Gå til innhold

Sosialrapport ved annengangs adopsjon

Anbefalte innlegg

Imorgen braker det løs igjen. Vi skal ha første hjemmebesøk, og er kjempe spente. Vi gruer oss ikke, sånn som ved første adopsjon, men kjenner vi tripper etter å komme skikkelig igang.

Til dere som har erfaring med annengangs adopsjon: hvor mange hjemmebesøk hadde dere? Var det en omfattende prosess, eller gikk det kjapt og greit? Tok det lang tid fra første hjemmebesøk til rapporten var ferdig skrevet?

Har litt sommerfugler i magen. Særlig siden vi ikke får samme sosialkurator som forrige gang. Er redd det blir et minus. Må vi fortelle hele livshistorien en gang til, tro?

Hilsen en spent

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223281-sosialrapport-ved-annengangs-adopsjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

thuva1365380402

Ved annengangsadopsjon hadde vi 2 møter. Et hjemme sammen med vår sønn på en fredagskveld (2. desember 2005), det andre møtet var på hennes kontor lørdag 10 desember. Hun var ferdig med sosialrapporten for gjennomlesing av oss onsdag 14 desember, og den kom hun hjem til oss med. Skikkelig service. Dagen etter leverte vi den tilbake til henne, og samme dag ringte hun og sa hun var ferdig og den ble da sendt til Bufetat Region Sør samme dag, altså 15. desember. Så vi brukte tilsammen 1,5 uke.

Vi fortalte ikke noe om vår barndom denne gangen, men vi hadde også samme person både denne gangen og første gangen. Men hun brukte forrige rapport, og skrev den bare på nytt med ny alder etc.

Ønsker dere lykke til imorgen.

Gjest girasol

Ved annengangsadopsjon hadde vi 2 møter. Et hjemme sammen med vår sønn på en fredagskveld (2. desember 2005), det andre møtet var på hennes kontor lørdag 10 desember. Hun var ferdig med sosialrapporten for gjennomlesing av oss onsdag 14 desember, og den kom hun hjem til oss med. Skikkelig service. Dagen etter leverte vi den tilbake til henne, og samme dag ringte hun og sa hun var ferdig og den ble da sendt til Bufetat Region Sør samme dag, altså 15. desember. Så vi brukte tilsammen 1,5 uke.

Vi fortalte ikke noe om vår barndom denne gangen, men vi hadde også samme person både denne gangen og første gangen. Men hun brukte forrige rapport, og skrev den bare på nytt med ny alder etc.

Ønsker dere lykke til imorgen.

Så bra for dere!

Uff, jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert over sosialrapportskriverne vi har nå altså... vi er også 2.gangs-søkere, og barnevernet her i kommunen med to damer i 30-åra i spissen, MÅ gjøre alt SAMMEN (altså i par)... så hvis den ene er syk eller forhindret, avlyser de møtene med oss... i tillegg har de funnet ut at de skal ha alle opplysninger om oss på nytt, og selv om vi har en sosialrapport fra 2002 på 40 sider, er det tydeligvis ikke nok for dem, for de må bli kjent med oss sier de!... De har stipulert 5-6 møter... har vært her to ganger, og i.o.m.at de avlyste møtet forrige uke, henger vi i løse lufta nå, for de har ikke gjort noen ny avtale...

Kan dette være rettferdig og riktig overfor oss som tross alt er vurdert som skikket til å være foreldre for adoptivbarn fra før... - det de skal vurdere nå er jo om vi kan ha et barn til og om det første barnet vårt har det bra hos oss...??

Vet ikke hvordan jeg skal gå fram heller, for å formidle dette til dem...

Hilsen en noe frustret

Så bra for dere!

Uff, jeg kjenner jeg blir skikkelig frustrert over sosialrapportskriverne vi har nå altså... vi er også 2.gangs-søkere, og barnevernet her i kommunen med to damer i 30-åra i spissen, MÅ gjøre alt SAMMEN (altså i par)... så hvis den ene er syk eller forhindret, avlyser de møtene med oss... i tillegg har de funnet ut at de skal ha alle opplysninger om oss på nytt, og selv om vi har en sosialrapport fra 2002 på 40 sider, er det tydeligvis ikke nok for dem, for de må bli kjent med oss sier de!... De har stipulert 5-6 møter... har vært her to ganger, og i.o.m.at de avlyste møtet forrige uke, henger vi i løse lufta nå, for de har ikke gjort noen ny avtale...

