Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mener jeg da

Enkelte mødre er utrolig trangsynte. Jeg synes også det er litt feigt og ikke ta det opp med deg heller. Hun vet vel at barnehagen har taushetsplikt og at de derfor ikke får forsvart barnet og dere?

Vi hadde lignende problem og vi tok det opp med foreldrene. Jeg syns barnehagene bør oppmuntre til dette fremfor hvisking og drittprat blant voskne.

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• isbe

17

• KaVa

5

• Gemini

3

• Lula

1

Mest aktive i denne tråden

Jeg ville bedt barnehagen om å få lov til å ta opp din sønns situasjon f.eks. en gang de har foreldremøte i barnehagen. Åpenhet er det beste forsvar!

Det er ikke foreldremøte før til høsten, men de skal lage et skriv som vi skal se på sammen, og som skal deles ut til foreldrene.

{{{klem}}}

Det er ikke enkelt. Jeg vet ikke om dere er åpne om din sønns utviklingsforstyrring, men dersom hun visste det, var det en ufølsom kommentar. Hørte barnet deres kommentaren? I så fall kan det være lurt å snakke litt om hva som ble sagt og hvorfor - og gjerne snakke om episoden som ble omtalt - ikke for å kjefte eller gi damen rett, men for å forklare hvorfor hun reagerte slik, og hvordan barnet kunne taklet situasjonen annerledes.

Men det er ikke enkelt, det vet jeg.

Barnet hørte kommentarene, men skjønner ikke slike abstrakte ting, slik at det gikk nok ikke inn på han.

Vi er meget åpne om hans utviklingsforstyrrelse, og kjenner mange av foreldrene på avdelingen, men de vi ikke kjenner er jo en stor utfordring.

Han har 100% ressurs på seg. Denne mora klagde over at hennes 6-åring hadde begynt å si dumming, og det hadde han lært i barnehagen fordi hun hadde hørt at min sønn hadde sagt det uten at det ble reagert på det....

HVA!! Var DET noe å reagere på da???

For noen år siden gikk jeg forbi en gjeng med unger fra fire til seks år tipper jeg. De sto i ring og sa: Bæsj! (latter) TISS (latter) Teiting (latter) Promp (Latter) FAAAAN (latter) - altså alle de stygge ordene de kunne.

Ungene blir eksponert for "dumme" ord overalt - hjemme, hos venner, i barnehagen, fra barneTV (følg litt med i hva de sier i Emil, f.eks) - og det er da ingen grunn å "nekte" ett barn rett til barnehage fordi det tilfeldigvis er det barnet som har kommet med et "nytt" ord?

Ingen foreldre tåler eller skal tåle at barna deres utsettes for vold i barnehage eller skole.

Dette gjelder uansett, og det er intet unntak for "barn med spesielle behov", diagnoser eller annet.

Hvorfor skal det være anderledes for barn enn for voksne? Jeg hadde aldri tolerert at en kollega var voldelig mot meg uansett hvilken diagnose eller traumatisk barndom vedkommende hadde hatt.

Jeg synes du skal forstå at denne moren reagerte slik. Du bør bruke din energi på å hjelpe de ansatte med å forhindre at ditt barn trakasserer andre barn.

Isbe skrev da vitterlig ikke noe om at sønnen hennes hadde vært voldelig?

Annonse

Du er ingen dårlig mor. Jeg skjønner at situasjonen er sår for deg, men tenk deg litt i hennes sko også.

Jeg skal innrømme at jeg ved noen anledninger har varslet personalet i vår barnehage om atferd som ikke bør tolereres, selv. Mitt barn ble omtrent hver dag plaget/slått av en gutt på avdelingen. Unnskyldningen jeg ble møtt med, var "integrering av bokstavbarn".

Vel, jeg ble fly forbanna, for dette gikk ut over vårt barns hverdag, han ble utrygg på denne villstyringen og det toppet seg med at mitt barn ble slått med redskap, og vi måtte på sykehus for behandling.

Det er vel ikke enkelt for noen parter.

