Gjest Biologen Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Fatter ikke dette jeg :-o Mattilsynet har gått ut og sagt at hvis man bare steker kjøttdeigen godt nok er alt OK???? Og jada, selve bakteriene blir jo ødelagt med varmebehandling men det gjør faktisk IKKE toksinene (giftstoffene) som bakteriene produserer. Og det er toksinene til denne spesielle E.coli typen som gir nyresvikt, ikke selve E.coli-bakterien. Enten holder de noe skjult for oss eller så er de helt på bærtur her. Er vanligvis ikke hysterisk når det gjelder mat og smitte, men denne gangen holder jeg familien langt borte fra kjøttdeig. Snart kutter jeg ut alt kjøtt! (hmmm kanskje litt hysterisk i kveld likevel???). Er det noen mikrobiologer her som kan oppklare? 0 Siter
Gjest midia Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Har begynt å tro dette er en form for terror mot oss jeg. 0 Siter
Gjest Biologen Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Kutt ut youhurt istedet, du! Åfferdetda? Ikke noe vanlig sted for tarmbakterier det? 0 Siter
Gjest Blondetopp Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Åfferdetda? Ikke noe vanlig sted for tarmbakterier det? Fordi det nå er grunn til å tro at yoghurt er smittekilden, ikke kjøttdeig. 0 Siter
puttelull Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Har begynt å tro dette er en form for terror mot oss jeg. Den tanken har streifa meg, og!;-( Nei, jeg er ingen microbiolog, og kan _ingenting_ om slike ting, men jeg undres, - ja jeg undres! 0 Siter
Gjest midia Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Fordi det nå er grunn til å tro at yoghurt er smittekilden, ikke kjøttdeig. Typisk det når jeg for engangs skyld har kjøpt en yoghurt boks til guttungen. Tror jeg skal skyve den langt inn i kjøleskapet jeg. 0 Siter
Gjest det sjekkes også Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Fordi det nå er grunn til å tro at yoghurt er smittekilden, ikke kjøttdeig. ....eller krydder.... 0 Siter
Glimtipper Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Den tanken har streifa meg, og!;-( Nei, jeg er ingen microbiolog, og kan _ingenting_ om slike ting, men jeg undres, - ja jeg undres! -ler- Ja, la oss ta helt av med hysteriet! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 Fordi det nå er grunn til å tro at yoghurt er smittekilden, ikke kjøttdeig. Dessuten spises nok yoghurt først og fremst av barn. Jeg har lurt fælt på hvorfor ingen eldre har fått påvist E-colismitte. Eldre spiser også kjøttdeig. Yoghurt er ikke sånn typisk eldre-mat.... 0 Siter
Gjest mirakel*2 Skrevet 17. mars 2006 Skrevet 17. mars 2006 har ikke de nå sagt at alt kvernet kjøtt vi har liggende skal kastes? 0 Siter
puttelull Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 -ler- Ja, la oss ta helt av med hysteriet! Håper bare at du virkelig forstod hva jeg mente!;-) Jeg blir helt matt av at folk ikke spiser pølser, engang! 0 Siter
Gjest skremmende Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Håper bare at du virkelig forstod hva jeg mente!;-) Jeg blir helt matt av at folk ikke spiser pølser, engang! Matt?? Når den ene ungen etter den andre kommer inn på sykehus med smitten? Jeg synes dette er skremmende. Til å begynne med når dette kom var jeg rolig, trodde de fort ville finne ut hvor smitten kom fra. Nå som de har tatt så mange prøver fra gilde uten å finne den farlige bakterien synes jeg dette begynner å bli veldig skummelt. Det bør settes ut store ressurser for å finne ut hvor den kommer fra. 0 Siter
Gjest skremmende Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Dessuten spises nok yoghurt først og fremst av barn. Jeg har lurt fælt på hvorfor ingen eldre har fått påvist E-colismitte. Eldre spiser også kjøttdeig. Yoghurt er ikke sånn typisk eldre-mat.... Eldre spiser kanskje heller ikke så mye krydder. 0 Siter