Kan dette være rettferdig og riktig overfor oss som tross alt er vurdert som skikket til å være foreldre for adoptivbarn fra før... - det de skal vurdere nå er jo om vi kan ha et barn til og om det første barnet vårt har det bra hos oss...??

Hilsen en noe frustret

Går det virkelig an?? Skjønner godt frustrasjonen din ja. Etter å ha blitt grundig vurdert en første gang ved adopsjon, så burde det være langt enklere andre gang. Det nye er jo å vurdere hvordan dere takler foreldrerollen og hvordan barnet har innfunnet seg i familien. Deres historie har jo ikke forandret seg nevneverdig siden 2002.

Huff, slikt er bare med på å undergrave respekt for fagpersoner i barnevernet. Jeg synest det er helt utrolig at de ikke kan vurdere ressursbruken sin på en annen måte, spes i en tid hvor barnevernet lider under knappe ressurser.

Men tror likevel at 5-6 møter ved en andregangs sosialrapport hører med til sjeldenhetene. Håper i hvertfall det.

Ikke lett å gripe an for dere. Men kanskje dere kunne vise til hvordan det gjøres i andre kommuner, om dere har konkrete ekspempler? Man vil jo helst ikke bli oppfatta som vanskelig og negativ heller..

Lykke til videre

Gjest 3. gang var verst

Så bra for dere!

Hilsen en noe frustret

Kjære dere, jeg kjenner meg (dessverre)igjen. Vi er godkjent for 3. adopsjon - og denne siste gangen var den mest omfattende mht sosialrapport. Vi måtte ha rapporter fra barnehagen, vi hadde 4 møter, og alt måtte gjøres omigjen. Barndom ble f.eks. brukt mye tid på.

Og om vi nå var virkelig sikre - når det nå hadde gått så fint de første to gangene. Problemfokuset var høyt.

Ble skikkelig provosert - og er veldig glad dette var siste gangen!

Så bra for dere!

Hilsen en noe frustret

Synes det høres helt meningsløst ut med slik tid- og ressursbruk! Ikke minst hvis dere har en sosialrapport fra forrige gang på 40 sider. Det er jo enormt! Køen hadde nok vokst betraktelig hos BUFetat hvis alle hadde slike rapporter ;) Men hva med å rådføre seg med BUFetat, evt. BUFdir? De har jo faktisk veiledningsansvar overfor BV og kan kanskje gi dere både noen tips for hvordan dere kan ta opp dette med BV og gi en vurdering av realismen i dette. BV kan jo faktisk ikke bli kjent med alle som søker, det tar for lang tid. Virker som disse er litt uerfarne, ikke stoler på egen intuisjon eller er veldig usikre. Uansett, ønsker dere lykke til!

Annonse

Vi har nylig fått skrevet 2.gangs-rapport.

Vi hadde ett hjemmebesøk med barnet til stede. Noe ble tatt på telefon etterpå, og så var rapporten ferdig.

Det var en annen barnevernskurator enn første gang(heldigvis).

Hun sa at selvsagt skal vi ikke gå gjennom mye av det som ble gjennomgått sist en gang til.

Noe måtte skrives litt om og legges litt til, da forrige rapport var nokså tynn.

Dere bør absolutt kunne ta opp med disse damene at dere er undrende til tids-og ressursbruken.

Jeg tror ikke en så omfattende møterunde som det du beskriver, er vanlig. Ikke til 1.gangs søknad, heller.

Kanskje de koser seg SÅÅÅÅ med å skrive sosialrapport til en adopsjonssøknad at de haler det ut i det vide og brede? Nei, nå er jeg stygg.

Tror det står noe om dette i veiledningen til sosialrapporten(?)

Gjest høres merkelig ut

Synes det høres helt meningsløst ut med slik tid- og ressursbruk! Ikke minst hvis dere har en sosialrapport fra forrige gang på 40 sider. Det er jo enormt! Køen hadde nok vokst betraktelig hos BUFetat hvis alle hadde slike rapporter ;) Men hva med å rådføre seg med BUFetat, evt. BUFdir? De har jo faktisk veiledningsansvar overfor BV og kan kanskje gi dere både noen tips for hvordan dere kan ta opp dette med BV og gi en vurdering av realismen i dette. BV kan jo faktisk ikke bli kjent med alle som søker, det tar for lang tid. Virker som disse er litt uerfarne, ikke stoler på egen intuisjon eller er veldig usikre. Uansett, ønsker dere lykke til!

