Gå til innhold

CP - forårsaket av oxygenmangel under fødselen

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg er far til et barn som ble født under dramatiske omstendigheter.

Jeg vet at statistikken sier at et fåtall av barn får CP som et resultat av oxygenmangel under selve fødselen, og at de fleste har dette medfødt og har fått dette i mors liv. Det jeg ønsker svar på er om sannsynligheten for at vårt barn allikevel fikk en oxygensvikt er mer enn 50% sannsynlig utfra de kriterier som følger: ble født med fundustrykk (trykketid ca. 1 time)- fundustrykk ble gitt i ca. 45 min. Apgarscore ved fødsel 1 min = 3 / 5 min = 6 - Ph syrebase verdi 6.81 etter 20 min. 6 mndr. gammel ble det ved cerebral CT påvist noe markert ventrikkelsystem og i tillegg markert substanstap foran frontallappen. I tillegg har han utviklet epilepsi. Beskrivelsen etter 1 ukes alder konkluderer med forandringer passende med total asfyxi med affeksjon av basalganglie og thalamus, og delvis cortex parasagittalt bilateralt og mest på ve. side. Intrapartal asfyxi der Apgar poengen ikke helt står i relasjon til første base deficit og heller ikke helt i relasjon til det postportale forløpet.Bedømmes som en posthypoxisk ichæmisk enhephalopati grad 2, iflg. Sarnat. Grov Asfyxi konkludert etter ca. 3 timer. Barnet fikk diagnose CP Quadriplegi + Epilepsi.

Hilsen

En fortvilet og oppgitt far !

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det er en kompleks og tragisk sykehistorie du forteller og jeg vil tro det er en lang journal som beskriver behandlingen barnet ble gitt og resultater av undersøkelser og laboratorieprøver som ble tatt og som danner grunnlaget for noen av de kommentarene som er gitt i forhold til barnets symptomer, Apgar score og CT funn.

Du spør om barnet har hatt en oxygensvikt før fødsel. Blodprøvene som er tatt viser det, og jeg tror ingen av legene du har snakket med benekter det.

Av din beskrivelse ovenfor tror jeg det kan foreligge misforståelse i forhold til hva som er ment om årsaksforhold når det gjelder CT funn og kliniske symptomer og surstoffmangel.

Jeg synes du skal ha en ny samtale med barnelegen ( nyfødtlegen) som behandlet barnet og få forklart hans resonnement som ligger til grunn for uttalelsen om at " Apgar poeng ikke helt står i relasjon til første base deficit." Journalen inneholder sikkert flere laboratorieprøver som også sier noe om graden av surstoffmangel utover basedeficit.

Ønsker du en " second opinion" har du rett til det.

Norsk Pasientskade Erstatning vil også kunne hjelpe deg.

Det er en kompleks og tragisk sykehistorie du forteller og jeg vil tro det er en lang journal som beskriver behandlingen barnet ble gitt og resultater av undersøkelser og laboratorieprøver som ble tatt og som danner grunnlaget for noen av de kommentarene som er gitt i forhold til barnets symptomer, Apgar score og CT funn.

Du spør om barnet har hatt en oxygensvikt før fødsel. Blodprøvene som er tatt viser det, og jeg tror ingen av legene du har snakket med benekter det.

Av din beskrivelse ovenfor tror jeg det kan foreligge misforståelse i forhold til hva som er ment om årsaksforhold når det gjelder CT funn og kliniske symptomer og surstoffmangel.

Jeg synes du skal ha en ny samtale med barnelegen ( nyfødtlegen) som behandlet barnet og få forklart hans resonnement som ligger til grunn for uttalelsen om at " Apgar poeng ikke helt står i relasjon til første base deficit." Journalen inneholder sikkert flere laboratorieprøver som også sier noe om graden av surstoffmangel utover basedeficit.

Ønsker du en " second opinion" har du rett til det.

Norsk Pasientskade Erstatning vil også kunne hjelpe deg.

Takk for ditt svar ! Grunnen til at jeg henvender meg til dere er jo nettopp at legene ikke ønsker å ta stilling til denne saken så lenge vi har klaget denen saken inn for NPE. La meg heller stille deg spørsmål om du anser at det er mer enn 50% sannsynlighet for at vår sønn har fått en oxygensvikt under fødselen. Vår fødsel er blitt ansett som en "lavrisikofødsel" dvs. mor og barn var friske og mor har levd meget sunt under svangerskapet. Alt var bra ved innkomst på sykehuset !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...