Nei, det er nok ikke enkelt - skal lage et skriv til foreldrene nå. Tenker på hvordan det en gang blir når han begynner på skolen (2 år til....)

HVA!! Var DET noe å reagere på da???

For noen år siden gikk jeg forbi en gjeng med unger fra fire til seks år tipper jeg. De sto i ring og sa: Bæsj! (latter) TISS (latter) Teiting (latter) Promp (Latter) FAAAAN (latter) - altså alle de stygge ordene de kunne.

Ungene blir eksponert for "dumme" ord overalt - hjemme, hos venner, i barnehagen, fra barneTV (følg litt med i hva de sier i Emil, f.eks) - og det er da ingen grunn å "nekte" ett barn rett til barnehage fordi det tilfeldigvis er det barnet som har kommet med et "nytt" ord?

Min sønn har ikke fantasi på å si nye ord, men glemmer ikke ord, slik at når ungene først har sagt ord, så sier han de om og om igjen, og de andre ungene ler jo, så da fortsetter han - f.eks. også under måltid - skjønenr ikke når han må stoppe på en måte..

Forstår at det er vanskelig,men det er ikke sikkert at hun vet at han ikke er som alle andre små gutter. Sånn er det bare, vi hisser opp over ting som ikke er som vi forventer selv om det virker veldig teit av oss. Hvis folk får litt info om saken, så kanskje det stiller seg litt annerledes.

vi tenker å lage et skriv nå som skal ut til foreldrene. Jeg tror også på åpenhet som du sier!

Barnet hørte kommentarene, men skjønner ikke slike abstrakte ting, slik at det gikk nok ikke inn på han.

Vi er meget åpne om hans utviklingsforstyrrelse, og kjenner mange av foreldrene på avdelingen, men de vi ikke kjenner er jo en stor utfordring.

Lurer litt på om ditt barn og mitt barn har det samme, jeg? (AS)

mil1365380270

Han har ekstra pedagog og assistent på seg. Det denne mora reagerte på var at hennes sønn på 6 år hadde kommet hjem og sagt dumming og dust, og at hun hadde sett i barnehagen at når min sønn sa disse tingene ble det ikke reagert..

Hvis hun mente din sønn skulle ha skylden for at hennes sa de ordene, da får hun det tøft i fremtiden. Ungen hennes kommer til å si mye verre ting enn det, og det kommer han til å lære over alt. Lykke til med å fordele skylden på alle de andre ungene ;-)

Hvis hun reagerte på forskjellsbehandlingen, burde hun heller være glad for at hennes barn faktisk blir irettesatt. Og takknemlig for at han er mottakelig for det.

Mange som blir rare når de blir foreldre.... ;-)

Han har ekstra pedagog og assistent på seg. Det denne mora reagerte på var at hennes sønn på 6 år hadde kommet hjem og sagt dumming og dust, og at hun hadde sett i barnehagen at når min sønn sa disse tingene ble det ikke reagert..

Hun skal få det bra travelt når barnet hennes blir større og skal oppholde seg på skolen, SFO og ellers ute i den store verden der ikke alt blir overvåket og fordelt med millimeter-rettferdighet.

Sånne typer trenger du ikke bry deg om, isbe!

Lurer litt på om ditt barn og mitt barn har det samme, jeg? (AS)

Er i den duren ja - pr idag er diagnosen "uspesifisert utviklingforstyrrelse" - blir behnadlet ut fra at han har en autismespekterforstyrrelse. De tror det er AS, + mulig noe mer

Annonse

Er i den duren ja - pr idag er diagnosen "uspesifisert utviklingforstyrrelse" - blir behnadlet ut fra at han har en autismespekterforstyrrelse. De tror det er AS, + mulig noe mer

Har han blitt undersøkt for Fragilt X syndrom? (Du trenger ikke svare, vil bare tipse om dette, i tilfelle det ikke er kjent for deg)

Du kan jo lese og se om det ligner din sønns vansker:

http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=40

http://www.sos.se/smkh/1996-29-013/1996-29-013.htm

Hei!

