Gjest usikkerjegnå Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Dere har sikkert masse erfaring som jeg mangler :-) Jeg har en datter på snart 5 mnd som våkner litt tidlig på morningen. Hun sover masse på dagen, synes jeg. Feks i dag sto vi opp kl 0630 etter pupp i sengen. Hun hadde da også fått pupp kl 0430. Hun la seg kl 1930 og jeg klarte å drøye første måltid til 0430 med smokk.(hun får grøt på kvelden) Så over til dagen: opp 0645, sov 30 min 0730-0800. Så neste hvil 0915-1000. Så tur i vognen fra 1100-1300 sov det meste av turen. Så en god hvil i sengen fra 1430-1645. Så dødstrett og i seng 1900. Regner med at natten blir som den var i natt. Dette ble kanskje veldig forvirrende, men spørsmålet mitt er, sover hun for mye på dagen? Burde jeg holde henne våken i lengre perioder. Det blir jo nesten ikke tid til lek, kun mat og stell. Skal ikke klage, men det hadde vært deilig om hun kunne sove litt lengre enn 0600-0630. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mij Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Noen sover mer enn andre, hun er liten ennå og skal endre søvnrutiner mange ganger enda. Tror ikke du trenger holde henne våken, hun kvikner nok snart mer til. At hun sover til 6-halv 7 om morgenen synes jeg høres ut som luksus.. :-) Vår gutt sov aldri lenger enn til 5-halv 6 før han var 1,5 år, og han holdt det gjerne gående flere gang i løpet av natta også. Nå har han en stabil rytme, men tror ikke man kan forvente det av en på 1,5 år heller. La henne styre søvnen selv du, hun er så liten ennå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1674948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 JEg er litt uenig med mij. Jeg synes det er godt for både mor og barn å ha litt rytme på dagen. Lillebror her i huset er snart 5,5 mnd. Vi har en nogenlunde fast rytme. Vi niholder ikke på den, for alle dager inneholder forskjellige ting med 3 barn i huset, men de store trekkene er like. Våre døgn ser i hovedsak slik ut: Våkner ca. 07-08. Noen dager får han mat med en gang, andre dager må vi kjøre storesøstrene til skole/barnehage først. Da får han mat med en gang vi kommer hjem. Så leker han/vi litt og så får en en liten påtår ved 09-tiden og så sovner han etterpå. Den lurer varer alt fra 1 til 3 timer. Etter det koser vi oss litt hjemme. Han får litt mer pupp etterhvert og så drar vi gjerne ut og handler ved 12-tiden. Han ligger i vogna, og tar seg som regel en lur der på alt fra 30-60 minutter. Så henter vi jentene og drar hjem. Han får pupp og er da som regel ganske trøtt. (Klokka har gjerne blitt rundt 15.) Han tar seg da en liten lur som varer fra 30-60 minutter. Ved 17-tiden får han litt vanlig mat. Varierer hva han får, grøt, avokado/banan, middag. Og så litt pupp på toppen. Kl. 18.30 starter vi kveldsstellet og han blir stappet full med pupp!!! Ved 19-tiden er han i seng og sovner greit. Han våkner 1-2 ganger på natta for mat. Min filosofi er at barn fra de er ganske små liker litt rutiner og faste rammer. Det gir trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Men, enhver må jo finne ut hva som passer seg best. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1675009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest usikkerjegnå Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 JEg er litt uenig med mij. Jeg synes det er godt for både mor og barn å ha litt rytme på dagen. Lillebror her i huset er snart 5,5 mnd. Vi har en nogenlunde fast rytme. Vi niholder ikke på den, for alle dager inneholder forskjellige ting med 3 barn i huset, men de store trekkene er like. Våre døgn ser i hovedsak slik ut: Våkner ca. 07-08. Noen dager får han mat med en gang, andre dager må vi kjøre storesøstrene til skole/barnehage først. Da får han mat med en gang vi kommer hjem. Så leker han/vi litt og så får en en liten påtår ved 09-tiden og så sovner han etterpå. Den lurer varer alt fra 1 til 3 timer. Etter det koser vi oss litt hjemme. Han får litt mer pupp etterhvert og så drar vi gjerne ut og handler ved 12-tiden. Han ligger i vogna, og tar seg som regel en lur der på alt fra 30-60 minutter. Så henter vi jentene og drar hjem. Han får pupp og er da som regel ganske trøtt. (Klokka har gjerne blitt rundt 15.) Han tar seg da en liten lur som varer fra 30-60 minutter. Ved 17-tiden får han litt vanlig mat. Varierer hva han får, grøt, avokado/banan, middag. Og så litt pupp på