Det syns jeg var en god ide, ring til BUFetat og spør om råd. I tillegg bør dere informere dem - på en høflig måte - at denne framgangsmåten faktisk er helt uvanlig når det gjelder annen gangs adopsjon. Jeg kjenner mange som har adoptert for annen gang, og da har to møter vært det vanligste, og barndommen pleier de ikke å gå inn på om igjen.

Saksbehandlerne må da ha tillit til sine tidligere kolleger? Hvis de ikke hører på dere, ville jeg vurdere å sende et høflig brev til sjefen på sosialkontoret, referer til hva BUFetat har sagt (etter dere har ringt) og spurt om dette virkelig kan være nødvendig og riktig bruk av ressurser...

Hei

Vi hadde kun et møte hvor saksbehandler kom hjem til oss.

Her var fokuset hvordan vi hadde det alle tre, hvordan vi løste utfordringene og hvordan det er å være foreldre kontra hva vi trodde ved første rapport (c:, og det ble rettet opp faktaopplysninger fra forrige rapport som økonomi, dødsfall osv.

Som andre skriver så ville jeg ha tatt kontakt med BUFA, BUFA klarer å saksbehandle annengangssøkere på ca 1 mnd da burde kommunen klare å skrive rapporten på kortere tid.

Det er helt utrolig hvor stor forskjell det er fra kommune til en annen.

Vår erfaring er at det nytter å klage skriftlig til kommunen.

Ønsker dere lykke til!

Hei

Her var fokuset hvordan vi hadde det alle tre, hvordan vi løste utfordringene og hvordan det er å være foreldre kontra hva vi trodde ved første rapport (c:, og det ble rettet opp faktaopplysninger fra forrige rapport som økonomi, dødsfall osv.

Som andre skriver så ville jeg ha tatt kontakt med BUFA, BUFA klarer å saksbehandle annengangssøkere på ca 1 mnd da burde kommunen klare å skrive rapporten på kortere tid.

Ønsker dere lykke til!

Dette svaret regner jeg med at du ikke skjønte så mye av Thaimamma.

Jeg ble litt ivrig, det skulle være et svar til deg (første del) og et svar til girasol (siste del).

Uansett ønsker jeg dere begge to lykke til videre i prosessen.

Vennlig hilsen

thuva1365380402

Hei

Ønsker dere lykke til!

Du skrev at BUFA klarer å saksbehandle annengangssøkere på ca 1 mnd. Men det stemmer ikke. Ikke alle Regionene klarer det. Vi har nå ventet i 3 mnd på Region Sør, og forventer faktisk ikke svar fra dem ennå. Vi ble forespeilet 2 mnd ventetid for 2. gangs søkere. Men neida, den gang ei.... De sier at de ikke klarer å holde denne tiden.

Utrolig kjedelig.

Hjemmebesøket ble avlyst igjen..! Det er andre gang jeg har ordnet med fri fra jobben, for så å få beskjed om at sosialkurator har sykt barn. Vi fikk ikke en gang avtale nytt møte, for det kunne trekke litt ut. Jeg er så skuffet. Føler at vi aldri kommer igang.

Jaja, nå fikk jeg furtet fra meg. Skjønner jo selvfølgelig at sånt kan skje. Tusen takk for svar alle sammen. Håper det går fort når vi først setter igang.

Annonse

Gjest girasol

Hjemmebesøket ble avlyst igjen..! Det er andre gang jeg har ordnet med fri fra jobben, for så å få beskjed om at sosialkurator har sykt barn. Vi fikk ikke en gang avtale nytt møte, for det kunne trekke litt ut. Jeg er så skuffet. Føler at vi aldri kommer igang.

Jaja, nå fikk jeg furtet fra meg. Skjønner jo selvfølgelig at sånt kan skje. Tusen takk for svar alle sammen. Håper det går fort når vi først setter igang.

Har vi samme sosialkontor mon tro?...

Akkurat det samme skjer med oss! To ganger er møtet vårt blitt avlyst pga.sykt barn hos den ene av de to saksbehandlerne...

Jeg er også sliten av det! Det koster ganske mye å organisere i forhold til jobben!...

Håper det ordner seg i saken deres snart! Lykke til!

M.v.h.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...