Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en sønn i første klasse som virker stort sett glad og fornøyd, men har den siste tiden gitt signaler om at han ikke får leke med de andre (to gutter) i friminuttene og at han kjeder seg, sier at han går litt alene.

Det jeg synes er vanskelig er å stille riktige spørsmål for å få riktig bilde av hva som skjer. Det kan hende dette bare er en kort periode om dagen, og bare innimellom. Men i og med at vi spør hele tiden blir det veldig fokus på dette og kanskje ikke på det positive som skjer på skolen. Er redd for å mase fordi han da kan føle han ikke strekker til.

Han er alltid i lek når vi henter og vi har også hentet i utetiden. Men vi kan ikke overse det faktum at han har sagt at blir utestengt fra lek i noen tilfeller. Kan dere gi meg råd om hvordan jeg skal nærme meg han?

Jeg har bedt de på SFO og læreren holde et øye med han for å se hvordan han har det.

Fortsetter under...

Gjest LucySky

I samme situasjon som deg for år tilbake, prøvde jeg etter hvert andre og ikke så "omfattende" spørremåter enn det å si "hvordan var det på skolen i dag, da?"

Hun spiste oftest litt mat rett etter skolen, og da satt vi der sammen og så kunne jeg si: - Hadde Tiril på seg den fine nye jakka i dag, da?

- Hoppet dere strikk i dag?

- Lekte Siv og Inger sammen i dag også?

Sånn "prateinteressert", som jeg ville ha spurt ei venninne om hun hadde sett noen fine støvler sist hun var i byen.

Og det funket. Dattera mi spiste brødskiver og fortalte om dette og hint via svarene hun ga meg, og kom etterhvert på ting hun hadde lyst til å ha sagt, men som hun ikke kom på når jeg spurte på vanlig måte.

Vår erfaring er denne: Still helt konkrete spørsmål: Hva gjorde dere i første friminutt/frilek? Hva gjorde dere i utetida på SFO? etc. Så følger man opp med konkrete spørsmål: Hvem lekte du med? Koste du deg? etc.

Når det er positive ting som skjer, så fokuser på dem. Er det negative ting som skjer, så noter dem opp for deg selv (mentalt eller på papir), og spør skolen/SFO om den konkrete situasjonen.

Jeg har funnet ut at jeg må stille veldig konkrete spm for å få ordentlige svar fra vår 1. klassing. Hvis jeg bare spør "Hvordan gikk det på skolen i dag?" svarer han som regel "bra!" eller "Fint!" eller som oftest "Husker ikke"

Hvis jeg derimot spør om detaljer som "Var Per frisk igjen i dag", "Bygde dere klinkekulebane i dag også?", "Lekte du med Ole eller Knut i dag?" så får jeg svar + litt mer info i tillegg som han kommer på når han ser for seg situasjonen.

Jeg bruker også ukeplanen mye, spør om det jeg vet de skulle drive med den dagen.

Vi skal ha konferansetime denne uka, og i den fofbindelse fikk vi et spørreskjema der vi skulle svare på spm på forhånd om trivsel og andre ting(sammen med barnet). Krysse av smilefjes, likegladfjes eller surt fjes. Det var et fint hjelpemiddel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...