Gå til innhold

Barnehage, førstevalg, annetvalg osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått bhg plass på tredjevalget i hovedopptaket i Oslo. Kom nok svært heldig ut i trekningen på lista.....

Sendte inn svarslippen takket "JA" og krysset av for at vi fremdeles ville stå som søker på førstevalget.

Hvis vi skulle få førstevalget må vi takke ja til det, ellers mister vi hele barnehageplassen. Da har den plassen vi nå har fått gått videre til andre.

Men hva hvis vi skulle få andrevalget ? Nå vil jeg heller ha den plassen vi har fått, enn å ta en plass på vårt oppstilte andrevalg. Kan vi eventuelt takke nei til andrevalget, og beholde vår plass på tredjevalget ?

Beklager, litt komplisert....

Gjest Persille
Skrevet

Med fare for å ta feil - jeg tror det bare gjelder 1. valget.

Jeg tror ikke du blir tilbudt plass hos 2. valget når du allerede har fått plass? At da er det bare 1. valget som gjelder.

Men jeg er _ikke_ sikker. Synes opptaksreglene i år er ekstremt kompliserte, og klage- og innsynsretten gjør dem ennå verre.

Skrevet

Med fare for å ta feil - jeg tror det bare gjelder 1. valget.

Jeg tror ikke du blir tilbudt plass hos 2. valget når du allerede har fått plass? At da er det bare 1. valget som gjelder.

Men jeg er _ikke_ sikker. Synes opptaksreglene i år er ekstremt kompliserte, og klage- og innsynsretten gjør dem ennå verre.

Takk, Persille, tror det er sånn som du sier. Ordlyden på avkryssingen på svarslippen sier "Jeg ønsker å opprettholde første ønske på søkerlisten".

Gjest Persille
Skrevet

Takk, Persille, tror det er sånn som du sier. Ordlyden på avkryssingen på svarslippen sier "Jeg ønsker å opprettholde første ønske på søkerlisten".

Heh, men det er sånn at du kan klage dersom du ikke får oppfylt første eller andre ønske da.

Man kan ønske seg syv steder, men får du fra sted tre eller nedover kan du klage. Men hva er vitsen med å sette de stedene på listen om du skal klage over at du ikke fikk plass der du egentlig ville?

Jeg har spekulert litt på om det er lurere å bare skrive ett sted. Om man ikke får plass der, havner man jo i køen med resten - men da vil man kanskje skille seg litt mer ut i form av at det ikke er så mange alternativer å velge i? Men jeg vet ikke...

Gjest Persille
Skrevet

Ikke engang jeg, som driver barnehage, klarer å ha oversikt over dette :)

Gjest Elextra
Skrevet

Vil bare minne deg om at du ikke har vært uheldig med trekningen om du overhodet har fått plass :-).

Forøvrig har jeg også forstått det slik at man må takke JA om man ikke skal havne helt utenfor listen.

Skrevet

Vil bare minne deg om at du ikke har vært uheldig med trekningen om du overhodet har fått plass :-).

Forøvrig har jeg også forstått det slik at man må takke JA om man ikke skal havne helt utenfor listen.

Som jeg skriver, "kom nok svært HELDIG ut..."

Ja, jeg er supertakknemlig for enhver bhg-plass!

:-)

Skrevet

Heh, men det er sånn at du kan klage dersom du ikke får oppfylt første eller andre ønske da.

Man kan ønske seg syv steder, men får du fra sted tre eller nedover kan du klage. Men hva er vitsen med å sette de stedene på listen om du skal klage over at du ikke fikk plass der du egentlig ville?

Jeg har spekulert litt på om det er lurere å bare skrive ett sted. Om man ikke får plass der, havner man jo i køen med resten - men da vil man kanskje skille seg litt mer ut i form av at det ikke er så mange alternativer å velge i? Men jeg vet ikke...

Ja...dette er komplisert.

Nå har vi prioritet 60 i listene, pga at vi har bhg plass, og så gjenstår det å se om det kan bli en plass ledig på førstevalget. Men vi er veldig fornøyde med det vi har fått, så det blir nok neppe noen klage uansett.

He.he, så overlykkelig er jeg over denne barnehageplassen.

Gjest Elextra
Skrevet

Som jeg skriver, "kom nok svært HELDIG ut..."

Ja, jeg er supertakknemlig for enhver bhg-plass!

:-)

Ah, unnskyld! Leste for fort _igjen_. Trodde du først og fremst var skuffet for ikke å ha fått førstevalget, jeg.

Skrevet

Du trodde det var ironi, men det var ikke det, asså. Men ser nå at det kan leses som om jeg mente at jeg var uheldig med tredjevalget.

Thi-hi.

Skrevet

Ah, unnskyld! Leste for fort _igjen_. Trodde du først og fremst var skuffet for ikke å ha fått førstevalget, jeg.

Neida, neida, hadde vært happy med sistevalget også jeg.

Jippi, jippi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...