som han får beskjed om etter 2 tilsnakk, må han på gangen i 5 minutter, lager han bråk må han bli i 5 ekstra minutter. eller noe i den duren....viktigste er at han opplever konsekvens hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1774987 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariann30 Skrevet 31. mai 2006 Del Skrevet 31. mai 2006 en viktig ting til! At han blir frustrert over å måtte gjøre noe ,som ikke står på planen , er god grunn til frustrasjon, for en med adhd! Der har skolen en jobb å gjøre, adhd-elever trenger å vite hva som skal skje på forhånd, i så god tid som mulig! det bør også gjentas ekstra til adhd-elever for å vere sikker på at de har fått informasjonen. Dette forebygger sinne og frustrasjonsutbrudd. og er en veldig typisk konflikt i skolen, der lærere ikke er så flinke til å finne ut hva som gjør elevne frustrert og dermed forebygge at konflikter oppstår. Meget viktig at han er forberedt på alt som skal skje ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223008-hvordan-straffe/#findComment-1775014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.