Gjest effektivt tips Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg har ei jente på 4,5 år, som jeg synes har et litt umodent språk enda. Skjønt jeg har ikke så mange å sammenligne med for jeg kjenner for det meste store barn. Barnehagen er ikke enig med meg og sier at språket hennes ikke er -så- umodent, men jeg synes hun er sen i forhold til hva hennes søsken var. Kanskje det har å gjøre med at hun var født 2. måneder for tidlig. Hun sier ikke R enda. Erstatter den med J. Ordforådet blir stadig bedre, men setningene er litt enkle enda, til tross for at hun er veldig pratsom og prater i ett sett. - Hun sier f.eks. Jeg vil bli med på tikken. Tikken betyr butikken. Jeg er mest bekymret for at R-lyden ikke er på plass og kunne tenkt meg logoped til henne, men vi har fått beskjed om at logoped ikke er aktuelt før skolestart. Vi fikk tips om følgende for å få på plass R lyden: Bruk litt tid hver dag. Benytt noen ord/regler. Bytt ut R med D. (D en hjelper henne å få tunga på rett sted i munnen). Telling er f.eks. effektivt. en to tede fide ..... Når hun får til dette, øver dere på å si det fortere og fortere. Da vil hun automatisk få en R lyd etterhvert. Dette var veldig effektivt her hjemme. Hun lærte fort R lyden - og så tok det litt tid før hun brukte den konsekvent. Det går jo litt på vanen også. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223320-5-%C3%A5ring-og-spr%C3%A5k/page/2/#findComment-1677029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.