Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf

Det er dessverre mange - både foreldre og trenere (som ofte er de samme, da) - som ikke skjønner barneidrettsbestemmelsene og hvilken hensikt de har.

Veldig mange tror at barneidrettsbestemmelsene er laget for å hindre barn i å drive idrett, og så protesterer de på sin egne, barnslige måte. Og de skjønner ikke hva det gjør med et barnesinn, dessverre.

Min oppfordring er at foreldrene må sette seg godt inn i både retningslinjene fra NIF og ikke minst de lokale (fylkesvise) reglene. Og det er foreldrene som må pushe på idrettslaget der ungene er med. Ingenting annet nytter.

Du har helt rett, treneren var også far til en av spillerne.

Men vi orket ikke å ta opp kampen (jeg kjente heller ikke til reglene du nevner her), vi lot junior slutte i stedet.

Fortsetter under...

Gjest Mom33

Du har helt rett, treneren var også far til en av spillerne.

Men vi orket ikke å ta opp kampen (jeg kjente heller ikke til reglene du nevner her), vi lot junior slutte i stedet.

Det er jo det de aller fleste gjør - slutter, altså. Og det er veldig synd dersom ungene i utgangspunktet liker det de driver med!

Jeg har holdt på med volleyball i mange år, og der er det slik at man ifølge reglene kan bytte inn/ut fortløpende når man roterer. Det er en ekstremt god måte å la alle spille like mye! Særlig i 10-13-årsalderen brukes dette mye. Fotball har mye å lære der.

Det er dessverre mange - både foreldre og trenere (som ofte er de samme, da) - som ikke skjønner barneidrettsbestemmelsene og hvilken hensikt de har.

Veldig mange tror at barneidrettsbestemmelsene er laget for å hindre barn i å drive idrett, og så protesterer de på sin egne, barnslige måte. Og de skjønner ikke hva det gjør med et barnesinn, dessverre.

Min oppfordring er at foreldrene må sette seg godt inn i både retningslinjene fra NIF og ikke minst de lokale (fylkesvise) reglene. Og det er foreldrene som må pushe på idrettslaget der ungene er med. Ingenting annet nytter.

Enig!

Men er også imponert over hvordan enkelte idrettslag er steintøffe på dette med å følge barneidrettsbestemmelsene og uansett aldri toppe lagene i kamp. Noen steder får man det til:-)

Gjest Mom33

Enig!

Men er også imponert over hvordan enkelte idrettslag er steintøffe på dette med å følge barneidrettsbestemmelsene og uansett aldri toppe lagene i kamp. Noen steder får man det til:-)

Ja, og de som er flinke til å la alle få spille (omtrent) like mye, beholder også ungene lenger.

Men jeg ser også endel problemstillinger som følger i kjølvannet av dette, og som stiller krav til treneren:

- Den eller de som aldri deltar på trening, men bare møter til kamp - skal de få spille like mye som de som alltid er på trening?

- Når det uttalte målet er å vinne kampen, skal man da la de aller flinkeste få litt mer spilletid slik at det skjer - eller er det greit å tape fordi alle får spille like mye?

- Når man har et par skikkelige talent på laget, hvordan skal man la disse få utvikle seg?

Det er selvfølgelig gode svar på disse spørsmålene, men det krever mye av treneren for å klare å gjøre ting riktig. Det er derfor det er så viktig å bruke de beste trenerne på de yngste lagene! Dette sliter mange idrettslag med å forstå, de yngste får gjerne en ivrig far i trenerrollen, også går hele greia til helvete.

Ja, og de som er flinke til å la alle få spille (omtrent) like mye, beholder også ungene lenger.

Men jeg ser også endel problemstillinger som følger i kjølvannet av dette, og som stiller krav til treneren:

- Den eller de som aldri deltar på trening, men bare møter til kamp - skal de få spille like mye som de som alltid er på trening?

- Når det uttalte målet er å vinne kampen, skal man da la de aller flinkeste få litt mer spilletid slik at det skjer - eller er det greit å tape fordi alle får spille like mye?

- Når man har et par skikkelige talent på laget, hvordan skal man la disse få utvikle seg?

Det er selvfølgelig gode svar på disse spørsmålene, men det krever mye av treneren for å klare å gjøre ting riktig. Det er derfor det er så viktig å bruke de beste trenerne på de yngste lagene! Dette sliter mange idrettslag med å forstå, de yngste får gjerne en ivrig far i trenerrollen, også går hele greia til helvete.

Jeg synes ivrige fedre ofte gjør en kjempejobb! Hvis man ikke benytter engasjerte foreldre i barneidretten, så blir det vanskelig å gi gode og rimelige tilbud til alle.

Annonse

Gi den gutten en gitar med en gang!

Litt spøkefullt, men bare godt ment. Vi ga gitar til en av våre nevøer som er en rolig fyr sånn som du beskriver din sønn. Selvtilliten og gleden i denne ungens øyne etter dette er til å få hjertet i halsen av. Han har til og med spilt foran foreldre og klassekamerater.

Organisert idrett etc passer ikke for alle, kanskje det er en interesse han heller vil lære mer om som passer han bedre?

Mrs. Wallace

Sønnen min er bare 5, men jeg mistenker allerede at han ikke kommer til å kaste seg på lagidretter. Han er også en litt forsiktig type motorisk sett, selv om han er trygg og utadvendt sosialt.

Jeg tenker på at speideren kan være et godt alternativ. Var selv speider i oppveksten, og fikk enormt utbytte av det.

Gjest Mom33

Jeg synes ivrige fedre ofte gjør en kjempejobb! Hvis man ikke benytter engasjerte foreldre i barneidretten, så blir det vanskelig å gi gode og rimelige tilbud til alle.

Misforstå meg riktig - engasjerte foreldre skal man ta godt vare på! Men "gale" foreldre, særlig fedre som lever ut egne ambisjoner gjennom trenerrollen, kan gjøre så mye skade at det er ubotelig.

Man må finne balansen, og endel idrettslag har mye å gå på der.

Ikke min heller. Han er utpreget sær og individualistisk, og er ikke interessert i noen form for lagidrett. Og så liker han ikke å slåss, så alt som smaker av kampsport er æsj.

Da er det ikke veldig mye igjen, for å si det sånn... Han gikk på turn en stund, og det var visst gøy, men så kolliderte det med speideren, og det er enda morsommere, så han valgte det.

Nå vurderer vi orienteringskurs. Speideren er flott, men jeg synes han skal lære å trene kroppen sin også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...