Gjest Aimabel Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Dessuten spises nok yoghurt først og fremst av barn. Jeg har lurt fælt på hvorfor ingen eldre har fått påvist E-colismitte. Eldre spiser også kjøttdeig. Yoghurt er ikke sånn typisk eldre-mat.... Jeg har lurt fælt på hvorfor ingen eldre har fått påvist E-colismitte. Eldre spiser da mye sviskeyoghurt gjør de ikke? ;-) Det er ikke slik at kun barn blir smittet, men det slår ut annerledes på voksne, fordi vi har sterkere nyrer. Voksne slipper unna med magasjau. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Eldre spiser kanskje heller ikke så mye krydder. Det stemmer nok. Pepper og salt var nok "før i tida" ;-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Jeg har lurt fælt på hvorfor ingen eldre har fått påvist E-colismitte. Eldre spiser da mye sviskeyoghurt gjør de ikke? ;-) Det er ikke slik at kun barn blir smittet, men det slår ut annerledes på voksne, fordi vi har sterkere nyrer. Voksne slipper unna med magasjau. Sviskeyoghurt er sikkert vel og bra for gamle mager, ja ;-) Kanskje er det eldre som man tror har dødd en naturlig død, men at de i virkeligheten har hatt nyresvikt pga E-colismitte? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Typisk det når jeg for engangs skyld har kjøpt en yoghurt boks til guttungen. Tror jeg skal skyve den langt inn i kjøleskapet jeg. Mannen min presterte å kjøpe 20 yoghurter igår :-( Kjekt å ha, mente han :-/ Ungene spiser kanskje fire yoghurt hver i uka og vi voksne et par. Han tenkte at da hadde vi yoghurt i en uke. Jeg er usikker på om vi skal spise av dem eller ikke.... 0 Siter
puttelull Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 Matt?? Når den ene ungen etter den andre kommer inn på sykehus med smitten? Jeg synes dette er skremmende. Til å begynne med når dette kom var jeg rolig, trodde de fort ville finne ut hvor smitten kom fra. Nå som de har tatt så mange prøver fra gilde uten å finne den farlige bakterien synes jeg dette begynner å bli veldig skummelt. Det bør settes ut store ressurser for å finne ut hvor den kommer fra. Det er jeg selvfølgelig enig i! Men uten at det er grunnlag for det, blir Gilde avd. Rudshøgda sett på som syndebukken! Det er _det_ jeg blir matt av! For det er nemlig større sannsynlighet for at det er Fosen-avdelinga som er "syndebukken"! Gildes avd. på rudshøgda har virkelig lidd under dette, selv om det ikke er funnet snev av bakterier i kjøttet fra der! Da blir jeg litt matt av at folk ikke selv undersøker litt hvor kjøttet egentlig kommer fra! Jeg har jo selv 3 unger under 7 år, og jeg forer ikke dem med kjøttmat for tida;-) Det er alltid nødvendig å finne en syndebukk, _fort_! Og det synes jeg er betenkelig, og gjør meg matt! Hadde det _vært funnet_ E.colibakterier i kjøttet fra Gilde, Rudshøgda hadde saken stilt seg en smule annerledes! Og uansett; Hvis folk steker og koker kjøttet, og ellers behandler det slik man skal, dør dissee bakteriene! De finnes naturlig i større eller mindre grad i nesten alt kjøtt, uansett hvor det kommer fra! 0 Siter
citygirl Skrevet 18. mars 2006 Skrevet 18. mars 2006 E. colien som foråsaker HUS drepes og ufarligjøres av oppvarming. Det er derimot en rekke andre bakterier som kan forårsake matforgiftninger. Typisk er stor porsjon gryterett i kjele som står på benken og kjøles ned alt for sakte. Da vrimler det av bakterier i midten av gryta der nedkjølingen går senest. Noen bakterier produserer toksiner som blir værende etter oppvarmingen. Det er dermed ikke bare oppvarming som er viktig - men sørge for hurtig nedkjøling. E. coli er ikke spesielt toksinproduserende, HUS skyldes selve bakterien. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.