toppen. Kl. 18.30 starter vi kveldsstellet og han blir stappet full med pupp!!! Ved 19-tiden er han i seng og sovner greit. Han våkner 1-2 ganger på natta for mat. Min filosofi er at barn fra de er ganske små liker litt rutiner og faste rammer. Det gir trygghet og forutsigbarhet i hverdagen. Men, enhver må jo finne ut hva som passer seg best. Du sier han blir stappet med pupp. Min jente vil ikke ha så mye pupp om dagen. Kan hende det er fordi hun får grøt x 2. Kl 11 ca og kl 1830. Hun dier litt og så snur hun hodet bort. Nekter helt etter grøt, men får jo før da. Enig at det er deilig med rutiner, men en dag sover hun 3 timer etter lunsj og andre dager 1 time. Blir ikke noe rutiner av det.-) Så deilig at gutten din sover så leng om morningen. Her vil det ikke soves etter mat nr 2 ved 0600 tiden. Men tror du det har noe å si hvor mye de sover på dagen. Når er siste hvilen før natten hos dere? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1675025 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. mars 2006 Del Skrevet 20. mars 2006 Åh, jeg synes du er heldig som har en så liten en som sover til 06.00-06.30 jeg ;-) Hos oss er det morgen for både 1 1/2 åringen og 5 1/2 åringen når klokka er halv seks-seks! Femåringen _kan_ drøye det litt lengre noen ganger, men våkner ofte av at lillesøster står i senga og roper :-( Fram til ettårsalderen våkna mine to yngste alltid i fire-fem tida og mente det var på tide å stå opp... Forøvrig har jeg erfart at "søvn avler søvn" når ungene er babyer. Når de har sovet mye på dagen har de også sovet godt på natta. Først når de har rundet året har vi måttet ha litt mer faste rutiner på sovingen for å få dem til å sove godt på natta (ikke sove senere enn klokka to-tre på ettermiddagen f.eks.) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1675093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sønn på 2,5 år Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Du kan jo prøve å kunne ut den siste lurer. Heller gi henne en lenger lur litt tidligere på dagen.Jeg er også uening med Mij. Vist du lar henne styre søvnen sin, så bli henne fort vant med det. Begynn heller nå og reduser på sovingen. Henne er jo ikke unormalt tidlig oppe. Selv om min sønn sov og sov .. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1675237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Hei! Synes det høres ut som om dere har en helt OK rytme på døgnet, jeg, til at hun er 5 mndr. Det er slett ikke uvanlig at småtasser er skikkelige morgenfugler (to av mine tre er ekstreme morgenfugler - har alltid vært det og er det ennå - og nå er de snart 3 og snart 7. Våkner ENNÅ klokken 6 - uansett om det er skole/barnehagedag eller fridag) Tror det er alt for tidlig å tenke på å kutte ned på dagsovingen hennes. I denne alderen heter det seg at søvn avler søvn. Mitt beste råd: Sov når babyen sover - dag som natt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1675249 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Du sier han blir stappet med pupp. Min jente vil ikke ha så mye pupp om dagen. Kan hende det er fordi hun får grøt x 2. Kl 11 ca og kl 1830. Hun dier litt og så snur hun hodet bort. Nekter helt etter grøt, men får jo før da. Enig at det er deilig med rutiner, men en dag sover hun 3 timer etter lunsj og andre dager 1 time. Blir ikke noe rutiner av det.-) Så deilig at gutten din sover så leng om morningen. Her vil det ikke soves etter mat nr 2 ved 0600 tiden. Men tror du det har noe å si hvor mye de sover på dagen. Når er siste hvilen før natten hos dere? Lillebror veksler også på hvor lenge han sover, men jeg prøver å legge ham ned til nogenlunde samme tid. Det gjør at han på en måte kjenner på kroppen at klokka er "leggetid", "spisetid" osv. Det er ikke så rart hun ikke vil ha pupp etter grøten - da er hun sikkert mett. Jeg er helt overveldet over at lillebror sover så lenge på morgenen, det har ingen av de andre gjort. Med begge jentene startet morgenen helst før 6, men jeg prøvde å drøye det til etter 6 i alle fall. For meg var det stor forskjell på kl. 05.59 og kl. 06.01! Lillebror tar siste luren sin rundt kl. 16. Da sover han stort sett fra 30-60 minutter. Han får måltidet sitt ca. kl. 17. Og så legger han seg rundt 19. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/223494-dere-smarte-mammaer/#findComment-1677164 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.