Gå til innhold

Blå tann + belegg på tenner etter antibiotikakur?

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig usikker på det her
Skrevet

Sønnen vår har fått et litt brunaktig belegg på tennene etter en antibiotikakur. Går dette bort av seg selv, eller bør vi gjøre noe med det? Lurer også på hvordan det er når man har slått melketann, slik at den er blitt blå. Gjør tannlegen noe med melketenner, eller lar man det bare være sånn?

Fortsetter under...

Gjest Elextra
Skrevet

Når det gjelder antibiotika vet jeg ikke.

Om barnet har slått en melketann ordentlig er det viktig å gå til tannlegen. Tannlegen vil da ta røntgenbilder og vurdere om melketannen har slått opp i anleggene til den nye tannen. I så fall vil man vurdere å trekke melketannen for å unngå betennelse og skade på den nye tannen.

En bør helst oppsøke tannlege med en gang, men antakelig bedre sent enn aldri.

Skrevet

Flere av mine melketenner råtnet etter antibiotikakur som barn. Så ikke særlig pent ut. Tror ikke det er helt uvanlig..

Skrevet

Poden vår fikk seg en trøkk i ei fortann da han var 3,5 år, og etter noen mndr oppdaget vi at tanna hadde litt blåskjær. Han ble undersøkt av tannlege som konstaterte at det så greit ut, ingen skade skjedd på den underliggende tanna. Fikk nye time til kontroll et halvt år etter for sikkerhets skyld, men også da så alt greit ut.

Men like før han ble 5 år begynte han å klage over at det gjorde vondt i tanna, og vi hadde også lagt merke til at den var blitt kortere enn de andre tennene (sluttet å vokse). Tannlegen sa at tanna var død, og at det muligens var en begynnende betennelse på gang (poden sa det var vondt når han banket på tannkjøttet rett over tanna), selv om han ikke kunne se dette helt sikkert på røntgenbildene. Så han mente det var best å trekke for sikkerhets skyld, og det gjorde han - og poden sa ikke en lyd :o) Jeg så at tærne hans krøllet seg litt da sprøyta med bedøvelse ble satt, men ellers var det veldig udramatisk... og tanna fikk han med seg i en liten skattekiste :o)

Så jeg ville fått en tannlege til å se på tanna - det er bedre å få det sjekket enn at tanna under også blir skadet...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...