smekka Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Blir snart gal av min 3-åring som spiser som en spurv. Noen ganger spiser hun godt men som regel er hun usedvanlig småspist og det som gjør meg mest vred er tiden hun bruker!!!!!!!!!! Hun kan fint bruke 1- 1 1/2 time på ett knekkebrød!!!!!!!! Hun sitter bare og småspiser smuler og åler seg frem og tilbake på stolen og gjør alt mulig annet rart. Jeg kan selvfølgelig gi blaffen i det og la henne spise det hun vil og så gå fra bordet, men har ikke helt ro på meg til det heller. Vil jo gjerne at hun skal spise noe og at hun lærer seg at man sitter ved bordet til man har spist opp. Mulig jeg er for streng. Noen tips? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg synes ikke man skal sitte ved bordet til man har spist opp. Jeg synes man skal sitte ved bordet til man er mett. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Det du lærer henne nå er at hun kan sitte og somle så lenge hun bare vil, og at dere vil være der uansett. Jeg hadde gitt henne rikelig med tid - si 20 minutter. Når det var gått 15 minutter sier du at om 5 minutter går mor fra bordet. Du kan sitte her og spise ferdig. Når det har gått 5 minutter, går du fra bordet, og passer på å være i samme rom som henne og gjøre forskjellige oppgaver. Når du sier hun spiser som en spurv, tenker du da på absolutt alt hun spiser i løpet av flere dager? Ett helt knekkebrød er ganske mye mat for en liten kropp, så jeg vil si at det er et veldig godt måltid for en 3-åring. Spiser hun ting utenom måltidet? Drikker hun mye? Mye melk? Legger hun på seg som hun skal? Vokser hun normalt? I så fall behøver du ikke å bekymre deg. 0 Siter
Gjest GA Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Jeg har funnet ut at det er lurt å ikke mase og presse ihvertfall. ved kveldsmat og frokost får ungene beskjed om at når langeviseren står på f.eks 3, da må de være ferdige å spise, for da skal vi gå/legge oss. Er de ikke ferdige da, må de la resten ligge eller ta det i hånda med seg på veien. Min 4-åring er også til tider ganske småspist, men jeg tror det jevner seg ut etterhvert. Ved noen måltider spiser hun mye, andre ganger holder det med 1/2 knekkebrød. Min jente spiser mer i bhg. enn hjemme. der spiser hun også brødskiver, noe hun nesten aldri gjør hjemme. Hvis det er et større problem, og jenta er unormalt tynn, hadde jeg tatt det opp med legen. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 21. mars 2006 Skrevet 21. mars 2006 Har hun store mandler? Min eldste spiste utrolig sakte før hun fikk tatt mandlene rett før treårsdagen. Først etter at mandlene ble tatt, ble hun "normal" ;-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.