Gå til innhold

Diagnose

Anbefalte innlegg

Gjest Katthult

Tror nok likevel at mange med Aspergers ikke klarer alt bråket, etc. rundt idrett fordi det minner dem om mobbing.

Vår "mistentkte Asperger" sluttet på ishockey fordi det angivelig var for mye utstyr og ting å tenke på. Vi mistenker at kroppstaklinger og hardt spill også var en viktig årsak. Han sluttet med fotball fordi han mener han ikke er noe god. Vi kan se hans underlige motorikk på femti meters hold, han er stiv, har stive bevegelser, mangler mimikk, beveger ikke armene annet enn i ekstreme tilfeller..

Det må være noe med Aspergere og idrett....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223364-diagnose/page/2/#findComment-1688481
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Tourettes, kanskje ja, hvis han også har hatt vokale tics (lyder). Men synes ikke det høres ut som ren tourettes. Kanskje med ad/hd eller add i tillegg??

Uansett, man må starte hos fastlegen for å få henvisning til videre utredning. Dessverre har ikke alle fastleger like god peiling. Men stå på!

Tourette syndrom alene er ikke så ofte dioginesert.. det henger sammen med mange forskjellige tilstander, Kan være at noen er innom av det eller det, mens det ofte er bare litt av hvert å derfor vanskelig å finne ut. TS .ADHD-ODD. osv kan fort bli til utviklingshemming, noe som ofte også blir feil... så derfor faller mange mellom to stoler, men finner først ut av det når barnet blir ungdom.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223364-diagnose/page/2/#findComment-1700788
Del på andre sider

Gjest Bare touretter

Tourette syndrom alene er ikke så ofte dioginesert.. det henger sammen med mange forskjellige tilstander, Kan være at noen er innom av det eller det, mens det ofte er bare litt av hvert å derfor vanskelig å finne ut. TS .ADHD-ODD. osv kan fort bli til utviklingshemming, noe som ofte også blir feil... så derfor faller mange mellom to stoler, men finner først ut av det når barnet blir ungdom.

Tourettes er en egen diagnose. Det går an å ha "bare" tourettes syndrom, selv om det er mest vanlig å ha noen ledsagertilstander også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223364-diagnose/page/2/#findComment-1704374
Del på andre sider

bugge -jenta

Jeg føler jeg gjentar meg en del, for denne boken har jeg anbefalt før mange ganger på dette forumet, men jeg gjør det igjen, nettopp fordi denne boken tar for seg ADHD, Tourette syndrom, OCD, Aspergersyndrom med mer(dog med hovedvekt på de to førstnevnte, men den skriver mye om nettopp ledsagende lidelser) 60 % av de som har TS har ADHD for eksempel. Tall må alltid tas med en liten klype salt.

Jeg synes at de som er rundt et slikt barn trenger kunnskap. Da får barnet det bedre, du får det bedre. Boka heter Men kan de ikke ta seg sammen, og jeg hadde den på spesialpedagogikkkurset mitt. Skrevet av Lisbeth Iglum Rønhovde. Jeg vil si det er en tilgjengelig bok. Den rommer mye kunnskap, og kan leses flere ganger, blas i, slås opp i, gir mange tips, men er ikke spesielt tung og lese. Den er verdt pengene. At de nærmeste forstår og har kunnskap, er så viktig. Da kan man unngå mange vonde unødvendige episoder.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223364-diagnose/page/2/#findComment-1704398
Del på andre sider

Gjest helmudt

Jeg føler jeg gjentar meg en del, for denne boken har jeg anbefalt før mange ganger på dette forumet, men jeg gjør det igjen, nettopp fordi denne boken tar for seg ADHD, Tourette syndrom, OCD, Aspergersyndrom med mer(dog med hovedvekt på de to førstnevnte, men den skriver mye om nettopp ledsagende lidelser) 60 % av de som har TS har ADHD for eksempel. Tall må alltid tas med en liten klype salt.

Jeg synes at de som er rundt et slikt barn trenger kunnskap. Da får barnet det bedre, du får det bedre. Boka heter Men kan de ikke ta seg sammen, og jeg hadde den på spesialpedagogikkkurset mitt. Skrevet av Lisbeth Iglum Rønhovde. Jeg vil si det er en tilgjengelig bok. Den rommer mye kunnskap, og kan leses flere ganger, blas i, slås opp i, gir mange tips, men er ikke spesielt tung og lese. Den er verdt pengene. At de nærmeste forstår og har kunnskap, er så viktig. Da kan man unngå mange vonde unødvendige episoder.

vennlig hilsen

Leser du ikke Morgan Kane da?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/223364-diagnose/page/2/#findComment-1704413
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...