Gå til innhold

trening/trapper...


Gjest batteri

Anbefalte innlegg

Gjest batteri

har lest noe om at trappegåing er god trening for rumpe/lår. har lyst å stramme opp litt, ikke få store muskler, for prøver egentlig å slanke meg i tillegg... så vet jeg at knebøy er bra øvelse for disse musklene, men pga. problemer med knær kan jeg ikke gjøre dette, hvertfall ikke hvis jeg bør bøye knærne i rundt 90 graders vinkel.

jeg sykler en del i tillegg, så hvor stor del av treningen bør "trappegåingen" utgjøre? jeg løper ikke, men går opp trappene i passe raskt tempo..må passe på knærne her også, tenke på knær over tær o.l... kjenner det en del i leggene og lårene når jeg går. har også hørt at man skal prøve å stramme setemusklene,slik at man kjenner man bruker dem, jeg vet ikke om jeg får dette riktig til? greier heller ikke holde på å gå opp og ned i evigheter..til nå har jeg ikke gått lengre enn i ca. 5 min i strekk. I tillegg til styrkeøvelser/sykling utenom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest staedtler

Hvor stor del av din totale treningsmengde trappegåinga bør utgjøre, avhenger av intensitet, varighet og hyppighet, både på trappeøktene OG dine andre økter. Og ikke minst avhenger det av hva du vil oppnå med treninga di.

Forstår jeg deg riktig nå: Du må stoppe og ta en pause etter 5 min. trappegåing, og så kan du fortsette? Eller må du kutte helt ut? Hvis førstnevnte, er det greit, da kan du kjøre 5x5 min.-intervaller e.l., med 2 min. aktiv pause mellom hver intervall. Hvis sistnevnte, bør du vente med trening i trapper til du er i bedre form, for kun 5 min. gir minimal treningseffekt.

Ikke fokuser på å stramme setemusklene når du går! Konsentrer deg heller om å gå med et spenstig steg, altså med "snert i frasparket", som skiløperne sier. Får du til dette, optimaliseres muskelbruken deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...