Gå til innhold

Hva gjør man når han vil stå opp kl.05 hver dag!?

Anbefalte innlegg

sommerkreps

Sønnen min på 5 mnd har aldri vært så veldig soveglad, men etter litt skrik og sånn (etter råd fra helsesøster) så har vi fått det ned i amming ca kl.1-2 og 4-5. Han legger seg ca 19.30. Da er han veldig trøtt og sovner av seg selv etter noen minutter (opp til et kvarter, men aldri noe skrik).

Problemet er at han våkner og vil opp kl.05! Før kunne han ligge til 7-8 men nå har han tydeligvis fått nok kl.05! Det synes jeg er litt tidlig..Noen ganger småsutrer han, snakker, gurgler osv om hverandre..Jeg tar han opp i senga mi, men det hjelper ikke..Slik kan han holde på en times tid før han skriker..NOEN ganger altså!(og jeg klarer jo ikke sove ordentlig når han holder på sånn) Andre ganger er det skrik med en gang..

Prøvde å la han skrike her en dag da han begynte kl.5. Jeg tenkte at han må ikke tro at det er greit, og siden helsesøster har råda meg til å gjøre det om natta når han våkna så ofte (annenhver time hele natta) så tenkte jeg det var ok..Men han hykskreik i 45 min og da hadde jeg han inntil meg hele tida og kosa med han. Tilslutt mista han netsn pusten så da var det bare å stå opp. Da slutta han med en gang..

Noen tips om hva jeg kan gjøre? Dette er saå slitsomt! puff..

Fortsetter under...

Gjest togli

Når han er bare fem mnd gammel kan du nok nesten ikke forvente annet...

Mine to yngste våkna alltid i fire-fem-tida fram til de var rundt 8-9 mnd gamle. De syntes tydeligvis det var morgen da :-(

Når de var 7-9 mnd gamle bestemte vi oss først for å lære dem å sovne selv på kvelden. Når dette var innlært, stod puppestopp på natta for tur. Deretter var det ikke aktuelt med morgen før klokka seks!

Vi gjorde det på samme måten hver gang: tok ikke opp barna når de skrek - gikk inn med jevne mellomrom (venta maks 4-5 min), tilbød vann, klappa på kinnet og gjentok at det var natt. Sånn fortsatte vi helt til de skjønte at det ikke var noen vits i å prøve mer...

Når du først har bestemt deg for å kjøre denne metoden er det veldig viktig at du _ikke_ tar opp barnet - selv om det skulle ta to timer! Da skjønner barnet at bare det holder ut lenge nok, så får det komme opp.. Du må selvsagt være sikker på at barnet ikke har vondt eller er syk e.l.

Jeg ville aldri brukt denne metoden på barn under 7-8 mnd.

Gjest Elextra

Da mine ble litt mer enn et par måneder, forsøkte jeg å holde dem å legge dem så sent som mulig på kvelden for at de skulle holde så lenge som mulig utover natten/morgenen. Ettersom de ble litt eldre, la jeg dem stadig tidligere. Det fungerte greit hos oss, men barn er jo forskjellige.

Nå er minstemann to og et halvt, og er inne i en periode hvor han vil stå opp ved 5-tiden igjen. Tydeligvis på tide å avslutte dagluren.

Min erfaring er at sove/våknetid går i perioder. Plutselig forskyver skjemaet seg en dag og så sover de litt lenger en periode for så å endre seg tilbake til gamle uvaner.

Har dere det mørkt nok i soverommet ?

"Regel nr. 1" ved soving er at det må være mørkt i rommet. Selv om det blir tidlig lyst, som nå. Gode lystette gardiner er et must for oss både på foreldre- og barnesoverom.

Hvis babyen vår våkner tidlig, hvilket han gjør rett som det er, har vi ørepropper klar for oss voksne + en leke eller to som vi legger oppi til ham i senga hans. Da pludrer han og leker i vei en god stund. Han sover inne hos oss enda, 9 mnd. Når han skriker så får han pupp. Ofte sovner han igjen etter en time eller to slik.

Vi har aldri tatt opp barna i senga vår, det blir bare styr og kravling og dårlig søvn for alle. Isteden ligger babyen i barnesenga 20 cm fra min seng, det gir trygghet god nok, samtidig som de lærer å ikke bli tatt opp hele tiden.

Når babyen bare er 5 mnd er det vanskelig å ikke imøtekomme hans behov for kos og amming når han vil ha. Hvis han vil ha pupp, la han få det, synes jeg.

Gjest hellep

Babyen din sover jo 9,5 timer om natta. Ikke rart om det er morgen da! Prøv heller å forskyve legginga på kvelden med et par timer (et kvarter om dagen?) så sover han nok etterhvert lengre på morgenen. Dessuten stiller vi jo klokka snart, så da sover han jo til 6 "gratis".

Min baby er 8,5 md og han legger seg mellom 9 og halv ti på kvelden og står opp mellom halv syv og halv åtte. Men han er jo våken en del ganger mellom der for å få litt pupp, og fra han våkner første gang ligger han i mi seng.

Forøvrig vil jeg råde deg til ikke å høre så mye på helsesøstre, men på magefølelsen!

Sånn holdt mi jente på om natten en periode før jeg begynte med fast føde. Oftere og oftere våknet hun om natten og ville ha pupp.

Jeg syntes ikke det var greit å la henne ligge og gråte, for hun var fornøyd om hun fikk pupp. Og da sov hun gjerne et par timer til.

Nå som hun er 8 mnd kan hun av og til virke blid og våken kl 0600 etter et puppemåltid. Men hun sovner som regel etter å ha lekt litt med suttene sine.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...