Så fint at barna i barnehagen er inkluderende og vil ha h*n med i lek. Hos oss er det akkurat den sosiale biten som er sårest - han vil så gjerne, men får det ikke helt til.

Hei!

Så fint at barna i barnehagen er inkluderende og vil ha h*n med i lek. Hos oss er det akkurat den sosiale biten som er sårest - han vil så gjerne, men får det ikke helt til.

Det har de klart så fint i barnehagen - snakket mye om at han er syk og ikke forstår det andre forstår og at de må ha han med i lek - og ungene inkluderer han utrolig bra - selvom han overhodet ikke leker på deres premisser, godtar de at han er tilstede - og det er flott. HAN søker ingen sosial kontakt, og har det fint alene også, men vi ønsker jo gjerne at de andre skal være litt sammen med han

Har han blitt undersøkt for Fragilt X syndrom? (Du trenger ikke svare, vil bare tipse om dette, i tilfelle det ikke er kjent for deg)

Du kan jo lese og se om det ligner din sønns vansker:

http://www.frambu.no/modules/diagnoser/diagnose.asp?iDiagnoseId=40

http://www.sos.se/smkh/1996-29-013/1996-29-013.htm

Takk for tipset - er nok ikke der - hverken hypoton, utseende, motorikk eller slikt stemmer. Han er en unge man ser som utrolig pen, veeeeeldig rolige (litt tomme) øyne, god motorisk, sterk.

Takk for tipset - er nok ikke der - hverken hypoton, utseende, motorikk eller slikt stemmer. Han er en unge man ser som utrolig pen, veeeeeldig rolige (litt tomme) øyne, god motorisk, sterk.

Dette med spesifikt utseende er ikke alltid tilstede, og de andre symptomene varierer også veldig fra person til person, slik jeg har forstått det.

Men det stemmer nok allikevel ikke. Var ikke meningen å trå feil...

Han har 100% ressurs på seg. Denne mora klagde over at hennes 6-åring hadde begynt å si dumming, og det hadde han lært i barnehagen fordi hun hadde hørt at min sønn hadde sagt det uten at det ble reagert på det....

Var det ikke værre?!

Hvis hun reagerer på at hennes unge plukker opp halvstygge ord får hun jammen mye å bekymre seg over framover. På skolen går de sammen med 12-13 åringer som sier mye annet enn dumming, det skal jeg love! Jeg trodde ikke min 6-åring bannet heller, før jeg overhørte ham sammen med kompisene sine (han så ikke meg), der kom det en setning med både faen og jævlig!

Gutten din forstår vel ikke hva en dumming er heller kanskje? Og det er kanskje litt annet å slå ned på enn en og annen "dumming"?

Jeg håper dere får skrevet den infoen, så skjønner mora hvem som er dummingen i dette...

Var det ikke værre?!

Hvis hun reagerer på at hennes unge plukker opp halvstygge ord får hun jammen mye å bekymre seg over framover. På skolen går de sammen med 12-13 åringer som sier mye annet enn dumming, det skal jeg love! Jeg trodde ikke min 6-åring bannet heller, før jeg overhørte ham sammen med kompisene sine (han så ikke meg), der kom det en setning med både faen og jævlig!

Gutten din forstår vel ikke hva en dumming er heller kanskje? Og det er kanskje litt annet å slå ned på enn en og annen "dumming"?

Jeg håper dere får skrevet den infoen, så skjønner mora hvem som er dummingen i dette...

Gutten vår skjønner nok ikke dumming heller - akkurat som du sier. Og helt korrekt - vi har andre ting å gjøre enn å slå ned på hver gang han sier "dust" elelr "dumming". Det sier han fordi når han sier det med barn i nærheten ler de - og det er jo en respons han selvfølgelig liker.

Når han sier "mamma er dumming" hjemme sier vi bare "mamma er mamma" og ferdig med det - og han går ikke videre inn på det han heller, fordi han rett og slett ikke aner hva det betyr - det er alt, alt for abstrakt for han...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...